جستجو

معرفی سیستم جدید ارزیابی پریمیوم بریکیت نیکل از سوی موسسه «Fastmarkets»، اختلاف قیمت این محصول در بازارهای منطقه‌ای را آشکارتر کرد. با توجه به مشوق‌های ارائه شده برخی کشورها همچون آمریکا و اتحادیه اروپا، آینده روشنی برای بازار نیکل کم‌کربن پیش‌بینی می‌شود.


این موسسه پس از مدت‌ها انتظار فعالان بازار نیکل، سیستم ارزیابی پریمیوم بریکت نیکل کم‌کربن با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر اصلی جهان و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را راه‌اندازی کرد.

توجه و تقاضا برای شفافیت بازار نیکل کم‌کربن در ماه‌های اخیر در بحبوحه یک دوره ثبت قیمت‌های پایین در بازار این فلز، به طور قابل‌توجهی افزایش را تجربه کرد؛ چراکه عرضه گسترده نیکل با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد (نیکل کلاس ۲) با قیمت پایین‌تر از مبدا اندونزی، وضعیت بازار را به سمت روند نزولی سوق داد.

تصمیم بورس فلزات لندن برای پذیرش برندهای جدید تولیدکننده نیکل در انبارهای خود به منظور افزایش نقدینگی در بورس، نگرانی برخی از فعالان بازار را برانگیخت؛ تا جایی که شرکت «BHP» از بورس مذکور درخواست کرد تا تعریف خود از «تامین منابع پایدار مسئولانه» را تغییر دهد.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بریکت نیکل کم‌کربن با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر اصلی جهان و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را ۳۰۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه یک می ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. ارزیابی صورت گرفته از گسترش اختلاف قیمت‌های منطقه‌ای این محصول در بازار حکایت دارد که به طور کلی، با سیستم تعیین پریمیوم بریکت نیکل در اروپا و آمریکای شمالی مطابقت داشته و قابل مقایسه است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بریکت نیکل با شرط تحویل محموله در بندر روتردام را در روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل ۲۰۲۴، حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی قبلی تغییری در آن مشاهده نشد.

علاوه‌براین، موسسه مذکور پریمیوم بریکت نیکل با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را حدود ۴۰ تا ۴۵ سنت در هر پوند در روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد پریمیوم بازار بریکت نیکل کم‌کربن در وضعیت نوسانی قرار داشت؛ چراکه برخی از مصرف‌کنندگان نسبت به پرداخت پریمیوم برای این محصول ابراز رضایت کردند. با این حال، برخی دیگر در رابطه با پرداخت چنین پریمیومی تردید داشتند.

یکی از تولیدکنندگان نیکل در همین خصوص بیان کرد: تمایل به استفاده از نیکل کم‌کربن افزایش یافته است. به همین دلیل تعیین پریمیوم یک اقدامی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود که در حال حاضر این مشئله چندان از سوی فعالان بازار جدی گرفته نشده است.

به گفته وی، بعضی از مصرف‌کنندگان تقاضای نیکل کم‌کربن از برندهایی خاص دارند و به همین دلیل مولفه قیمت‌گذاری نیکل کم‌کربن اهمیت پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: سوالی که در شرایط فعالی مطرح می‌شود، این است که آیا مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت پریمیوم برای هر نیکل کم‌کربنی هستند یا تنها چنین هزینه‌ای را برای برخی برندهای خاص پرداخت می‌کنند؟

یکی از معامله‌گران بازار در همین رابطه مطرح کرد: هیچ مصرف‌کننده‌ای به خرید نیکل کم‌کربن آن‌هم به شرط پرداخت هزینه بیشتر توجهی ندارد. این در حالی است که شماری از مصرف‌کنندگان در اروپا، از خرید نیکل کم‌کربن تولید کشور اندونزی ابراز رضایت می‌کنند.

یکی از مصرف‌کنندگان تاکید کرد: دلیلی برای پرداخت پریمیوم برای خرید نیکل کم‌کربن نیست زیرا در حال حاضر امکان خرید بعضی از برندهای این محصول از بازار که پریمیومی هم برای آن‌ها تعیین نشده، وجود دارد.

به نظر می‌رسد وضعیت بازار نیکل در روز چهارشنبه اول می ۲۰۲۴ با توجه با کاهش پریمیوم نیکل کم‌کربن، روندی نوسانی را تجربه کرد. بر همین اساس، بسیاری از معامله‌گران بر اهمیت افزایش شفافیت در بازار و به‌کارگیری شیوه‌های تامین منابع پایدار تاکید کردند.

این مصرف‌کنندگان به اهمیت ایجاد شفافیت در خصوص میزان انتشار کربن تولیدکنندگان نیکل، با توجه به انتظارات از افزایش اجرای اقدامات قانونی در اروپا از جمله طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CBAM) و اجرای طرح «European Battery Passport initiative» در قاره مذکور اشاره کردند.

با این وجود، هنوز جزئیات خاصی از اجرای طرح «European Battery Passport initiative» ارائه نشده است. همچنین، در حال حاضر تنها فرونیکل و چدن نیکل (NPI) در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CBAM) گنجانده شد‌ه‌اند.

رابطه تعاملی سیستم تعیین پریمیوم آلومینیوم و نیکل کم‌کربن

تعیین پریمیوم برای آلومینیوم کم‌کربن در بازار موضوع جدیدی نیست و موسسه «Fastmarkets» از سال ۲۰۲۱، سیستم ارزیابی پریمیوم خود را بدین منظور راه‌اندازی کرده است.

اگرچه تفاوت‌هایی میان بازار آلومینیوم کم‌کربن و نیکل کم‌کربن وجود دارد اما با ارزیابی تاریخچه سیستم تعیین پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن، می‌توان به نقاط اشتراکی مهمی دست یافت.

برخلاف سیستم ارزیابی پریمیوم نیکل کم‌کربن که به صورت تک بعدی است، سیستم ارزیابی آلومینیوم کم‌کربن موسسه مذکور با در نظر گرفتن اختلاف قیمت‌های آلیاژهای مختلف به ویژه آلومینیوم آلیاژی «P1020A» و با شرط پرداخت عوارض گمرکی در بندر روتردام عمل می‌کند.

لازم به ذکر است که اختلاف قیمت آلیاژ‌های آلومینیوم کم‌کربن که با استفاده از سیستم ارزیابی آلومینیوم کم‌کربن موسسه «Fastmarkets» از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود، صفر دلار در هر تن اعلام شد. با این حال، با گذشت زمان این اختلاف قیمت‌ها به مرور پدیدار شدند.

در همین راستا، آخرین ارزیابی موسسه مذکور از اختلاف قیمت آلومینیوم کم‌کربن آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر اصلی اروپا، رقمی حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار در هر تن را در روز پنجم آوریل ۲۰۲۴ نشان داد که حاکی از افزایش ۳ تا ۸ درصدی است. علاوه‌براین، پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله در بندر روتردام، رقمی حدود ۳۰۵ تا ۳۲۵ دلار در هر تن در روز ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ ارزیابی شد. به نظر می‌رسد اگر روند صعودی بر بازار حاکم شود، بازار نیکل کم‎‌کربن به مرور زمان سرنوشتی مشابه خواهد داشت.

تحولات آینده بازار نیکل

در حال حاضر، نیکل کم‌کربن همچنان در کانون توجه فعالان بازار و مصرف‌کنندگان قرار دارد. پس از درخواست‌های فعالان صنعت نیکل برای شفاف‌سازی در رابطه با بازار نیکل کم‌کربن، بورس فلزات لندن با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص گستره بازار این محصول سبز و فقدان تعاریف روشن در روند معاملاتی آن، موضع خود را اعلام کرد.

بورس فلزات لندن اخیرا اعلام کرد که با استفاده از پلتفرم «MetalsHub»، داده‌های مربوط به نیکل کم‌کربن برای اروپا را بر اساس نقدینگی به ثبت رسیده در پلتفرم معاملاتی مذکور منتشر خواهد نمود.

با این وجود، به نظر می‌رسد اگرچه در حال حاضر نیکل کم‌کربن در کانون توجه قرار دارد اما این بازار هنوز در ابتدای راه خود بوده و به وضح می‌توان فضا برای تکامل آن را مشاهده کرد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.