جستجو

آژانس بین‌المللی انرژی قصد دارد برنامه‌ای برای تامین مواد معدنی حیاتی برای امنیت بخش انرژی اجرا نماید، زیرا تقاضا به سرعت رو به افزایش است در حالی که تولید همچنان در انحصار چند تولیدکننده کلیدی است.

تولید خودروهای برقی، پنل های خورشیدی و سایر تجهیزات بخش انرژی نیازمند عرضه ثابت مواد معدنی مانند لیتیوم، کبالت و مس است.

آژانس بین المللی انرژی همچنان به نظارت بر بازارهای نفت و گاز ادامه می دهد، اما زنجیره تامین فناوری های انرژی یک چالش امنیتی مهم در حال ظهور است. ظاهرا این برنامه “الهام گرفته از مکانیسم امنیتی نفت” این آژانس است، که کشورهای عضو را ملزم می کند تا 90 روز ذخایر نفتی را نگهداری کنند که در صورت اختلال در عرضه جهانی آزاد کنند.

در سال گذشته، چین تولید کننده اصلی 30 مورد از 50 ماده حیاتی دنیا بوده و بزرگترین استخراج کننده و پردازشگر مواد معدنی کمیاب جهان است. این کشور در سال گذشته صادرات گالیم و ژرمانیوم و انواع گرافیت را در تلاش برای حفظ سلطه خود در بازار فلزات استراتژیک محدود کرد.

این اقدام آژانس بین‌المللی انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای مختلف دنیا تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش داده اند و به منابع آماده مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم، مس، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت مورد نیاز در باتری‌ها و عناصر خاکی کمیاب در توربین‌های بادی و خودروهای برقی نیاز دارند و این تقاضای جدید نگرانی‌هایی را در مورد نوسانات قیمت و امنیت عرضه برانگیخته است.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.