جستجو

گروه استخراج کانه‌های فلزی شامل شرکت‌هایی همچون غول‌های معدنی چادرملو و گل‌گهر و گهرزمین می‌شود و ارزش بازار این گروه در حال حاضر بالغ بر 714 هزار میلیارد تومان است که معادل 8 درصد ارزش بازار بورس و فرابورس است. فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده آهن و فولاد پایه بازار سرمایه با ارزش بازار 1500 هزار میلیارد تومانی، 17 درصد از کل بازار سرمایه کشور را تشکیل می‌دهند…


به گزارش خبرنگار «معدن مدیا»، یکی از صنایعی که در روزهای تحریم به کمک کشور آمد و جور نفت را کشید، معدن بود. ایران از حیث معدن و ظرفیت‌های معدنی از غنای بالایی برخوردار است و ذخایر معدنی بسیار بالایی دارد. بخش معدن ایران با ظرفیت‌ بالای خود، به موازات صنعت نفت نقش مهم و اثرگذاری در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و حجم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را بر عهده دارد.

معدن و صنایع فولادی با نقش کلیدی خود، زنجیره‌های بزرگ و ارزش‌آفرین را ایجاد کرده و بنا به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ این بخش، شرکت‌های معدنی و صنعتی تقریبا ۵۰ درصد از درآمد خود را صرف پروژه‌های دولتی می‌کنند.

در شرایط کنونی و تحریم نفت، تولیدات و تحولات معدن و صنایع معدنی می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای درخشان در اقتصاد کشور باشد البته به شرط آن که چالش‌های بزرگی نظیر ناکارآمدی نظام اداری، نبود زیرساخت‌های کافی و کمبود بودجه برای تأمین مالی پروژه‌های معدنی، برطرف گردد.

در بازار سرمایه نیز معدن و صنایع مرتبط با آن از اهمیت ویژه‌ای برای سهامداران و سرمایه‌گذاران برخوردار است و یکی از صنایع پیشرو به شمار می‌رود که همواره جزو انتخاب‌های سهامداران حرفه‌ای بوده است.

گروه استخراج کانه‌های فلزی شامل شرکت‌هایی همچون غول‌های معدنی چادرملو و گل‌گهر و گهرزمین می‌شود و ارزش بازار این گروه در حال حاضر بالغ بر 714 هزار میلیارد تومان است که معادل 8 درصد ارزش بازار بورس و فرابورس است.

از ابتدای سال جاری تا به امروز که در آخرین روزهای آبان ماه سال 1402 قرار داریم، بازدهی این گروه منفی 7 درصد بوده است که با توجه به شرایط کلی اقتصاد و بازار سرمایه چندان ناامیدکننده نیست!

شرکت‌های معدنی حاضر در بورس تهران طی سال جاری بالغ بر 59 هزار میلیارد تومان سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کردند و 15 هزار میلیارد تومان نیز از محل آورده نقدی ناشی از افزایش سرمایه، جذب نقدینگی کردند.

معدنی‌ها در پرداخت سود به سهامداران ید طولایی دارند و سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت به بورس دارند و به دنبال سود نقدی مجامع هستند، شرکت‌های معدنی گزینه خوبی برای آن‌ها است؛ چرا که نسبت پرداخت سود این گروه 76 درصد است و در واقع، معدنی‌ها بخش قابل توجهی از سود محقق شده خود را در مجمع عادی سالیانه بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

حاشیه سود ناخالص معدنی‌ها حدود 38 درصد و بازده حقوق صاحبان سهام 51 است که ارقام قابل قبولی محسوب می‌شود.

یکی از نسبت‌هایی که برای ارزیابی شرکت‌ها و صنعت‌ها به کار برده می‌شود، نسبت P/E است. این نسبت برای گروه استخراج کانه‌های فلزی 8 است و در محدوده P/E بورس قرار دارد.

مجموع سرمایه اسمی ‌‌ثبت شده این صنعت 228 هزار میلیارد تومان است که در میان شرکت‌های این گروه، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با سرمایه 28 هزار میلیارد تومانی در رتبه اول و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با سرمایه 19 هزار میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار دارد.

در مورد اهمیت و جایگاه و سودساز بودن شرکت‌های معدنی همین بس که در این گروه هیچ شرکت زیاندهی وجود ندارد و فعالیت تمام شرکت‌ها با سودآوری همراه است.

در این بین، بر اساس آخرین صورت‌های مالی سالیانه، سودده‌ترین شرکت معدنی حاضر در بازار سهام شرکت چادرملو است و پس از آن، شرکت‌های گل گهر و گهرزمین قرار دارند.

صنعت دیگری که مورد توجه سهامداران قرار دارد و بخش قابل توجهی از معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد، گروه فلزات اساسی است که شامل فولادسازان و تولیدکنندگان آهن و فولاد پایه می‌شود. فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورها به شمار می‌رود و بعد از نفت و گاز، دومین کالای پرحجم تجاری در جهان است و صنایع بسیاری به این صنعت وابسته هستند.

در مجموع می‌توان گفت که اهمیت صنایع معدنی و فولادی هم برای سهامداران و هم برای کشور بسیار است و جایگاه قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند.

فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده آهن و فولاد پایه بازار سرمایه با ارزش بازار 1500 هزار میلیارد تومانی، 17 درصد از کل بازار سرمایه کشور را تشکیل می‌دهند.

در تایید این موضوع همین بس که ایران در سال 2022 میلادی با تولید 30.6 میلیون تن فولاد، دهمین تولیدکننده برتر جهان بود و البته بیشترین رشد تولید را نسبت به سال 2021 داشت.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تولید 10 میلیون تن انواع فولاد خام، حدود 34 درصد از کل تولید فولاد خام کشور را به نام خود زده است. فولاد خوزستان با تولید 3.6 میلیون تن و ذوب آهن اصفهان با تولید 2.6 میلیون تن در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

میزان تولید فولاد

در بالا دست زنجیره فولاد، سنگ آهنی‌ها حضور دارند که ایران با ذخیره قابل استخراج 2.7 میلیارد تنی و تولید 75 میلیون تن سنگ آهن در سال گذشته میلادی، در جایگاه هشتمین تولیدکننده برتر دنیا قرار  گرفت.

در میان شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن، مجتمع سنگ آهن سنگان با 22 میلیون تن، سهم 27 درصدی از کل استخراج سنگ آهن کشور در سال دارد. پس از آن، شرکت‌های گهرزمین، چادرملو و گل‌گهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میزان تولید سنگ آهن

 

یکی دیگر از صنایع ارزشمند و پرسود، صنعت مس است که با توجه به آینده روشن خودروهای برقی و مس به عنوان فلز پرکاربرد در این خودروها، جایگاه بلندی پیدا کرده است.

ایران با تولید 308 هزار تن کاتد در سال 2022 رتبه هفدهم تولید مس پالایش شده را در دنیا داشت و در این سال شرکت ملی صنایع مس ایران 296 هزار تن مس محتوا و 300 هزار تن مس کاتدی تولید کرد. در واقع، تقریبا تمام مس تولیدی کشور در شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) تولید می‌شود.

فملی در بازار سرمایه جزو سهم‌های بنیادی شناخته می‌شود و در پرتفوها به دید بلندمدت نگهداری می‌شود. این سهم در یک سال گذشته بازدهی قابل قبول 87 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

صنعت آلومینیوم در کشور به جایگاه اصلی خود نرسیده و با نقطه ایده آل فاصله دارد. در این صنعت چندین شرکت از جمله شرکت آلومینیوم المهدی با ظرفیت سالانه 110 هزار تن، آلومینیوم هرمزگان با ظرفیت 147 هزار تن و آلومینیوم ایران با توان تولید 177 هزار تن حضور دارند و به تازگی شرکت آلومینیوم جنوب با ظرفیت اسمی‌300 هزار تن وارد مدار تولید شده که البته هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین چالشی که صنعت آلومینیوم کشور با آن درگیر است، کمبود تولید آلومینا در داخل است و این ماده اولیه تولید آلومینیوم از سایر کشورها وارد می‌شود و کمبود آن، اجازه فعالیت در ظرفیت کامل را به شرکت‌ها نمی‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت که بازار سرمایه کشور حول محور صنایع برتر همچون فولاد، معدنی‌ها، مس و حتی نفت و خودرویی‌ها می‌چرخد و تحولات این صنایع، اثر قابل توجهی بر معاملات بورس می‌گذارد. بنابراین، برای آن که بازار سرمایه کشور به کارایی مطلوب برسد و به بازاری حرفه‌ای و قابل اطمینان تبدیل شود باید صنایع مذکور به جایگاه واقعی و ایده آل خود برسند.

منبع: معدن مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.