جستجو

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران با اشاره به اینکه ‌صنعت مس آینده خوبی دارد، چراکه دنیا در مصرف سوخت کربن سخت‌گیرتر شده است، گفت: نوآوری‌های جدید، صنعت را از کربن بی‌نیاز و مصرف مس را افزایش می‌دهد. توسعه تکنولوژی سبز در حوزه مس، محرک خوبی برای این صنعت در ابعاد جهانی بوده است. به نظرم، در آینده، مس ارزش طلا پیدا خواهد کرد و سرمایه‌گذاری در آن جذاب خواهد بود.

وی افزود: طبق گفته اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۸۰ درصد مصرف کربن کاهش پیدا خواهد کرد، بر همین اساس دنیا به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فصلی پیش خواهد رفت. پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۳۰ میلادی، میزان تولید مس باید ۴ برابر شود تا جوابگوی نیاز تکنولوژی نوین باشد.

شکوری عنوان کرد: با توجه به اکتشافات جدید مس، رتبه ایران در دنیا تغییر کرده؛ لذا باید در قدم اول به سمت تولید کنسانتره بیشتر پیش برویم، زیرا کمبود کنسانتره یکی از معضلات اصلی کارخانه‌ها است و باید سهم استخراج را به نسبت میزان ذخایر افزایش دهیم. با توجه به اینکه در حال حاضر این نسبت در کشور زیر یک درصد بوده و در دنیا نرمال این نسبت، بین ۳ تا ۵ درصد است، باید بتوانیم استخراج را به نسبت میزان ذخایر افزایش دهیم تا هدف رسیدن به ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری در این حوزه را محقق کنیم.

رییس انجمن صنایع مس ایران اظهار کرد: در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری دنیا در حوزه مس سیر صعودی به خود گرفته، به‌طوری که حتی کشورهای آفریقایی با بیش از ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری  که در اکتشاف صورت داده‌اند‏، ده‌ها برابر ایران در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اکتشافات در دنیا عمیق‌تر و این امر باعث شده، میزان استخراج و عیار مس کاهش و قیمت تمام‌شده افزایش پیدا کند؛ بنابراین در ایران نیز باید به سمت اکتشافات جدید حرکت کنیم تا در آینده سهمی در بازارهای جهانی داشته باشیم. کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع‌ های‌تک پیش برود، زیرا دنیا نیازمند این صنعت است و ارزش‌افزوده و ارزآوری آن از تولید چندین تن محصول دیگر مانند مس و فولاد بیشتر است.

شکوری با توجه به پیش‌بینی تولید یک‌میلیون تن کاتد در کشور گفت: با توجه به میانگین تولید در دنیا،‌ در صورت انجام حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، در دهه‌ای که در آن واقع هستیم، دستیابی به تولید یک‌میلیون تن کاتد مس میسر خواهد شد. مس می‌تواند ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور به دنبال داشته باشد و حتی می‌توانیم سالانه بیش از یک‌میلیون تن کاتد تولید کنیم.

رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان ‌کرد: در این راستا همت بالایی را از سوی شرکت ملی مس شاهد هستیم و در کنار آن، بخش خصوصی نیز فعالیت خوبی را آغاز کرده، به‌طوری که در تولید کاتد، سهم بخش خصوصی هر روز در حال افزایش است. در راستای این سرمایه‌گذاری، نیاز است تا طراحی معادن بخش مس کشور تغییر کند، اندازه ماشین‌آلات مورد استفاده عوض شود و سنگ‌شکن‌ها نیز بر مبنای ماشین‌آلات یاد شده تغییر کنند که البته همراهی دولت را نیز می‌طلبد.

دکتر شکوری با اشاره به کمبود سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفت: کل سرمایه‌گذاری از بدو معدنکاری تا به امروز در بخش خصوصی و دولتی کشور،‌ حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد،‌ حدود ۶۶۰ میلیارد دلار نفت به فروش رسیده که از این میزان ۵۰ میلیارد دلار هم در معدن هزینه نشد. یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت، بخش معدن به خصوص مس است. سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به بهای تمام‌شده،‌ ذخایر معدنی و آینده آن،‌ بسیار سودآور است، اما باید برای آن استراتژیک تعیین شود، فعالان اقتصادی باید در این حوزه تلاش کنند و در نمایشگاه‌ها این پتانسیل را به دنیا نشان دهند. دولت نیز باید در صدد هموار کردن مناسبات بین‌المللی برآید.

وی با انتقاد از عملکرد دولت و با بیان اینکه باید موانع سرمایه‌گذاری بخش معدن بررسی شود، گفت: یکی از موانع، فربه بودن دولت و بنگاه‌داری آن است که این امر باعث می‌شود، تمام درآمد دولت صرف هزینه‌هایش شود؛ در نتیجه دولت کسری بودجه خود را از طریق مالیات، حقوق دولتی و… تامین می‌کند. تا زمانی که مشکلات از ریشه حل نشود و دولت در صنعت تصدی‌گر باشد، این بخش رشد نخواهد کرد.

شکوری ادامه داد: دولت باید مناسبات خود را با دنیا تغییر دهد، زیرا معادن نیازمند ارتباط به دنیا است. اگر می‌خواهیم این پتانسیل‌ها به رشد اقتصادی منجر شود، باید با دنیا ارتباط داشته باشیم.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.