جستجو

قیمت کربنات و هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار فیزیکی آسیا در هفته منتهی به پنج‌شنبه چهارم آوریل ۲۰۲۴ به دلیل تعطیلات رسمی در کشور چین ثابت بود و شرایط نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.


سرعت روند نزولی قیمت لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار فیزیکی اروپا در بحبوحه کاهش حجم تقاضا برای آن و افت نقدینگی مداوم، هم‌زمان با فرا رسیدن تعطیلات عید پاک در این قاره افزایش یافت.

در همین راستا، موسسه مذکور در روز چهارم آوریل سال ۲۰۲۴ اولین گزارش ارزیابی خود از قیمت‌های لیتیوم با خلوص صنعتی و مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله در بنادر ایالات متحده آمریکا و کانادا را منتشر کرد.

اخیرا موسسه «Fastmarkets» گزارش ارزیابی‌ لیتیوم بازار ایالات متحده آمریکا و کانادا را در توازن با قیمت ماده معدنی مذکور در بازار اروپا و با در نظر گرفتن پریمیوم لیتیوم در بازار فیزیکی آسیا اعلام کرد.

در همین راستا موسسه مذکور به دلیل تعطیلات جشنواره «Qingming» در چین (چهارم تا ۶ آوریل) که به نام روز جارو کردن مقبره‌ها نیز معروف است، گزارش ارزیابی‌های قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین را در روز چهارم آوریل ۲۰۲۴ منتشر نکرد.

بر همین اساس موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را ۱۲٫۵ تا ۱۴ دلار در هر کیلوگرم در روز چهارم آوریل ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۳ تا ۱۳٫۷۵ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۴، حدود ۰٫۹۷ درصد کاهش را به ثبت رساند.

در همین رابطه، این موسسه قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را حدود ۱۲٫۳ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز چهارم آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به قیمت گزارش شده در ابتدای ماه آوریل ۲۰۲۴، تغییری در آن مشاهده نشد اما نسبت به قیمت ۱۲٫۳ تا ۱۴٫۲ دلار در هر کیلوگرم تعیین شده در ماه مارس سال جاری میلادی و قبل از تعطیلات عید پاک، حدود ۰٫۷۵ درصد کاهش را تجربه کرد.

پیش از تعطیلات رسمی در چین، اکثر تولیدکنندگان در این کشور در اوایل هفته ابتدایی ماه آوریل ۲۰۲۴ گزارش دادند که حجم تقاضا و تمایل برای خرید لیتیوم از بازار فیزیکی آسیا با روند نزولی مواجه شده است.

برخی از منابعی در ژاپن و کره‌جنوبی اعلام کردند که در حال حاضر تمایل برای خرید لیتیوم از بازار فیزیکی کاهش یافته است و نیاز مصرف‌کنندگان از طریق قراردادهای با زمان تحویل بلندمدت که از قبل به ثبت رسیده است، تامین می‌شود.

برخی از منابع دیگر در منطقه مذکور همچنان به نظارت بر قیمت‌های آتی لیتیوم در بورس آتی گوانگژو چین (GFEX) در راستای هرگونه تغییر بالقوه در جهتی که ممکن است بر روند قیمت‌ها در بازار فیزیکی تاثیر بگذارد، ادامه می‌دهند.

یکی از معامله‌گران لیتیوم فعال در بازار آسیا بیان کرد که در حال حاضر، جهت‌گیری قیمت‌ها در بازار مشخص نیست؛ همچنین در حال حاضر حجم تقاضا برای لیتیوم مناسب نیست و حجم مواد معدنی مذکور در بازار افزایش یافته است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت اسپودومن با خلوص حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز سوم آوریل ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که ۴٫۵۵ درصد نسبت به قیمت یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۲۷ مارس ۲۰۲۴ افزایش داشت.

لازم به ذکر است که قیمت اسپودومن در بحبوحه افزایش نرخ ارقام پیشنهادی در کنار روند صعودی نقدینگی در بازار، به طور پیوسته افزایش را به ثبت رساند. تعدادی از منابع گزارش دادند که به دنبال برگزاری مناقصه اخیر برای اسپودومن با مبدا تولید استرالیا، انتظارات در مورد قیمت این مواد معدنی برای فعالان معدنی در استرالیا روندی صعودی به خود رفت.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.