جستجو

گندله و کنسانتره سنگ آهن در معاملات این هفته بورس کالا با بالاترین قیمت در طول ۱ سال گذشته معامله شدند. در معاملات آهن‌ اسفنجی نیز قیمت‌ها با افزایش نسبت به هفته قبل به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت.


قیمت آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن در معاملات این هفته بورس کالا افزایشی بود. آهن اسفنجی در معاملات این هفته با متوسط قیمت ۱۳ هزار و ۲۱۸ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. دو هفته قبل قیمت آهن اسفنجی تا کیلویی ۱۲ هزار و ۸۷۳ تومان کاهش یافته بود ولی با افزایش ۲.۷ درصدی به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت.

این هفته ۹۵ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا معامله شد. با کاهش دمای هوا و محدودیت‌های توزیع گاز برای صنایع قیمت آهن اسفنجی صعودی شد و در زمستان سال جاری چهار مرتبه سقف قیمتی سال را پشت سر گذاشت. با این حال در طول دو هفته گذشته از سقف قیمتی خود فاصله گرفته است. در مقابل گندله سنگ‌آهن به بالاترین قیمت در طول یک سال گذشته رسید. پیش از این بالاترین قیمت گندله سنگ‌آهن در محدوده کیلویی ۴ هزار و ۸۴۳ تومان قرار داشت ولی این بار با متوسط قیمت کیلویی ۴ هزار و ۹۷۴ تومان معامله شد.

قیمت گندله سنگ‌آهن با افزایش ۴.۳ درصدی مواجه شد با این حال از مجموع ۶۵۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن عرضه شده در بورس کالا تنها ۳۸۰ هزار تن معامله شد. بر اساس آخرین گزارش پلتس قیمت گندله وارداتی چین حدود ۱۴۴ دلار به ازای هر تن است. قیمت کنسانتره وارداتی چین نیز به کانال ۱۴۳ دلار رسید. در معاملات بورس کالا قیمت کنسانتره سنگ‌آهن افزایش یافت و به کیلویی ۳ هزار و ۷۰۶ تومان رسید. این بالاترین قیمت کنسانتره در طول یک سال گذشته است. از آذر سال گذشته تا کنون هرگز کنسانتره سنگ‌آهن در کانال کیلویی ۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله نشده بود. دو هفته قبل نیز میانگین موزون قیمت کنسانتره در بورس کالا کیلویی ۳ هزار و ۶۹۹ تومان بود.

این هفته از مجموع ۶۰۷ هزار تن کنسانتره عرضه شده در بورس کالا تنها ۱۰۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. این یکی از کمترین سطوح معامله آهن اسفنجی در یک سال اخیر بود. امسال معاملات کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در بورس کالا با ضعف شدید تقاضا مواجه شد و بسیاری از حجم عرضه روی دست فروشندگان باقی می‌ماند. در فصل تابستان سطح تقاضا آن قدر کاهش پیدا کرد تا بورس کالا محدودیت‌هایی مانند سقف تقاضا و ثبت‌نام در بهین‌یاب را برای کنسانتره و گندله کنار بگذارد. با این حال گندله و کنسانتره موفق به شکست سقف تاریخی یک سال گذشته در معاملات بورس کالا شدند و احتمال ادامه این روند در معاملات هفته‌های پیش‌رو تا پایان اسفند ماه وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.