جستجو

اخبار منتشر شده از چین حاکی از آن است که این کشور در سال 2023 رکوردهای جدیدی را برای واردات نفت خام، زغال سنگ و سنگ آهن ثبت کرده است. این امر بسیاری را غافلگیر کرده، اما تحلیلگران هشدار می دهند که این ممکن است واقعاً به معنای تقاضای قوی برای این مواد ضروری نباشد.

تحقیقات اخیر عناصر پیچیده ای را که بر این اعداد بالای واردات تأثیر می گذارد آشکار کرده است. این امر باعث ایجاد شک و تردید در مورد استحکام و پایداری بهبود اقتصادی چین شده است.

واردات نفت خام چین در سال 2023، 11 درصد افزایش یافت که از 11.28 میلیون بشکه در روز (BPD) در سال گذشته افزایش یافت. این همچنین از رکورد قبلی 10.81 میلیون بشکه در روز که کشور در سال 2020 به آن دست یافته بود، فراتر رفت. با این حال، این رقم در واقع کمتر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بود که افزایش 1.8 میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده بود. در واقع، به نظر می رسد چین نفت خام بیشتری را در ذخایر خود وارد می کند. برآوردها حاکی از آن است که این کشور در 11 ماه اول سال حدود 670 هزار بشکه در روز به ذخیره سازی اضافه کرده است که احتمالاً هم برای مشاغل و هم به دلیل نگرانی های امنیت ملی است.

واردات زغال سنگ نیز در سال 2023 افزایش یافت و 61.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 474.42 میلیون تن رسید. در نهایت، سنگ آهن به عنوان یک شاخص غیرمنتظره در واردات کالاهای چین در سال 2023 ظاهر شد، با افزایش 6.6 درصدی واردات در مقایسه با سال 2022. این به رکوردشکنی کل 1.18 میلیارد تن رسید، چیزی که در بحبوحه کاهش تورم اقتصاد چین انتظار نمی رود.

واردات سنگ آهن با وجود مشکلات گسترده در بازار مسکن چین افزایش یافته است. علاوه بر این، این اتفاق همزمان با رشد اقتصادی تنها 5.4 درصد رخ داده. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که تولید فولاد در چین در سال 2023 به بالاترین حد خود برسد و این به لطف عملکرد قوی بخش هایی مانند خودروسازی، پروژه های ساختمانی و صادرات محصولات فولادی است.

با این حال، مشخص نیست که آیا چین در سال 2024 به تولید فولاد در این سطوح بالا ادامه خواهد داد یا خیر. کارشناسان معتقدند اقتصاد احتمالا به اندازه ای رشد خواهد کرد که به فولاد بیشتری نیاز داشته باشد، اما نه آنقدر که تولید فولاد به طور چشمگیری افزایش یابد. با این حال، حتی یک رشد کوچک می تواند به معنای واردات بیشتر باشد که پتانسیل ثبت رکورد جدیدی را دارد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.