جستجو

یک تیم بین‌المللی از محققان مدل یکپارچه جدیدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه استراتژی‌های اقتصاد چرخشی می‌تواند زنجیره‌های تامین جهانی عناصر خاکی کمیاب مانند نئودیمیم، دیسپروزیم و تربیوم را تغییر شکل دهد.


این تحلیل نشان می‌دهد که استراتژی‌های اقتصاد چرخشی می‌تواند منجر به افزایش 701 تنی عرضه ثانویه و کاهش 2306 تنی تقاضا در سه دهه آینده شود. با نگاهی به اثرات خاص استراتژی های اقتصاد چرخشی بر چشم انداز عرضه و تقاضای عناصر خاکی کمیاب جهان، این گروه متوجه عدم تطابق قابل توجهی بین ذخایر، عرضه و تقاضا شده اند. در واقع عدم تطابق درعرضه یک مانع کلیدی برای دستیابی به اهداف عدم انتشار کربن هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد که جایگزینی، استفاده مجدد و بازیافت زنجیره‌های تامین جهانی عناصر خاکی کمیاب را تغییر می‌دهد. به طور مفصل، اجرای این استراتژی‌ها منجر به افزایش عرضه از معادن در سه دهه آینده می‌شود که می‌تواند به طور قابل توجهی وابستگی به استخراج معادن جدید را کاهش دهد. برخی از مناطق مانند اتحادیه اروپا نیز ممکن است با اجرای استراتژی های اقتصاد چرخشی به عرضه حلقه بسته این عناصر دست یابند.

در حال حاضر، ذخایر طبیعی عناصر خاکی کمیاب در تعداد محدودی از کشورها (چین، ویتنام، برزیل، امریکا، روسیه و جمهوری دموکراتیک کنگو) قرار دارد . چین بیش از 90 درصد عرضه جهانی و نزدیک به 40 درصد ذخایر را در اختیار دارد. بنابراین در دسترس بودن آنها منوط به نوسانات عرضه و قیمت ناشی از منافع ژئوپلیتیکی متضاد و در نتیجه خطر درگیری است.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.