جستجو

یک کارشناس بازارهای جهانی و داخلی گفت: دولت ترکیه با مطالعه بازار، به شرکت‌های فولادی برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف کمک می‌کند و این درحالیست که چنین حمایت‌هایی برای فولادسازان ایرانی در داخل کشور شکل نگرفته است.


مهدی سرلک با اشاره به رقابت فولادی ایران و ترکیه در بازارهای جهانی مطرح کرد: سنگ بنای فولاد ترکیه با کاردمیر، اولین و قدیمی‌ترین شرکت فولادی این کشور گذاشته شده و این درحالیست که سنگ بنای فولاد ایران با ذوب آهن اصفهان به وجود آمده است. در واقع می‌توان گفت از لحاظ قدمت و صنعتی شدن، کشور ترکیه ۳۰ سال جلوتر از ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تولید فولاد ترکیه از گذشته، براساس آهن قراضه پیش رفته و در ایران تولید فولاد با کوره بلند آغاز شد که این دو روش، تفاوت بنیادینی در بخش کیفیت و قابل اتکا بودن دارند. از لحاظ تجاری و منطقی نیز میزان سوددهی و خط کشی مالی تفاوت‌ها را مشخص می‌کند که در این راستا، تفاوت بسیار زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی تصریح کرد: از طرفی، امروزه بیشتر صادرات فولاد ایران، محصولات میانی است؛ اما اکثر محصولات صادرشده ترکیه، نهایی هستند. چرا که از استانداردهای بالاتر، تنوع بیشتر در محصولات و حمایت‌های دولتی برخوردارند.

سرلک با اشاره به یک مورد از حمایت‌های دولتی ترکیه از صنعت فولاد گفت: برخی بازارهای صادراتی در ترکیه وجود دارد که فقط ۳ یا ۴ شرکت می‌توانند در آن حضور داشته باشند و البته در این خصوص هیچ قانون نوشته‌ای وجود ندارد. در واقع هماهنگی‌ها و تقسیم کاری توسط ارگان‌های دولتی صورت می‌گیرد و زمانی که بازار جدیدی به فولادساز داده می‌شود، دولت ترکیه حمایت واقعی خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی، دولت ترکیه با مطالعه بازار، به شرکت‌های فولادی برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف کمک می‌کند و این درحالیست که چنین حمایت‌هایی برای فولادسازان ایرانی در داخل کشور شکل نگرفته است.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی اظهار داشت: از طرفی، طی سالیان سال در مراحل مختلفی، ترکیه به عنوان یک رقیب برای ایران، باعث رشد فولاد کشور شد و بر همین اساس، می‌توان گفت هر چه فولاد ترکیه قوی‌تر باشد، میزان رقابت ایران با ترکیه برای تنوع محصولات، استاندارد بودن آنها و رشد تولید افزایش می‌یابد. بنابراین در بازار جهانی فولاد، دو پله پایین و بالا تفاوت زیادی ندارد و توجه به میزان ماندگاری، کیفیت و سودآوری از مهم‌ترین ملاک‌ها برای بهبود وضعیت خواهد بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.