جستجو

چین که بزرگترین عرضه کننده عناصر خاکی کمیاب است به دنبال اکتشاف، توسعه و مدیریت استانداردهای این صنعت است و به منابع معدنی کمیاب خود اهمیت می دهد. چین در سال گذشته میلادی 70 درصد از تولید جهانی مواد معدنی کمیاب را به خود اختصاص داده و پس از آن امریکا، استرالیا، میانمار و تایلند قرار دارند. عناصر خاکی کمیاب گروهی از 17 عنصر هستند که در محصولاتی از لیزر و تجهیزات نظامی گرفته تا آهن‌رباهای موجود در وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند.

اما تسلط بر عرضه عناصر خاکی کمیاب در دومین اقتصاد بزرگ جهان به دلیل تلاش‌های مستمر کشورهای دیگر برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین برای کاهش وابستگی به چین به چالش کشیده شده است. پس از آنکه پکن در ماه اکتبر اعلام کرد که برای محافظت از امنیت ملی، از ماه دسامبر برای برخی از محصولات گرافیت مجوز صادر می کند، عناصر خاکی کمیاب دوباره مورد توجه قرار گرفت.
صادرات این گروه 17 ماده معدنی چین در 9 ماه اول سال 2023 با 6. 6 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 40372 تن رسیده است. در همین حال، واردات این کشور در دوره ژانویه تا سپتامبر با 49. 2 درصد افزایش در سال به 134334 تن رسید. چین به شدت با استخراج غیرقانونی معادن در این صنعت برخورد خواهد کرد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.