جستجو

استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان می تواند بخش زیادی از نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی را تامین کند اما شاید تا به این لحظه عمده تمرکز دانش بنیان ها بر صنایع معدنی به ویژه فولادی ها بوده و به نوعی بخش معدن و به ویژه حوزه اکتشاف مورد توجه قرار نگرفته است.


به گزارش معدن مدیا، شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم توانستند با شناسایی نیاز صنعت در تامین قطعات و تکنولوژی وارد عمل شده و همکاری های بسیاری به ویژه در بخش فولاد شکل گرفت.
اما در این میان بخش معدن به عنوان بخش بالادست آن طور که باید از فعالیت شرکت های دانش بنیان بهره مند نشده است.
درواقع شاید بتوان گفت تمرکز بخش عمده شرکت های دانش بنیان بر صنایعی همچون فولاد بوده است اما در این بین بخش معدن و به ویژه حوزه اکتشافات از بخش هایی است که می توان شاهد حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان در آن بود.
امروز حوزه اکتشافات برای جبران عقب ماندگی خود نیازمند استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های روز دنیا است اما در این بین وضع تحریم ها علیه کشور کمی شرایط را سخت کرده است.
بهروز برنا مشاور مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه اکتشاف، بیان کرد: در حال حاضر و به ویژه در حوزه اکتشاف، شرکت های دانش بنیان بیشتر حالت گفتار درمانی دارند تا عملیاتی.
وی تصریح کرد: اگر همکاران ما در بخش فنی مشکلات را شناسایی کنند در آن زمان می توان با همراهی شرکت های دانش بنیان مسائل و موانع را حل کرد. اما در گام اول باید مشکلات شناسایی و در گام بعدی باید شرکت های دانش بنیان وارد عمل شوند.
برنامه با اشاره به باطله های معدنی نیز بیان کرد: بخش معدن با دنیایی از باطله مواجه است اما نباید آنها را باطله تلقی کرد بلکه خود کانسنگی با ارزش است که باید با کمک شرکت های دانش بنیان و با استفاده از روش های نوین فرآوری از آنها استفاده کرد.
وی ادامه دادک شرکت های دانش بنیان می توانند در حوزه جدا سازی عناصر همراه با بخش معدن وارد همکاری شده و روش هایی را مورد استفاده قرار دهند که بتوان بخش زیادی از عناصر همراه را جدا و ایجاد ارزش افزوده کرد.
برنا تاکید کرد: در شرایط فعلی نکته مهم آن است که باید از کلی گویی پرهیز و به سراغ مصداق ها برویم.
در واقع بخش معدن امروز برای توسعه هرچه بیشتر و بهره برداری از ذخایر موجود نیازمند همکاری هرچه بیشتر با شرکت های داشن بنیان و دانشگاه است. از سویی دیگر بخش های یاد شده نیز باید با شناسایی مشکلات و موانع راهکارهای عملیاتی را ارائه کرده تا با اجرای ان علاوه بر کاهش ارز بری شاهد توسعه هرچه بیشتر در بخش معدن باشیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.