امروزه رقابت در صنعت فولاد دنیا حرف اول و آخر را میزند و هر فولادسازی که بتواند تولید رقابتپذیری داشته باشد، موفقیت خود را در بازار تضمین خواهد کرد. تضمین موفقیت در بازار نیز باعث میشود فولادساز بازار را از آن خود کند. شاید یکی از مهمترین علل افزایش رقابتپذیری را بتوان به قدرت حمل و نقل نسبت داد؛ چراکه محصول تولید شده باید در درجه نخست به سمت بازارهای هدف حمل شود و سپس مورد معامله قرار گیرد. در میان روشهای حمل محصولات فولادی، کارشناسان و فعالان بازار متفقالقول اذعان دارند که حمل ریلی، بهترین و مطمئنترین روش برای جابهجایی این محصولات است. فولاد کالای بسیار سنگینی است و در مقیاس بزرگ (چندین میلیون تن در یک مجتمع) تولید میشود؛ بنابراین مطمئنترین روش برای حمل و نقل این محصول، حمل ریلی خواهد بود.
- مزایای حمل ریلی در صنعت فولاد
حمل ریلی با حمل جادهای تفاوتهای بسیاری دارد. مهمترین مزیت حمل ریلی نسبت به حمل جادهای این است که در حمل ریلی حجم زیادی از محصول در یک نوبت بارگیری و جابهجا میشود، در حالی که در حمل جادهای اینگونه نیست. بهطور مثال، قطار در هر بار حمل ریلی بسته به مقصد و تقاضای بازار، میتوان حدود ۲۰ تا ۴۰ کلاف ۲۵ تا ۳۰ تنی فولاد را بهراحتی و با سرعت نسبتا بالا جابهجا کند، اما در حمل جادهای با توجه به محدودیتهای جادهها، هر کامیون تنها قادر است یک کلاف فولادی را با وزن ذکر شده جابهجا کند. در نتیجه برای حمل ۴۰ کلاف فولادی به ۴۰ کامیون نیاز است! قدر مسلم اینکه بهکارگیری ۴۰ کامیون برای حمل این میزان فولاد معایب بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به ایجاد بار ترافیکی در جادهها بهدلیل افزایش ضریب حمل و نقل اشاره کرد. افزایش ترافیک علاوه بر شلوغی، باعث ناامنی جادهها میشود. اشکال دیگر این روش افزایش مصرف سوخت و ایجاد آلودگی بیشتر برای محیط زیست است. حمل جادهای ۷ برابر حمل ریلی سوخت مصرف میکند؛ یعنی ۷ برابر یارانه، استهلاک کامیون، قطعات یدکی و لاستیک، هزینه نگهداری جادهها در مقایسه با هزینه نگهداری ریل و… . در عین حال حمل کامیونی در مقایسه با حمل ریلی بسیار گرانتر و پرهزینهتر است. از اینرو، فراهم کردن امکانات حمل ریلی بهویژه برای محصولات فولادی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
کشورهای پیشرفته شبکههای گستردهای از حمل و نقل ریلی را میان شهرهای بزرگ خود احداث کردهاند.کشور ما نیز باید به روایتی ۳۴ هزار کیلومتر و به روایتی دیگر ۴۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی احداث کند. ظرفیت حمل ریلی کشور باید بیش از این ارتقا یابد تا صنعت فولاد کشور بتواند مانند سایر کشورها از این مزیت استفاده کند.
- هلدینگ متیل، واسطه میان تولیدکننده بزرگ و مصرفکننده خرد
شرکت فولاد متیل بهعنوان تنها شبکه توزیعکننده محصولات فولادی در کشور توانسته نقش قابلتوجهی در این صنعت داشته باشد. یکی از مهمترین گامهای شرکت فولاد متیل برای توزیع بهتر محصولات فولاد مبارکه در بازار، ایجاد مراکز خدماتی یا خرید سهام آنها بوده است. شرکت فولاد متیل دارای ۱۲ مرکز خدماتی ورقهای فولادی در سراسر کشور است که عمده این مراکز به ریل متصل هستند یا اینکه در نزدیکی ایستگاه راه آهن قرار گرفتهاند. مراکز خدماتی فولاد متیل بهطور مستقیم با صنایع مصرفکننده خرد در ارتباط هستند و نیازهای اولیه و اساسی صنایع یادشده را برآورده میکنند. قطعات و محصولات تولید شده در این مراکز از چندین تن تا چند گرم است؛ بنابراین مشتریان مراکز خدماتی فولاد متیل طیف وسیعی هستند.
استراتژی اصلی شرکت فولاد متیل گسترش کسب و کارهای مراکز خدماتی و توسعه محصولات و خدمات به مشتریان بوده است. ضمن اینکه تمامی این مراکز موظف به اتصال به راه آهن و ریل یا حداقل حمل ترکیبی تا پایان سال ۹۸ شدهاند.
شرکتهای خدماتی فولاد متیل عبارتند از آهن و فولاد صنیع کاوه، صنایع آهن و فولاد نور، صنایع آهن و فولاد درخشان اراک، فولادگستر یزد، صنایع فولاد سهند، صنایع آهن و فولاد توس، آهن و فولاد اصفهان، فولاد ساخت جنوب، صنایع آهن و فولاد آرتاویل و پردازش فولاد فرآیند البرز٫ تمامی شرکتهای یادشده زیرمجموعه فولاد متیل هستند و خدمات مختلفی مانند برشکاری، خمکاری، نواربری، شکلدهی، ساخت قطعات و تجهیزات، ساخت پروفیلها و… را روی ورقهای تولیدی فولاد مبارکه انجام میدهند. شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار از شرکتهای تازه تأسیس فولاد متیل است که با هدف توسعه حمل ریلی بر ساخت و بهکارگیری ۱۰۰۰ واگن باری برای حمل محصولات تمرکز کرده است.
منبع: فلزات آنلاین