جستجو

روند تولید سنگ‌آهن طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ صعودی بود؛ به‌ طوری که نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) آن حدود ۳.۲ درصد محاسبه شد.


میزان تولید سنگ‌آهن جهان در سال ۲۰۲۲، حدود دو میلیارد و ۶۲۰ میلیون تن برآورد شد که در مقایسه با سال پیش از آن، حدود ۵.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. کشورهای استرالیا و برزیل، بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن را در اختیار دارند و این امر کمک کرده است تا در تولید سنگ‌آهن جهان نیز در جایگاه نخست قرار بگیرند. می‌توان گفت نیمی از ذخایر سنگ آهن دنیا در دو کشور استرالیا و برزیل قرار دارد. میزان تولید سنگ‌آهن استرالیا در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۸۰ میلیون تن بود که این حجم از تولید، سهم ۳۳.۶ درصدی از تولید کل سنگ‌آهن است. بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن جهان نیز کشور استرالیا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۲.۸ درصد تجارت سنگ‌آهن به کشور استرالیا تعلق داشت.

سنگ‌آهن به‌ عنوان دومین کامودیتی مهم پس از نفت شناخته می‌شود. سنگ‌آهن به‌ عنوان یک ماده ضروری برای تولید فولاد خام به شمار می‌آید که بزرگ‌ترین بازار فلزی جهان نیز محسوب می‌شود. می‌توان گفت سنگ‌آهن، پایه اصلی در زیرساخت‌های جهانی است. برای پاسخ‌گویی به تقاضای روز‌افزون محصولات فولادی، تولید سنگ‌آهن جهان از سال ۲۰۰۰ به‌ طور چشمگیری افزایش‌ یافته است. ذخایر سنگ‌آهن عیار بالا به‌ صورت قابل‌توجهی در حال کاهش است و بسیاری از ذخایر جدید سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر و کانی‌شناسی پیچیده‌تر استخراج می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲، ذخیره سنگ‌آهن جهان حدود ۸۵ میلیارد تن برآورد شد که بیشترین میزان ذخایر آن یعنی حدود ۲۷ میلیارد تن در استرالیا قرار دارد. پس از استرالیا، کشورهای برزیل و روسیه به‌ ترتیب حدود ۱۵ و ۱۴ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارند. معدن سرا نورته، بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن جهان محسوب می‌شود و در ایالت پارای برزیل واقع شده‌ است. معدن کاراخاس که در این منطقه قرار دارد، دومین معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان به شمار می‌آید و ذخایر آن بالغ بر هفت میلیارد تن برآورد می‌شود. سومین معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان، معدن یاندی است که در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا قرار دارد. مالک این معدن، شرکت «BHP» است و پیش‌بینی شده که این معدن در سال ۲۰۲۳ به کار خود پایان دهد. چهارمین معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان، معدن مونت ویل بک است که در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا قرار گرفته‌ است. در سال ۱۹۶۸ که این شرکت کار خود را بر روی این معدن شروع کرد، معدن مونت ویل بک بزرگ‌ترین و تنها معدن روباز جهان بود. تخمین زده می‌شود که این معدن در سال ۲۰۳۶ به کار خود پایان دهد.

نرخ رشد سالانه ۳.۲ درصدی تولید سنگ‌آهن

نمودار یک، میزان تولید سنگ‌آهن جهان را طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. تولید سنگ‌آهن دنیا در ۱۰ سال مورد بررسی روند صعودی داشت. نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) برای تولید سنگ‌آهن جهان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، حدود ۳.۲ درصد برآورد شد. تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۱، حدود ۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد دلیل این رشد به بهبود شرایط تقاضا برای صنعت فولاد پس از کنترل همه‌گیری ویروس کرونا برمی‌گردد. در سال ۲۰۲۰ با وجود پاندمی کرونا، تولید سنگ‌آهن کاهش پیدا نکرد و تنها رشد آن متوقف شد. در سال ۲۰۲۱، تولید سنگ‌آهن جهان حدود دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون تن بود و با رشد ۵.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲، به حدود دو میلیارد و ۶۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

نقش اساسی کشورهای استرالیا و برزیل در تولید سنگ‌آهن جهان

استرالیا، تولیدکننده یک سوم سنگ‌آهن جهان

نمودار ۲، مهم‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. کشور استرالیا با تولید حدود ۸۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن، بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان بود. سهم کشور استرالیا در این عرصه طی سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳.۶ درصد برآورد شد. کشور برزیل با تولید ۴۱۰ میلیون تن از این محصول، توانست سهم ۱۵.۷ درصدی از تولید سنگ‌آهن را از آن خود کند. سومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان، کشور چین بود. چین با تولید ۳۸۰ میلیون تن از این محصول، سهم حدود ۱۴.۵ درصد از تولید سنگ‌آهن را کسب کرد. کشورهای هند و برزیل به‌ ترتیب حدود ۲۹۰ و ۹۰ میلیون تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ تولید کردند. سهم هند در تولید این محصول، حدود ۱۱.۱ درصد تعیین شد و کشور روسیه حدود ۳.۴ درصد از تولید سنگ‌‎آهن را به نام خود ثبت کرد.

نقش اساسی کشورهای استرالیا و برزیل در تولید سنگ‌آهن جهان

نمودار ۳، برترین صادرکنندگان سنگ‌آهن جهان را در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. کشور استرالیا که بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن بود، در بین صادرکنندگان نیز جایگاه نخست را در اختیار دارد. سهم کشور استرالیا در تجارت سنگ‌آهن جهان در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۲.۸ درصد محاسبه شد. بزرگ‌ترین مشتری سنگ‌آهن استرالیا کشور چین بود. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۰ درصد سنگ‌آهن صادراتی استرالیا به کشور چین صادر شد. با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا به‌ شمار می‌رود، بیشترین واردات ماده اولیه آن یعنی سنگ‌آهن در چین انجام می‌شود.

نقش اساسی کشورهای استرالیا و برزیل در تولید سنگ‌آهن جهان

کشور برزیل بین صادرکنندگان سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲، جایگاه دوم را در اختیار داشت و سهم آن حدود ۲۳ درصد برآورد شد. سومین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان، کشور کانادا با سهم ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۲۲ بود. کشورهای آفریقای جنوبی و مالزی از دیگر صادرکنندگان مهم سنگ‌آهن دنیا طی سال ۲۰۲۲ بودند که هر کدام سهم ۱.۵ درصدی در صادرات این محصول داشتند.

پیش‌بینی می‌شود تولید سنگ‌آهن برزیل، سهم اصلی در تولید جهانی این محصول در سال ۲۰۲۳ را داشته باشد. در درجه اول به دلیل تعهدات توسعه توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن این کشور یعنی شرکت «Vale» خواهد بود که قصد دارد در سال ۲۰۲۶، بین ۳۴۰ تا ۳۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کند؛ همچنین این شرکت در تلاش است تا سال ۲۰۳۰، تولید سنگ‌آهن خود را به بیش از ۳۶۰ میلیون تن برساند. علاوه‌براین، پیش‌بینی‌ها بر این است که با راه‌اندازی پروژه‌های جدید مانند «Onslow» و «Jimblebar» در سال ۲۰۲۴ و پروژه «Western Range» در سال ۲۰۲۵، تولید بیشتر از سایت «Iron Bridge (North Star Magnetite)، «Gudai-Darri و «South Flank»، میزان تولید سنگ‌آهن استرالیا در آینده افزایش یابد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.