جستجو

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران، ضمن بحث درباره ناترازی انرژی، اعلام شد: قیمت‌گذاری دستوری، عدم‌اطمینان از اختصاص گاز به سرمایه‌گذاران در فصول ناترازی و کاهش توان سرمایه‌گذاری از مشکلات مهم این حوزه است.


نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با موضوع دریافت پیشنهاد درباره ماده ۱۰ قانون مانع‌‌‌زدایی از صنعت برق برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، درباره کاپ ۲۸ و فرصت‌‌‌های آن صحبت کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: باید برنامه‌‌‌های خود را برای حضور در کاپ ۲۹ تنظیم کنیم و از این ظرفیت بهره بگیریم. کاهش کربن در ایران هزینه کمتری نسبت به کشورهای اروپایی دارد و باید از این ظرفیت‌‌‌ها بهره کافی ببریم. ما در این زمینه توافق‌‌‌هایی با فرانسه انجام داده‌‌‌ایم که در کنار آموزش، گواهی کاهش کربن داده شود. راهی به‌‌‌غیراز صرفه‌‌‌جویی نداریم.

نجفی با تشریح اهمیت و ظرفیت‌‌‌های کاهش کربن، افزود: با کاهش کربن می‌‌‌توانیم از ظرفیت‌‌‌ها و فاندهای بین‌المللی استفاده کنیم و آلایندگی‌‌‌ها را در کشور کم کنیم. این مساله در دنیا به‌‌‌طورجدی مطرح است و باید با دنیا در حوزه کاهش کربن تعامل کنیم.

او ادامه داد: به‌منظور حضور پررنگ و اثربخش در کاپ ۲۹ که در آذربایجان برگزار می‌شود نیازمند برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت و هماهنگی هستیم که در این راستا شورای راهبردی کاپ ۲۹ در کمیسیون انرژی ایجاد می‌شود.

در ادامه روسای کمیته‌‌‌های فنی کمیسیون به بیان عملکرد و دغدغه‌‌‌های خود در این حوزه پرداختند. همچنین مشکلات مربوط به تولید برق که با ‌اجرانشدن قانون و نبود ‌تمایل سرمایه‌گذاری مواجه است، بررسی شد.

همچنین به قیمت‌گذاری دستوری و اقتصاد ضعیف پروژه‌‌‌های توسعه میادین، ‌اطمینان نداشتن به اختصاص قطعی گاز به سرمایه‌گذاران در فصول ناترازی، کاهش توان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اکتشاف و تولید ناشی از مطالبات معوق دولت و شرکت ملی نفت، مراحل متعدد واگذاری این قراردادها، مشکلات ناشی از ورود کارفرما در اجرا، مشکل وثیقه‌گذاری قراردادها و عواید آن و پیچیدگی‌‌‌های مالیاتی و ریسک‌‌‌های مترتب از آن پرداخته شد و اقدامات صورت‌گرفته در بهبود فضای کسب‌وکار و تغییر قوانین، مقررات و قراردادها و نتایج حاصل از آنها مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این نشست، به حوزه پتروشیمی و صنایع پایین‌‌‌دستی نفت و مشکلات خوراک و موانع سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌‌‌ها اشاره شد. ‌اجرا نشدن ماده ۱۲ و مشکلات مربوط به تامین مالی صندوق توسعه ملی و ‌دعوت نشدن از بخش خصوصی به‌‌‌منظور تدوین آیین‌‌‌نامه ماده ۱۰ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق از دغدغه‌‌‌های اساسی این حوزه است.

اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره آیین‌‌‌نامه ماده ۱۰ مانع‌زدایی از صنعت برق گفت‌‌‌وگو کرده و بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در تدوین آیین‌‌‌نامه آن تاکید کردند. در ادامه تصریح شد که به‌‌‌منظور بهبود فضای کسب‌وکار حوزه تولید برق و کاهش عدم‌اطمینان این حوزه با حضور نماینده‌‌‌های کمیته‌‌‌های مرتبط و مرکز پژوهش‌‌‌های اتاق و مجلس پیش‌‌‌نویس آیین‌‌‌نامه ماده ۱۰ مانع‌زدایی از صنعت برق تدوین و به متولی امر پیشنهاد شود.

منبع: اتاق ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.