جستجو

بررسی آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در هفت‌ماه امسال حکایت از آن دارد که هم واردات و هم صادرات با افزایش مواجه شده است.


بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در بخش صادرات طی هفت‌ماه امسال یک‌میلیون و ۵۸۲‌هزار تن مقاطع طویل فولادی به ارزش ۸۱۸میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۰.۱درصد افزایش یافته، اما از نظر ارزشی ۱۰.۱‌درصد کاهش را تجربه کرده است. در این مدت ۲۷۱‌هزار تن مقاطع تخت فولادی به ارزش ۱۷۷میلیون دلار صادر شده که نشان‌دهنده افزایش ۳۴.۸درصدی حجم صادرات این محصول و رشد ۸.۶درصدی آن به لحاظ ارزشی است. به این ترتیب در هفت‌ماه نخست امسال یک‌میلیون و ۸۵۳‌هزار تن محصولات فولادی به ارزش ۹۹۵میلیون دلار صادر شده که نسبت به هفت‌ماه پارسال، از نظر وزنی ۴‌درصد افزایش و از نظر ارزشی ۷درصد کاهش یافته است.

در این بازه زمانی ۴میلیون و ۲۳۰‌هزار تن شمش فولاد به ارزش صادراتی بالغ بر ۲میلیارد دلار صادر شده که بیشترین حجم صادراتی فولادی‌‌‌هاست. این حجم صادرات شمش فولاد ۱۴.۹‌درصد بیش از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته است. صادرات آهن اسفنجی، افزایش ۱۶۵.۴درصدی را به خود اختصاص داده است. در حالی که در هفت‌ماه نخست سال گذشته حدود ۳۷۹‌هزار آهن اسفنجی صادر شده بود، این عدد در مجموع هفت‌ماهه ۱۴٠٢ به بالغ بر یک‌میلیون و ۶هزار تن به ارزش صادراتی ۲۵۴میلیون دلار رسیده است. صادرات گندله سنگ‌‌‌آهن در مجموع هفت‌ماهه امسال ۵میلیون و ۴۶۹‌هزار تن به ارزش ۵۴۴میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ۲میلیون و ۴۲۷‌هزار تن صادراتی به ارزش ۳۱۷میلیون دلار به لحاظ وزنی ۱۲۵‌درصد و به لحاظ ارزش صادراتی ۷۲‌درصد افزایش داشته است. کنسانتره سنگ‌‌‌آهن نیز با رشد ۶۸۳.۳درصدی از ۵۱۶‌هزار تن به ارزش صادراتی ۶۱میلیون دلار در هفت‌ماهه ۱۴۰۱ به ۴میلیون و ۴۲‌هزار تن به ارزش صادراتی ۳۵۷میلیون دلار در مدت مشابه سال‌جاری رسیده است.

واردات فولاد چقدر بود؟

در هفت‌ماهه امسال ۵۲‌هزار تن مقاطع طویل فولادی وارد کشور شده که نسبت به ۵۱‌هزار تن واردشده در مدت مشابه پارسال تغییری نکرده است. از این میزان ۸‌هزار تن تیرآهن، ۲۱‌هزار تن میلگرد و ۲۳‌هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم داشته‌‌‌اند که به ترتیب واردات تیرآهن بدون تغییر بوده و واردات میلگرد ۹‌درصد کاهش و واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع ۱۵‌درصد افزایش یافته است. همچنین در هفت‌ماهه امسال ۷۴۵‌هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد شده که از این میزان ۲۳۶‌هزار تن سهم ورق‌‌‌های گرم، ۳۱۳‌هزار تن سهم ورق‌‌‌های سرد و ۱۶۴‌هزار تن سهم ورق‌‌‌های پوشش‌دار است که در مجموع نسبت به ۴۳۴‌هزار تن واردشده در هفت‌ماهه سال ۱۴۰۱ رشد ۷۱.۷درصدی در واردات این مقاطع دیده می‌شود. واردات ورق‌‌‌های سرد نسبت به ۱۰۱‌هزار تن وارداتی در هفت‌ماهه پارسال نزدیک به ۲۰۹.۹‌درصد افزایش یافته است. واردات ورق گرم و ورق پوشش‌دار نیز به ترتیب رشد ۱۹.۲درصدی و ۵۰.۵درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب در هفت‌ماهه امسال واردات کل محصولات فولادی به ۷۹۷‌هزار تن رسیده که نسبت به هفت‌ماهه پارسال بیانگر رشد ۶۴.۳درصدی است. واردات شمش فولاد (فولاد میانی) در این مدت ۲‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نکرده است. واردات آهن اسفنجی هم صفر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.