جستجو

مس ساعات معاملاتی روز دوشنبه را با 4.38 دلار در هر پوند یا 9656 دلار در هر تن بست که 2 درصد افزایش در روز را نشان می‌دهد و رشد سالانه را به بیش از 12 درصد رساند. مس اکنون در سطوحی است که آخرین بار در اوایل ژوئن 2022 مشاهده شده بود. این افزایش در چند هفته گذشته با تعهد کارخانه‌های ذوب چین برای کاهش 5 تا 10 درصدی تولید در مواجهه با عرضه کم‌تر از حد انتظار کنسانتره و ظرفیت مازاد پس از سال‌ها توسعه بی‌امان آغاز شد.

داده های ماهواره ای جدید نشان می دهد که تیم خرید کارخانه ذوب مس چین به این وعده ها عمل می کند. آخرین داده‌های ارائه‌دهنده داده‌های فرکانس بالا Earth-i شاخص جهانی نظارت بر مس  نشان می‌دهد که عدم فعالیت کارخانه ذوب در چین به طور متوسط ​​به 8.5٪ افزایش یافته است، در مقایسه با 4.1٪ در سه ماهه اول سال 2023 و 4٪ در سه ماهه مشابه سال قبل.

در ماه مارس، سطح عدم تحرک در چین به 9 درصد رسید که این میزان را در سطح جهانی به نزدیک به 18 درصد افزایش داد. Earth-i اشاره می‌کند که عدم فعالیت در چین در روزهای پایانی مارس به شدت افزایش یافت که نشان‌دهنده تأثیر احتمالی اقدامات اعضای CSPT است و به گفته این شرکت مستقر در بریتانیا، کاهش تولید ماه را با 12.8٪ به پایان رساند:

به طور قابل توجهی، ما اکنون وارد یک دوره تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده‌ایم و انتظار می‌رود که این به کاهش وضعیت عرضه کنسانتره کمک کند که به کاهش هزینه‌های تصفیه کارخانه ذوب (TC) و در نتیجه سودآوری کارخانه ذوب کمک کرده است.

گزارش اخیر مبنی بر اینکه BHP محموله های کنسانتره اسکوندیدا، بزرگترین معدن مس جهان، را با هزینه های تصفیه کمتر از 3 دلار در هر تن و هزینه های پالایش 0.3 سنت در هر پوند می فروشد، شواهدی از ناامید بودن پالایشگاه های چینی برای تامین مواد خام است.

زمانی که قیمت‌ها در سال 2023 به زیر 8000 دلار در هر تن کاهش یافت، هزینه‌های تصفیه و پالایش – که توسط معدن‌کاران برای تبدیل کنسانتره به فلز به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شد – به 90 دلار در تن رسید.

به طور جداگانه بازار فلزات شانگهای تخمین می زند که چین در ماه مارس سالانه 26 میلیون تن مس و آلیاژ مس تولید کرده است، اما نرخ عملیاتی تولیدکنندگان به 69.8 درصد کاهش یافته است، در مقایسه با مارس 2023 با افزایش قیمت مس که بر مصرف پایین دستی تأثیر می گذارد، نزدیک به 7 درصد کاهش یافته است.

چین مسئول بیش از نیمی از تولید 27 میلیون تنی مس تصفیه شده جهان در سال 2023 بوده است و داده های گمرکی نشان می دهد که واردات مس و کنسانتره مس به صورت کار نشده در ماه مارس زیاد است.

چین 1.38 میلیون تن مس خام در سه ماهه اول وارد کرد که 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش داشت در حالی که واردات کنسانتره مس در ماه مارس به 2.3 میلیون تن رسید که 15.3 درصد نسبت به مارس 2023 افزایش داشت و حجم محموله های سه ماهه اول را به زیر 7 رساند. با این حال، شاخص‌های دیگری که از چین بیرون می‌آیند، داده‌های موجودی بورس آتی شانگهای نشان می‌دهد که ذخایر مس با افزایش 2.7 درصدی در هفته گذشته به حدود 300000 تن در حال افزایش است.

بر اساس گفته های BMO Capital Markets به Bullish ها هشدار می دهد که با توجه به افزایش غیرفصلی ذخایر در چین، بانک سرمایه گذاری «احساس می کند قیمت های نقطه ای مس کمی بالاتر از معیارهای فعلی حرکت کرده است» و می خواهد شواهد بیشتری از تقاضای اساسی چین برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ببیند.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.