جستجو

استرالیا دارای یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان است و منطقه معدنی کلیدی برای گذار سبز خواهد بود. این کشور ذخایر عمده طلا، نیکل و سنگ آهن در حال حاضر به انتقال به سمت انرژی سبز و صنایع فناوری پاک کمک می کند. اما مالکیت شرکت‌های چند ملیتی در این بازار بزرگ، ممکن است نگرانی برای استرالیا در پی داشته باشد، زیرا محدودیت‌های جدید ایالات متحده بر فلزات و مواد معدنی استخراج شده یا فرآوری شده با مشارکت چین می‌تواند به این معنا باشد که شرکت‌ها واجد شرایط دریافت یارانه‌های مورد نیاز برای توسعه عملیات خود نیستند.

در سال 2017، استرالیا ذخایر اثبات شده و احتمالی لیتیوم 1662 تنی را ثبت کرد که نسبت به آمار سال قبل 22 درصد افزایش داشت و تقریباً 100 درصد بیشتر از سال 2015 بود. صنعت لیتیوم آن به سرعت و قدرتمندی رشد کرده است. گمان می رود که پس از شیلی و چین سومین لیتیوم جهان را در اختیار داشته باشد. این سه کشور به همراه آرژانتین حدود 76 درصد از ذخایر لیتیوم جهان را در اختیار دارند. استرالیا همچنین بیشترین تولید لیتیوم را در سال 2022 با حدود 61000 تن، به خود اختصاص داد.

اگرچه کریدور قدرتمند لیتیوم استرالیا به سرعت در حال رشد است، اما ممکن است به دلیل مقررات جدیدی که در ایالات متحده وضع شده است، در صادرات ماده معدنی انتقال سبز با چالش هایی مواجه شود. طبق این قوانین، اگر یک نهاد خارجی بیش از 15 درصد مالکیت سهامداران چینی، کره شمالی، ایرانی یا روسی را داشته باشد، واجد شرایط دریافت یارانه نوآوری سبز بر اساس قانون کاهش تورم 553 میلیارد دلاری و قانون زیرساخت و مشاغل 550 میلیارد دلاری نخواهد بود.

استرالیا امید زیادی به بخش معدن خود و سهم بالقوه این صنعت در گذار سبز جهانی دارد، اما برای توسعه این بخش به شدت به بودجه خارجی متکی است. از آنجایی که ایالات متحده و اروپا به دنبال کاهش اتکای خود به چین با ایجاد مراکز تولید و تولید جایگزین و زنجیره‌های تامین هستند، استرالیا می‌تواند یک جایگزین استراتژیک در مورد فلزات و مواد معدنی ارائه دهد، به‌ویژه که استرالیا با ایالات متحده یک قرارداد تجارت آزاد دارد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.