جستجو

معدن و معدنکاری جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد که مهمترین دلایل آن را در چند محور زیر می‌توان خلاصه کرد، نیاز مبرم به فلزات برای دستیابی به محیط زیست پاک (فناوری‌های کم کربن)، نیاز مبرم به فلزات خاص برای دستیابی به تکنولوژی‌های نوین، تجدید ناپذیر بودن مواد معدنی، افزایش تقاضا نسبت به عرضه در مواد معدنی، نقش این مواد در بازارهای سرمایه جهانی و بورس، نقش معدن در توسعه بنیادی، نیاز مبرم برخی کشورها برای رشد و بقا به مواد معدنی و اطمینان از بازگشت سرمایه اما با این حال، توسعه پروژه های معدنی در دنیا در چند سال اخیر با چالش هایی روبرو شده است.

بر اساس گزارش Info’s Budiness Intellihenve Industtrial در جهان بیش از ۱۳ هزار پروژه سرمایه‌گذاری فعال در صنعت معدن وجود دارد که مبلغ کل سرمایه‌گذاری ۱.۱۸ تریلیون دلار را نشان می‌دهد اما سال گذشته کمترین تعداد معادن جدید از زمان پیگیری این اطلاعات ثبت شده است در سال ۲۰۲۰ کم و بیش ۲۴۰ معدن فعال شدند که در مقایسه با ۵۲۰ معدن سال ۲۰۱۴ کاهش قابل توجهی داشته اند. دلایل زیادی بر برای این روند کاهشی برشمرده شده است که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد هر چقدر معادن به عمق می‌روند دسترسی به آنها سخت تر و گرفتن مجوز آغاز فعالیت روند دشوارتر می‌شود همچنین هزینه اکتشاف افزایشی پیدا می‌کند.

فلزات معدنی جایگزین سوخت‌های فسیلی

همزمان با کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی و تلاش جهان برای حل مشکلات گازهای گلخانه‌ای دنیا در حال حرکت به سمت فناوری‌های کم کربن است. اهداف برنامه‌ریزی شده در اروپا بر اساس کاهش حداقل ۸۰ درصد انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ است بنابراین برخی فلزات معدنی برای کمک به حل چالش در تغییر اکوسیستم جهانی مورد توجه صنعتگران قرار گرفته اند. علاوه بر این در صنعت حمل و نقل سلول های سوخت هیدروژنی و در فناوری های تجدید پذیر که به سمت فناوری های کم کربن حرکت می‌کنند از مواد معدنی مختلف استفاده می‌شود.

فلزات ضروری در فرایندهای کم کربن

مقایسه میزان سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک و سوخت‌های فسیلی نشان می‌دهد که با عبور از بحران کرونا و نیازمندی پاسخ به بحران جهانی انرژی، رونق بزرگی برای سرمایه‌گذاری جهانی برای انرژی‌های پاک فراهم شده است. افزایش هزینه‌های انرژی پاک در سال‌های اخیر چشمگیر است اما در تعداد معدودی از کشورها متمرکز شده که چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در راس آنها قرار دارند.
آلومینیوم، مس،نیکل،مولیبدن و نقره 5 فلز اصلی مورد استفاده در تکنولوژی‌های کم کربن( تجدید پذیر) هستند که بازار آینده به شدت تشنه آنها خواهد بود.

منبع: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.