جستجو

با توجه به درگیری‌های روسیه و اوکراین و خاورمیانه و همچنین کاهش تولید اوپک، می‌توان تصور کرد که قیمت کامودیتی نزدیک به بالاترین رکورد خواهد بود. با این حال، علی‌رغم این اختلالات، تقریباً در کل، قیمت‌های کامودیتی ها امروز بسیار پایین‌تر از سطح اوج خود از سال 2022 است. بنابراین، چرا کامودیتی ها معمولاً عرضه می‌شوند؟

بخشی از توضیحات مربوط به برداشت های قوی ذرت و گندم در بسیاری از مناطق حیاتی است. وقتی نوبت به نفت می رسد، تولید نفت خام آمریکا در اواسط ژانویه به رکورد رسید و تا حدی کاهش تولید اوپک را جبران کرد. اما بزرگترین دلیلی که چرا کامودیتی ها افزایش نیافته اند را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: چین.

چین بزرگترین مصرف کننده مواد خام در جهان است و تا 40 درصد از فلزات صنعتی جهان، 10 درصد از نفت خام جهان و حدود 10 درصد از مواد غذایی مصرف شده در چین را وارد می کند. و اقتصاد چین آنطور که بسیاری از تولیدکنندگان کامودیتی انتظار داشتند رشد نکرده است. سال گذشته، چین با سرعت سالانه 5.2 درصد رشد کرد، که خوب به نظر می رسد می بایست به یاد بیاوریم که رشد 5.2 درصدی در سال 2022 بود، زمانی که چین بیشتر سال را در قرنطینه گذراند.

اقتصاد چین با سطوح بالای بدهی، سقوط قیمت املاک، رشد آهسته تولید صنعتی و هزینه‌های مصرف‌کننده و کاهش شدید واردات و صادرات مواجه شده است. همه اینها پیامدهایی برای قیمت کامودیتی داشته است، که تمایل دارند از سرعت رشد در چین پیروی کنند، با تاخیری تقریباً یک ساله. با توجه به فاصله زمانی طولانی بین سرعت رشد چین و حرکت در قیمت کامودیتی ها، حتی اگر چین موفق به تقویت رشد در سال 2024 شود که دور از انتظار است، قیمت کالاها ممکن است افزایشی را ثبت نکنند مگر اینکه درگیری های جهانی اختلالات عرضه را تشدید کند.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.