جستجو

با اعلام مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، این آژانس برنامه‌ای برای تامین مواد معدنی حیاتی در حوزه امنیت انرژی به اجرا درخواهد آورد؛ چراکه تقاضای این مواد معدنی به سرعت در حال افزایش بوده و هم‌زمان تولید در دست چند تولیدکننده کلیدی باقی مانده است.


فاتح بیرول عنوان کرد: تولید خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و سایر تجهیزات انرژی، نیازمند عرضه ثابت مواد معدنی مانند لیتیوم، کبالت و مس است.

وی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی همچنان به نظارت بر بازارهای نفت و گاز ادامه می‌دهد اما زنجیره تامین فناوری‌های انرژی، یک چالش امنیتی مهم در حال ظهور است. به همین دلیل ما یک برنامه امنیتی برای مواد معدنی حیاتی تدوین خواهیم کرد.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی ادامه داد: در حال حاضر قادر به تامین تقاضا نیستیم و توانایی تولید این مواد معدنی حیاتی، تنها در یک یا دو کشور متمرکز است.

بیرول جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد اما در عین حال یادآور شد: این برنامه الهام گرفته از مکانیسم امنیتی نفت است که کشورهای عضو را ملزم می‌کند تا ۹۰ روز ذخایر نفتی را نگهداری کنند تا در صورت ایجاد اختلال در عرضه جهانی آزاد شود.

بر اساس مقاله انجمن صنایع هوافضای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳، چین تولیدکننده اصلی ۳۰ ماده از ۵۰ ماده حیاتی بوده و بزرگ‌ترین استخراج‌کننده و پردازشگر مواد کمیاب در جهان است. این کشور در سال گذشته میلادی، صادرات گالیوم و ژرمانیوم و انواع گرافیت را در تلاش برای حفظ سلطه خود در فلزات استراتژیک محدود کرد.

این اقدام آژانس بین‌المللی انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورها تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کنند و به منابع آماده از مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم، مس، نیکل، کبالت منگنز و گرافیت مورد استفاده در باتری‌ها و عناصر نادر خاکی در توربین‌های بادی و خودروهای الکتریکی نیاز دارند.

این تقاضای جدید، نگرانی‌هایی را در مورد نوسانات قیمت و امنیت عرضه برانگیخته و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که حتی در یک سیستم انرژی برقی و غنی از انرژی‌های تجدیدپذیر، ژئوپلیتیک همچنان یک ملاحظه کلیدی است.

در ماه جولای ۲۰۲۳، آژانس مقدمه بررسی بازار مواد معدنی حیاتی خود را منتشر کرد و در ماه سپتامبر سال پیش، میزبان اولین اجلاس بین‌المللی در خصوص مواد معدنی حیاتی و نقش آن‌ها در انتقال انرژی پاک بود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.