جستجو

قیمت قراضه این هفته با رشد آغاز شد و از شیب نزولی قیمت فاصله گرفت. سنگ‌آهن به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه برای صنعت فولاد نیز با بالا رفتن قیمت، به روزهای اوج خود در حال نزدیک شدن است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین، با نگاهی بر قیمت‌ها و ارزیابی در بازار شاهد آن هستیم که قیمت قراضه وارداتی از اروپا با رشد ۶ دلاری، از ۴۲۹ دلار بر هر تن به ۴۳۵ دلار رسید؛ قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز با افزایش ۷ دلاری قیمت، از ۴۳۳ دلار به ۴۴۰ دلار بر هر تن رسید و این هفته را با افزایش قیمت آغاز کرد؛ در این میان تنها قراضه وارداتی از آمریکا بود که با کاهش یک دلاری قیمت از ۴۳۹ دلار به ۴۳۸ دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شد.

اما سنگ‌آهن، ماده مهم و استراتژیک برای فولادسازان که مدتی بود روی نوار کاهش قیمتی حرکت می‌کرد، این هفته با افزایش قیمت همراه شد؛ به این صورت که سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد با افزایش ۷ دلاری قیمت از ۸۳ دلار به ۹۰ دلار بر هر تن رسید؛ سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد نیز ۶ دلار گران‌تر شد و از ۱۳۳ دلار به ۱۳۹ دلار بر هر تن قیمت گذاشته شد؛ در این میان بیشترین رشد قیمتی برای سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد بود که با افزایش ۱۳ دلاری از ۱۰۲ دلار، قیمت آن در ۱۱۵ دلار بر هر تن ثبت شد.

گفته می‌شود نگرانی برای کاهش عرضه سنگ‌آهن یکی از دلایل افزایش قیمت این ماده معدنی بوده است.

در کنار سنگ‌آهن و قراضه به عنوان دو ماده اولیه برای صنعت فولاد، زغال‌سنگ نیز در بهترین دوران قیمتی خود به سر می‌برد؛ عبور از کانال ۴۰۰ دلاری قیمت یکی از اتفاقات مهمی است که در ابتدای این هفته به ثبت رسید، به این شکل که قیمت زغال‌سنگ FOB استرالیا از ۳۹۲.۴ دلار به ۴۰۸ دلار بر هر تن رسید و ۱۵.۶ دلار گران‌تر شد.

تقاضای بالای چین برای زغال‌سنگ یکی از دلایل رشد قیمتی این ماده معدنی عنوان شده است.

در مجموع با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه برای تولید فولاد، می‌توان گفت که روند قیمتی شمش فولاد نیز که در حال ثابت شدن است، کم‌کم از کانال ریزش قیمتی دور خواهد شد و افزایش قیمت برای فولاد پیش‌بینی می‌شود؛ با این حال باز هم ممکن است برخی اتفاقات همچون تصمیمات کشور چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان این معادلات را برهم زده و مجدداً ریزش قیمتی در هر کدام از محصولات یاد شده را شاهد باشیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.