جستجو

 نکته قابل توجه فاصله ۲۰ تا ۳۰ دلاری نرخ شمش صادراتی ایران با CIS است. به نظر می رسد که ایران قصد دارد تا با رشد قیمت سنگ آهن جهانی در ماه های آتی مسیر رشد قیمت فولاد خود را هموار سازد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، به نظر می رسد که مسیر برای صعود شمش صادراتی ایران در بازارهای جهانی هموار شده است. این نظریه در آخرین برآورد خود از بازارهای صادراتی شمش و تختال ایران و چند کشور دیگر به این نکته اشاره کرده است. نکته قابل توجه فاصله ۲۰ تا ۳۰ دلاری نرخ شمش صادراتی ایران با CIS است. به نظر می رسد که ایران قصد دارد تا با رشد قیمت سنگ آهن جهانی در ماه های آتی مسیر رشد قیمت فولاد خود را هموار سازد.

سوگیری در تحلیل های متال بولتن در خصوص قیمت شمش صادراتی ایران

انتقاداتی به تحلیل های متال بولتن در خصوص وضعیت فولاد ایران وارد است. این نشریه معمولا دیتاهایی که در خصوص ایران گزارش می دهد را از مسیر شفافی دریافت نمی کند. از سویی دیگر به دلیل تحریم ها تولیدکنندگان ایران مایل به ارائه دیتاهای خود به این نشریه نیستند. گزارش متال بولتن بنا بر گزارشات عوامل داخلی وابسته به فولادسازان تدوین میشود.که متاسفانه علاوه بر اینکه چندان شفاف نیست، امکان صحت سنجی آن نیز در حال حاضر به دلیل تحریم ها وجود ندارد. لذا در خصوص قطعی بودن رشد مسیر صعودی شمش صادراتی ایران نمی توان با دقت به آن اشاره کرد. اما به هر حال نگاه بازار جهانی به شمش صادراتی ایران با رویکرد رشد قیمت همراه شده است.

نقطه ضعف بازار فولاد در وضعیت فعلی

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که وضعیت فعلی در بازار یک نقطه ضعف محسوب می شود. وابستگی نرخ گذاری بازار داخلی فولاد ایران به تنها یک گزارش مشکوک و مونوپول یک مجله خارجی جای بحث دارد. متاسفانه این نوع گزارش که صحت سنجی آن به دلیل مونوپل بودن منبع گزارش و تحریم ها برای عموم مردم امکان پذیر نیست. جای انتقاد و اصلاح دارد. که به نوعی مرجع تعیین قیمتهای بازار داخلی ما در بورس کالاست که امیدوار هستیم، مکانیزمی منطقی و اصولی تر جایگرین آن گردد. در شرایط فعلی که نرخ ارز تا حدودی تثبیت شده شاید این گزارش ها برای بازار داخلی اصلا جذابیت نداشته باشد. نباید التهاب را بدون دلیل به بازار داخلی وارد کنیم. صعود شمش صادراتی ایران نباید مسیر قیمت در بورس داخلی را با مشکل رو به رو کند.

مقایسه قیمت شمش صادراتی ایران و حوزه cis

در حالیکه شمش صادراتی CIS فعلا و همچنان صرف نظر از یک رفت و برگشت ۹ دلاری یک روزه، هفته هاست روی محور ۶۰۰ دلاری ثابت است.به یکباره گزارش شمش صادراتی ایران افزایش بیش از ۳ درصدی و رقم ۶۲۶ دلاری را خروجی داده است. اینطور که بنظر می‌رسد ظاهرا عده‌ای در تدارک بسترسازی برای افزایش نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا برای هفته پیش‌رو هستند. رشد قیمت شمش در بازار داخلی می تواند زمینه ساز رشد قیمت در تمام زنجیره فولاد باشد. اینگونه رفتارها تازگی نداشته و ندارد، سکه را سالهاست که هر طور که می‌اندازند بالا اخرش فقط به نفع یک عده و یک گروه خاص آنطرفی که باید فرود می‌آید.

رشد قیمت صادراتی فولاد ایران ؛ رشد قیمت فولاد داخلی

امیدواریم که روزی برسد که آنهاییکه به شدت از واژه‌هایی مثل قیمت گذاری دستوری بیم دارند؛ خودشان بعضی جاها دست از شیطنت بردارند. به هر حال اگر خواستگاه اینست که این هفته شمش ۶۲۶ دلار مد نظر تنظیم بازار عرضه این هفته شمش در بورس کالا قرار گیرد. با نرخ دلارنیمایی ۲۲۹۰۰ تومانی و ضریب ۹۵ درصدی به رقم ۱۴۸۰ می رسیم. صعود قیمت شمش صادراتی ایران می تواند سرآغاز رشد قیمت در بازار داخلی باشد. حالا باید فعلا صبر کنیم ببینیم این داستان به کجا می‌رسد. واکنش بازار به این بسترسازی یا تلاش برای تغییر روند را باید به نظاره بنشینیم. البته این نکته قابل ذکر است که هفته پیش‌رو میلگرد آجدار با رقمی حدود منهای ۳ درصد پایین تر از هفته‌ای که گذشت در بورس کالا عرضه خواهد شد.

ارزیابی بازار فولاد از منظر قیمت زغالسنگ

نسبت قیمت زغالسنگ به فولاد در ایران طبق ابلاغ صمت 26.5% بوده که با قیمتهای اسپات جهانی ۴۷% فاصله زیادی دارد. زغالسنگ کک شو در بنادر چین این هفته به رشد خود ادامه داد که مربوط به کسری عمومی عرضه (تحریم استرالیا توسط چین) و البته موضوعات ایمنی معادن زغال این کشور است که در هفته قبل شاهد حادثه و تلفات انسانی بوده و دولت را مجبور به تعطیلی تعدادی معدن به منظور بررسی موضوع کرده است نسبت قیمت زغالسنگ کک شو به شمش فولاد در شرق آسیا فعلا در محدوده ۴۷% است که از نرم ۴۰% فراتر رفته است. سهم قیمت کک به شمش فولاد نیز ۸۹% بوده که فاصله چندانی تا بالاترین سطح تاریخ ندارد. این رشد به مرور زمان در حال بروز در قیمت شمش فولاد است که عامل رشد قیمتهای جهانی و قیمت های شمش صادراتی ایران طی هفته های آتی خواهد شد.

فرصت های استراتژیک در مسیر بازار فولاد

فرصت‌هایی که برای صادرات فولاد ایران وجود دارد، بی‌نهایت هستند زیرا فولاد یک ماده خام استراتژیک است و خریداران زیادی برای آن در دنیا وجود دارد. صادرات محصولات نهایی بسیار سخت است و با وجود فرصت‌های زیادی که برای صادرات این محصولات وجود دارد، متأسفانه نوسانات قیمتی بازار و از طرفی، افزایش قیمت محصولات نوردی به دلیل افزایش قیمت شمش موانعی هستند. اما تأکید ما بر این است که ابتدا باید نیاز کشور تأمین شود و بعد صادرات صورت گیرد.صعودی شدن قیمت شمش صادراتی ایران می تواند مسیر مجدد رشد قیمت را فراهم سازد. این بستر سازی می تواند بسیار آسیب زا باشد.

لزوم اختلاف قیمت ایران و سایر کشورها در وضعیت فعلی

در بازارهای منطقه و بین‌الملل بازاریابی‌های فعالی از کشور ما وجود دارد، اما ساز و کارهای بانکی و تحریم دست و بال صادرکنندگان محصولات فولادی را بسته است. این شرایط تحریم، مانند شرایط جنگ است و باید بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم و دلار به کشور بازگردانیم. باید سطح قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که خریداران خارجی محصولات ایرانی ریسک خرید را بپذیرد و مبلغی زیر قیمت اصلی باشد تا خریداران خارجی راغب شوند.

از دست رفتن حمایت ۶۰۰ دلاری در بازار شمش cis

تا قبل امروز که خبری از کاهش شمش ۱۰ دلاری CIS و از دست رفتن حمایت ۶۰۰ دلاری شمش نبود. گمان ما این بود که با عنایت به گزاره های بنیادین تعیین نرخ عرضه شمش در بازار داخلی شامل نرخ حواله دلار نیمایی و ۹۵ درصد نرخ صادراتی فولاد ایران؛ تقریبا به کف رسیده‌ایم و ثبات نسبی در هفته پیش رو در انتظار بازار داخلی خواهد بود. سیگنال کاهش ۱۰ دلاری اخیر شمش صادراتی CIS یعنی کاهش احتمالی تنی ۲۳۰ هزار تومان در نرخ پایه عرضه شمش هفته آتی، یعنی کاهش کیلویی ۲۳۰ تومان فولاد در مکانیزم قیمت گذاری اخیر بورس کالا. البته به شرط اینکه اولا عرضه در هفته آتی وجود داشته باشد. دوم اینکه تا نظر متال بولتن روی گزارش عوامل خودی به آنها در خصوص نرخ شمش صادراتی ایران چه باشد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.