جستجو

استان ها/ همدان:

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان در نشست «بررسی موانع کارآفرینی» که در دفتر ایسنا برگزار شد، بیان کرد: تربیت نیروهای تکنسین و دستان توانا برای اجرای ایده های ارائه شده توسط مهندسان و طراحان، وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای است و نیروهای متخصص با پیاده سازی ایده های کارآفرینی به عنوان حلقه واسط میان مهندسان و طراح ایده خواهند بود.

حمید مجیدی از افتتاح نخستین کانون نوآوری و شکوفایی کشور در دانشگاه فنی و حرفه ای همدان خبر داد و گفت: این دانشگاه با برگزاری ۱۱ رویداد ایده فن و دریافت ۴۴ ایده برگزیده و استارتاپ های مستقر شده در این کانون در حال تجاری سازی ایده ها هستند.

وی با بیان اینکه آموزشکده های فنی و حرفه ای سابقه ای در حدود نیم قرن دارند، افزود: در حال حاضر دانشگاه های فنی و حرفه ای استان با شش واحد و ۸۰۰۰ دانشجو فعالیت آموزشی و تربیت تکنسین های مورد نیاز صنعت را انجام می دهند.

مجیدی به برگزاری رویداد دوازدهم در قالب بررسی مشکلات صنایع و ارائه ایده در زمینه حل مشکلات آنان اشاره کرد و یادآور شد: این رویداد به مناسبت هفته پژوهش برگزار شده و شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان پنج مسئله صنعتی خود فراخوان دریافت ایده داده است که مورد استقبال خوبی قرار گرفته و زمان ارائه ایده تا ۲۰ آذرماه ادامه دارد.

تربیت نیروهای تکنسین و دستان توانا وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای است

وی با تأکید بر رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: تربیت نیروهای تکنسین و دستان توانا برای اجرای ایده های ارائه شده توسط مهندسان و طراحان، وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای است و نیروهای متخصص با پیاده سازی ایده های کارآفرینی به عنوان حلقه واسط میان مهندسان و طراح ایده خواهند بود.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان ار برگزاری شش سمینار فن و حرفه در مورد صفر تا صد کارآفرینی در دانشگاه شهید جباریان سخن گفت و خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای حدود شش پروژه مشترک با دانشگاه های بوعلی سینا و صنعتی انجام داده است.

وی در ادامه به برخی موانع موجود در مسیر کارآفرینی اشاره و اعلام کرد: عدم آگاهی جوانان از ظرفیت های بالقوه کسب و کار، عدم انجام کار فرهنگی اثرگذار در راستای تغییر نگرش و ایجاد انگیزه و خودباوری جوانان، نبود سیستم بیان کننده اطلاعات کارآفرینان و حمایت از آنان در مواجهه با قوانین خشک و دست و پاگیر بیمه، مالیات و تأمین اجتماعی از جمله مشکلاتی است که بر سر راه کارآفرینان وجود دارد.

مجیدی همچنین تحریم ها را به عنوان فرصت معرفی کرد و افزود: عدم واردات محصولات خارجی به کشور می تواند به عنوان یک فرصت برای حمایت از تولیدکنندگان مطرح شود و ایجاد مراکز رشد نیز نقطه قوتی برای شکل گیری کسب و کارهای جدید است.

رسالت پارک و علم و فناوری حمایت از کسب و کارهای نوآورانه است

کارشناس شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان همدان نیز در دفتر ایسنا، با بیان اینکه رسالت پارک و علم و فناوری حمایت از کسب و کارهای نوآورانه است، اظهار کرد: تربیت کارآفرین، برگزاری رویدادهای استارتاپی، اعطای تسهیلات و حمایت از کارآفرینان و برگزاری نمایشگاه از جمله برنامه های روتین پارک علم و فناوری است.

مجتبی فراهانچی به برنامه ای که پارک به تازگی در حال اجرای آن است، اشاره کرد و گفت: دو برنامه با عناوین نوآوری باز و پارک های تقاضامحور در پارک علم و فناوری استان در حال پیگیری است به طوریکه قبلاً بنگاه ها متکی به خود و ایده های اولیه خود بودند اما در چهار سال اخیر بنگاه ها از ایده های دیگران نیز برای توسعه کسب و کار خود استفاده می کنند و در قالب بخش های R&D از ایده های نو حمایت کرده و یا با صاحبان ایده ها پس از رسیدن به سوددهی مشارکت می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مراکز R&D براساس تقاضای بازار ایده پردازی صورت می گیرد و پیاده سازی این دو برنامه در پارک علم و فناوری در قالب شتاب دهنده، پشتیبانی و تسهیلگری است.

فراهانچی شرکت های کنترل گاز اکباتان، فاران شیمی، سحر و آگات را به عنوان شرکت های پیشرو استان در زمینه ایجاد واحدهای R&D معرفی کرد و یادآور شد: این شرکت ها با ایجاد فضایی مستقل در کنار مجموعه صنعتی خود، به ایده پردازان فرصت می دهند تا با استفاده از امکانات، سرمایه و مشاوره ایده های توسعه ای برای مجموعه ارائه دهند و پس از موفقیت و رسیدن به سود در آن شریک باشند.

وی به بازدید این واحدهای صنعتی از شتاب دهنده های مستقر در تهران سخن گفت و ادامه داد: ایجاد شتاب دهنده های تخصصی صنعتی در استان هدف اصلی پارک علم و فناوری استان است و شرکت هایی که آمادگی خود را برای راه اندازی چنین واحدهایی اعلام کرده اند در حال طی کردن روند کار خود با نظارت و مشاوره پارک علم و فناوری هستند.

صندوق نوآوری و شکوفایی هنوز در همدان راه‌اندازی نشده

کارشناس شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان همدان درباره صندوق نوآوری و شکوفایی استان نیز بیان کرد: هنوز این صندوق در استان همدان راه اندازی نشده است که امیدواریم با حضور شرکت های توانا از نظر مالی در حوزه شتاب دهنده ها گام های مؤثری برداریم.

وی مراحل شتاب دهنده را شامل سه مرحله عنوان و اضافه کرد: از صنایع توقع نداریم بتوانند هر سه مرحله را در مجموعه خود حمایت کنند به همین علت مراحل پساشتاب دهنده واحدهای مذکور در پارک علم و فناوری صورت می گیرد و ما امکان پشتیبانی از استارتاپ های فعال زیرنظر آنان را داریم.

فراهانچی با اشاره به اینکه یکی از علل بروز مشکلات در کسب و کارهای استان همدان نبود مشاوره درباره نحوه راهبری و حل مشکلات کسب و کار است، اظهار کرد: افراد برای انتخاب مشاغل و راه اندازی کسب و کار خود مشاوره می کنند اما در ادامه کار و در هنگام بروز موانع از مشاوره استفاده نمی کنند و جا نیفتادن فرهنگ مشاوره کسب و کار یکی از نقاط ضعف اکوسیستم کارآفرینی استان است.

وی در ادامه از چاپ کتاب های ۱۲ جلدی با عنوان تجربیات جهانی استارتاپ ها سخن به میان آورد و تصریح کرد: این کتاب ها منابع خوبی برای کارآفرینان و ایده پردازان بوده و نمونه های زیادی از چالش ها و فرصت های کارآفرینی را بیان کرده است.

فراهانچی به وجود ظرفیت های خوب منتورینگ در استان همدان اشاره کرد و یادآور شد: در مقایسه با پایتخت می توان گفت منتورها و مشاوران تهرانی به واسطه تجربیات بیشتری که داشته اند نسبت به همدان فضای قوی تری را برای مشاوره به وجود آورده اند و ما باید از آن ظرفیت ها نیز استفاده کنیم.

تأثیر معرفی مراکز فنی و حرفه ای در ارتقای بازار کار حرفه ای برای دانش آموزان

کارشناس کسب و کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، با بیان اینکه در هفته جهانی کارآفرینی از سال ۲۰۰۷ بین ۵۰ کشور با ایجاد کمپین به اجرای برنامه هایی در این زمینه پرداخته می شود، گفت: ایران پنج سال است که به این کمپین پیوسته و برنامه‌هایی در جهت ارتقای کارآفرینی انجام می دهد.

عباس جعفری‌هنر تعداد کشورهای مشارکت کننده در هفته جهانی کارآفرینی را ۱۳۸ کشور عنوان کرد و افزود: این هفته فرصتی برای تقدیر از فعالیت های کارآفرینان و معرفی این افراد و الگوهای موفق کسب و کار به جوانان برای استفاده از تجربیات آنان است.

وی درباره برنامه های انجام شده هفته کارآفرینی در استان همدان اظهار کرد: برنامه ریزی های انجام شده قبل از این هفته بر پایه اطلاع رسانی و ترویج برنامه های کارآفرینی بود و بازدید مسئولان از کسب و کارهای حوزه کارآفرینی، انتخاب شعارهای مرتبط برای روزهای این هفته، برگزاری استارتاپ ها، کارگاه ها و نشست های آموزشی با حضور دانشجویان و مسئولان و اجرای برنامه های ویژه برای دانشجویان برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و کارآفرینان از جمله این اقدامات بود.

وی با تأکید بر اینکه معرفی مراکز فنی و حرفه ای می تواند گام مؤثری در ارتقای بازار کار حرفه ای برای دانش آموزان باشد، ادامه داد: در هفته کارآفرینی سعی شد دانش آموزان با این فضا آشنا شده و بازدید از مراکز فنی و حرفه ای استان توسط این قشر از دیگر فعالیت های انجام شده بود.

پیش بینی طرح باشگاه نوجوانان برای آموزش مهارت‌های لازم در محیط کسب و کار

جعفری‌هنر اضافه کرد: طرح باشگاه نوجوانان برای آموزش مهارت های لازم در محیط کسب و کار که با نام «رهیار» پیش بینی شده و به دنبال ایجاد بستری مناسب برای یادگیری این قشر جامعه است که می تواند گام مفیدی در زمینه کارآفرینی بردارد.

وی با اشاره به اینکه معرفی کارآفرینان برتر در رسانه ها از برنامه های این هفته بود، تصریح کرد: در هفته کارآفرینی مراکز مشاوره به صورت رایگان خدماتی را به افراد متقاضی این حوزه ارائه دادند.

این مقام مسئول در ادامه درباره آمار کارآفرینان برتر استان همدان بیان کرد: از سال ۸۵ تا ۹۷، از ۱۹۱ کارآفرین برتر در استان همدان تقدیر شده است که از بین ۳۰۰۰ نفری که در سامانه ثبت نام کرده بودند، انتخاب شدند و با احتساب جشنواره سال گذشته ۱۴۰ نفر برتر ملی انتخاب شدند که ۱۰ نفر از آنها همدانی بودند.

شناسایی کارآفرینان استان

وی با توضیح اینکه کارآفرینان استان در رشته های مختلف شناسایی می شوند و در حد وسع دستگاه های مربوطه مورد حمایت قرار می گیرند، اظهار کرد: بزرگترین مشکل قشر کارآفرین این است که بتوانند خواسته های خود را با مسئولان مطرح کنند.

یک کارآفرین و مشاور اتاق بازرگانی استان همدان نیز با تأکید بر اینکه نقطه تلاقی صنعت و دانشگاه ضعف های فراوانی دارد، گفت: یکی از نقاط منفی که در جامعه وجود دارد، عدم مشورت پذیری در راهبری کسب و کار است.

محمدجواد وثاق ادامه داد: در استان همدان سه مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در حال فعالیت هستند و با وجود اینکه این استان از لحاظ مدرس و مشاور غنی است و ظرفیت های کافی دارد اما فرهنگ مشاوره هنوز در این عرصه به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

 

منبع: ایسنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.