جستجو

در انتقاد از سیاست های سرکوب نرخ دلار صادراتی، آفات نرخ سود سپرده ۳۰ درصدی و اصلاح سامانه نیما، ۱۰ انجمن تولیدی کشور ( از جمله انجمن ملی مس) به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند.

در این نامه آمده است:

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)
با عرض سلام و تحیت
به استحضار می رساند در شرایط جنگ اقتصادی و تلاش همه جانبه صنعتگران و کارآفرینان و بازرگانان در راستای حفظ و تعالی جایگاه کشور و همچنین رفع تنگناها و گلوگاه های زنجیره تامین کالاها و خدمات موثر بر معیشت آحاد جامعه، استمرار برخی سیاست ها از سوی متولیان انتظام امور اقتصادی کشور موجب کاهش انگیزه تولید و مانع مشارکت مردمی می شود. یکی از مواقع جدی پافشاری بر فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ سرکوب شده و بسیار پایین تر از نرخ شناور ارز موضوع بند «ت» ماده ۲۰ قانون احکام دائمی و بند «الف» ماده ۴۴ قانون بانک مرکزی است. این سیاست که بارها شکست آن در سنوات گذشته تکرار شده است و همواره مورد انتقاد متخصصان و جناب آقای دکتر رئیسی در بدو تشکیل دولت قرار گرفته بود به مثابه تنبیه صادر کنندگان و تشویق وارد کنندگان است که نتیجه ناگریز آن کاهش سرمایه گذاری و تضعیف قدرت رقابتی و سهم تولید کنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی است. اگرچه تمامی تولید کنندگان و صادر کنندگان زیر مجموعه این تشکل ها بازگشت ارز در کوتاه ترین زمان ممکن را وظیفه ذاتی خود دانسته و حداکثر همراهی با بانک مرکزی را مبذول داشته اند ولی با توجه به افزایش هزینه های تامین مالی و تورم نهاده در یکسال گذشته و عدم موفقیت در سیاست کنترل تورم شناورسازی نرخ ارز بازار نیما یک ضرورت برای حفظ رقابت پذیری در رقابت خارجی و تقویت تولید ملی است. دغدغه دیگر تولید کنندگان افزایش شدید نرخ تسهیلات پس از ابلاغ بخشنامه گواهی سپرده ۳۰ درصدی در شبکه بانکی است. این منابع که قرار بود صرفا به هدف طرح های تولیدی مصرف شود گویا در مقاصدی غیر از اهداف مورد نظر هزینه شده است چرا که هیچ تولید کننده ای در شرایط فعلی توان بازپرداخت تسهیلات با نرخهای مضاعف را در رقابت با وارد کنندگان کالاهای مصرفی بهرمند از ارز رانتی ندارد مضاف بر این بر اساس گزارشهای موجود عمده گواهی سپرده ۳۰ شامل سپرده هایی بود که در سیستم بانکی با نرخ کمتر وجود داشت و پس از این ابلاغیه به نرخ ۳۰ تبدیل گردید و عملاً پول جدیدی جذب سپرده های بانکی نگردید.
به منظور تحقق جهش تولید با مشارکت حداکثری احاد اقتصادی ضروری است بانک مرکزی نسبت به واقعی سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون اقدام نموده و بدیهی است به منظور رشد سرمایه گذاری و تأمین مالی سرمایه در گردش تولید اعطای تسهیلات به صورت هدفمند صرفا برای بخشهای غیر مولد محدود شود و تولید کنندگان واقعی اقتصاد ملی بتوانند تا حد ممکن و با رعایت مقررات منصفانه به اعتبارات بانکی دسترسی داشته باشند.

برپایه این گزارش، انجمن ملی مس، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، امضاکنندگان این نامه بودند.

منبع: کانال انجمن ملی مس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.