جستجو

چند هفته پیش، اویل پرایس گزارش داد که هند به هیچ وجه آمتده کنار گذاشتن سوخت های فسیلی نیست. با افزایش جمعیت این کشور و گسترش قشر متوسط، تقاضای انرژی این کشور از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر آن پیشی گرفته است. در واقع، تمام سوخت های فسیلی و همچنین انرژی های تجدیدپذیر را که هند در اختیار دارد برای برآوردن تقاضا مصرف خواهد کرد. در حال حاضر، گزارش های جدید نشان می دهد که با بهبود اقتصاد هند از همه گیری ویروس کرونا و کاهش محدودیت ها، تقاضای انرژی این کشور به سرعت افزایش یافته است، به طوری که هند در تلاش برای واردات زغال سنگ است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، تقریباً یک پنجم کل جمعیت جهان در هند زندگی می کنند. در حالی که نرخ رشد در سال های اخیر به میزان قابل توجهی کند شده است، اما جمعیت این شبه قاره همچنان در حال افزایش است. علاوه بر این، هر ساله دسترسی به کالاها و خدمات برای هندی ها بیشتر از گذشته است که این امر اشتهای سهمگین شبه قاره برای انرژی را به هر شکل افزایش می دهد. فایننشال اکسپرس در اوایل سال جاری گزارش داد: “چون جمعیت هند در مقایسه با چین و ایالات متحده بسیار جوانتر است، طبقه متوسط هند می تواند تا سال 2025 بزرگترین تعداد در جهان باشد”. همه اینها به این معناست که هر حرکتی که هند از نظر انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای انجام می دهد، تأثیر بسزایی در مبارزه جهانی با تغییرات آب و هوایی دارد، در حالی که نیاز به همکاری جهانی برای کاهش اثرات گرمایش زمین تاکنون اینقدر اهمیت نداشته است.

ماه گذشته سازمان ملل متحد و هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) با اعلام وضعیت قرمز آب و هوایی اظهار کرد ما اکنون از نظر تغییرات آب و هوایی به نقطه ای برگشت ناپذیر رسیده ایم. فعالیت های بشری در حال حاضر الگوهای آب و هوایی را به طور برگشت ناپذیری تغییر داده و اگر رهبران و صنایع جهان با جدیت و فوریت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اسرع وقت به طور جدی کار کنند، می توان از فاجعه تغییرات آب و هوایی جلوگیری کرد.

در حال حاضر، در برابر این پس زمینه تلخ، مصرف زغال سنگ هند در حال افزایش سرسام آور است. حذف زغال سنگ به عنوان کثیف ترین سوخت فسیلی از ترکیب انرژی جهانی برای کاهش وخامت اثر گلخانه ای بسیار مهم است. با خروج هند از محدودیت های کرونایی و بازگشت به روال روزمره، تقاضا برای انرژی بسیار زیاد شده است به طوری که دولت از شرکت های برق خواست تا واردات زغال سنگ از کشورهای دیگر را آغاز کنند.

هند با وجود دارا بودن چهارمین ذخایر بزرگ جهان، دومین واردکننده بزرگ زغال سنگ است و بیش از 70 درصد نیاز برق این کشور به زغال سنگ وابسته است. در حالی که دولت هند تلاش می کند واردات زغال سنگ را کاهش دهد، این هدف غیرممکن است زیرا اقتصاد سومین اقتصاد بزرگ آسیا همچنان در حال گسترش است. هند عمدتا از اندونزی، استرالیا و آفریقای جنوبی زغال سنگ وارد می کند. بازارهای برق هند در اوایل سال جاری از اختلافات تجاری و تحریم غیر رسمی زغال سنگ بین استرالیا و چین سود زیادی بردند و حجم عظیمی از زغال سنگ استرالیا که ابتدا برای بازارهای چین در نظر گرفته شده بود، را با تخفیف خریداری کردند، اما حتی این ذخایر برای برآوردن تقاضای هند کافی نیست.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.