جستجو

اختصاصی؛

محمدرضا جعفرزاده، مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ)، در حاشیه نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر که از تاریخ 2 تا 5 بهمن‌ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، در گفت‌وگو با معدن‌مدیا بیان کرد: درحالیکه یکی از دغدغه‌های فولاد مبارکه تحقق شعار تولید فولاد سبز و خلق آینده‌ای بهتر است، احداث این نیروگاه نیز یکی از اقدامات کلیدی و عملیاتی این شرکت در راستای تحقق این شعار به شمار می‌آید.

جعفرزاده اظهار داشت: یکی از نتایجی که به دنبال چنین اقداماتی حاصل می‌شود، ایجاد امید در دل مردم است؛ چرا که موضوع آلودگی هوا و تامین برق پایدار یکی از دغدغه‌های امروز ماست؛ درحالی‌که تولید انرژی‌های پاک که وابستگی به سوخت‌های فسیلی ندارند، علاوه بر اینکه موجب آلودگی هوا نمی‌شوند، پایداری بیشتری هم دارند.

مدیرعامل صناپ مطرح کرد: تکنولوژی به‌کارگرفته‌شده در این نیروگاه به‌روز است و تداوم این‌گونه اقدامات باعث می‌شود کشور به سمت توسعه‌یافتگی و استفاده بیشتر از فناوری‌های پیشرفته گام بردارد.

جعفرزاده تصریح کرد: پنل‌های خورشیدی خریداری‌شده برای این نیروگاه در خط مقدم نوآوری هستند و دارای ظرفیت تولید ۶۶۰ وات هستند که حداکثر توان تولیدی پنل در سراسر جهان است. این پنل‌ها نشان‌دهنده اوج فناوری خورشیدی فعلی است که خروجی انرژی بالاتری را در هر پنل ارائه می‌دهد و نه تنها بازدهی انرژی کل نیروگاه را به حداکثر می‌رساند، بلکه استفاده از زمین را نیز بهینه می‌کند. علاوه‌بر این، ادغام فناوری ردیاب نور، نقطه عطفی در جریان نیروگاه است؛ زیرا این امکان را می‌دهد که فرآیندهای تولید انرژی را با جذب و استفاده مؤثرتر از نور خورشید تنظیم کنیم. این تعهد به نوآوری در فناوری، هسته اصلی مأموریت صناپ برای رهبری در راه‌حل‌های انرژی تجدید پذیر است.

وی افزود: در صورتی که تمام صنایع به سمت احداث چنین نیروگاه‌هایی روی بیاورند و تقاضا زیاد باشد، توجیه‌پذیری اقتصادی هم پیدا می‌کند. فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشران، اولین گام جدی را در این زمینه برداشته است و هنگامی که سایر صنایع مشاهده کنند که نتایج خوبی حاصل شده است، آن‌ها نیز ترغیب می‌شوند که به این مسیر بپیوندند.

محمدرضا جعفرزاده مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد صناپ

جعفرزاده اظهار داشت: درحال حاضر باید این را در نظر داشته باشیم که در گام نخست، تولید پنل‌ها داخل کشور به سبب هزینه‌هایی که دارد، برای سرمایه‌گذار توجیه‌پذیری اقتصادی ندارد. ابتدا باید بهترین کیفیت موجود را وارد کشور کرده و سپس اقدام به بومی‌سازی کنیم که در حال حاضر در این زمینه نیز اقداماتی را شروع کرده‌ایم.

مدیرعامل صناپ ادامه داد: مطالعات اولیه و فرآیندهای مناقصه تکمیل و پیمانکار نیز انتخاب شده است. در حال حاضر در مرحله اجرا هستیم و مراحل ساخت اولیه در حال انجام و پنل‌های لازم از قبل تهیه شده است. فعلا حدود ظرفیت تولید 120 مگاوات، پنل خورشیدی واردکرده‌ایم.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری شده که این پروژه ظرف مدت سی‌ماه به اتمام برسد. مشاور و پیمانکار از داخل کشور انتخاب شده و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای از سوی فولاد مبارکه برای این پروژه انجام شده است.

مدیرعامل صناپ تاکید کرد: این نیروگاه 600 مگاواتی، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است و همچنین رتبه 25 دنیا را به لحاظ بزرگی دارد.

وی ادامه داد: پروژه آفتاب شرق در 45 کیلومتری شرق استان اصفهان و در زمینی به وسعت 1200 هکتار در حال اجراست. این منطقه برای احداث نیروگاه خورشیدی بسیار مناسب و مستعد است.

جعفرزاده در پایان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام پروژه، 80 تا 100 نفر به صورت مستقیم در این نیروگاه مشغول به کار شوند و همچنین حدوداً 200 فرصت شغلی غیرمستقیم نیز ایجاد خواهد کرد. در خصوص اشتغالزایی موقت در حین اجرای پروژه، در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

حجم سرمایه‌گذاری این پروژه 400 میلیون دلار، معادل 20 هزار میلیارد تومان است و پس از بهره‌برداری به اندازه مصرف 400 هزار واحد مسکونی برق تولید می‌کند. همچنین مصرف برق از این نیروگاه میزان تولید گاز کربن‌دی‌اکسید را به میزان 1 میلیون تن در سال کاهش می‌دهد. فاز یک این پروژه با ظرفیت تولید 120 مگاوات برق، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صناپ به‌طور فعال پروژه‌های متعددی را در زمینه انرژی بادی نیز دنبال می‌کند؛ از جمله احداث یک نیروگاه بادی بزرگ ۲۰۰ مگاواتی در سنگان. در صورت تحقق، این پروژه به‌عنوان بزرگترین نیروگاه بادی کشور خواهد بود.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.