جستجو

محدودیت های کرونایی و بسته شدن مرزها مانع ورود کارگران مهاجر به روسیه شده و کمبود نیروی کار در این کشور را تشدید کرده است که روند رشد اقتصاد روسیه را کند می‌کند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از بلومبرگ، امید پوتین برای رشد سریع اقتصاد روسیه به خاطر کمبود نیروی کار ناامید شده است. کارفرمایان مخصوصاً در بخش ساخت و ساز به سختی افراد کافی برای پر کردن فرصت‌های شغلی خود پیدا می‌کنند چون محدودیت‌های کرونایی تعداد مهاجران را نصف کرده است. شرکت‌های استخراج کننده طلا و شرکت‌های ساختمانی اعلام کردند مجبور شده‌اند برای جذب نیروی کار داخلی، دستمزدهای خود را افزایش دهند.

تقریباً نیمی از شرکتهای ساختمانی در روسیه دستمزد کارگران خود را افزایش داده‌اند. گروه ام آی سی که یک شرکت ساخت و ساز در مسکو است، دستمزد کارگران را به طور متوسط 15 درصد افزایش داده که باعث جذب نیروی کار بیشتر شده است. مدیرعامل این گروه گفت:«پیدا کردن کارگران با صلاحیت قبل از بحران کرونا هم به اندازه کافی سخت بود و حالا سخت تر شده است».

کرملین به روند سریع بهبودی از بحران کرونا امیدوار است تا نارضایتی از کاهش درآمدها و افزایش قیمت مصرف کننده را آرام کند. علی رغم موفقیت واکسن اسپوتنیک، روسیه از برنامه خود برای واکسینه کردن 60 درصد از جمعیت تا اواسط سال جاری میلادی عقب است.

روسیه بیشتر محدودیت‌های کرونایی را برداشته و افزایش اخیر قیمت نفت به بهبود اقتصادی آن کمک می‌کند ولی روند رشد اقتصاد این کشور به خاطر کمبود نیروی کار کند خواهد شد. کاهش نیروی کار سالانه حدود 25 امتیاز از رشد احتمالی اقتصاد روسیه در دهه آینده کم خواهد کرد.

روسیه معمولاً برای تامین تقاضای فزاینده به نیروی کار هنگام رشد اقتصاد، به نیروی کار از سایر بخشهای شوروی سابق متکی بوده است ولی اکثر مرزها طی یک سال گذشته بسته بوده‌اند.

طبق گفته یکی از اقتصاددان‌های بانک توسعه اوراسیا، کارگران مهاجر معمولاً حدود 7 درصد از نیروی کار روسیه را تشکیل می‌دهند و 6 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را می‌سازند.

روند کاهش نیروی کار در روسیه به خاطر بحران کرونا تشدید شده است. حدود 700 هزار نفر از جمعیت روسیه در 2020 کم شده که بیشترین کاهش سالانه طی 15 سال گذشته است.

واکسیناسیون گسترده و باز شدن مرزها به رفع مشکلات کمک می‌کند ولی هیچکدام طی ماه‌های آینده اتفاق نخواهند افتاد. در این بین، بسیاری از کشورهای آسیای میانه که منبع بزرگی از نیروی کار برای روسیه هستند، هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.