جستجو

کمبود گاز در زمستان سال جاری، با توجه به بحران برقی که در تابستان واحدهای فولادی را گرفتار کرد، می تواند چالشی جدی برای تولید و تحقق برنامه های 1400 باشد.


به گزارش معدن مدیا، وضعیت تامین گاز برای واحدهای صنعتی به ویژه فولادی ها در زمستان پیش رو به مرحله هشدار رسیده است و خبرها حاکی از قطع گاز در زمستان است. اتفاقی که می تواند تولید فولاد در سال جاری را با مشکلات بسیاری همراه کند.

این در حالی است که صنعت فولاد در تیر و مرداد سال جاری در پی قطع برق با مشکلات بسیار و ضرر و زیان چند میلیارد دلاری مواجه شد؛ درحالی که این صنعت در آستانه دستیابی به افق 1404 است، کمبود انرژی در حوزه هایی همچون آب، برق و گاز می تواند تهدیدی جدی برای سرمایه گذاری های صورت گرفته باشد.

هرچند امروز ظرفیت های نصب شده به 40  میلیون تن رسیده است اما در صورت عدم تامین زیرساخت هایی همچون انرژی، بهره برداری از این ظرفیت ها صورت نمی گیرد و به نوعی سرمایه گذاری صورت گرفته از توجیه اقتصادی خارج می شود؛

اما در این بین شرکت های معدنی و  فولادی برای تامین برق مورد نیاز وارد سرمایه گذاری شده و تلاش می کنند با احداث نیروگاه های تولید برق این نیاز را تامین کنند. هرچند بهره برداری از این سرمایه گذاری زمانی 2 الی 3  ساله نیاز دارد اما به هر حال در کاهش نگرانی ها و تامین بخشی از این نیاز موثر خواهد بود.

البته در بخش تامین گاز مشکل به آسانی حل نخواهد شد و شرکت‌ها نمی توانند برای تامین نیاز وارد سرمایه گذاری شوند، درنتیجه دولت باید با رویکردی درست و کارشناسی در راستای تامین نیاز واحدهای صنعتی برنامه ریزی کند تا خدشه ای به تولید وارد نشود.

امروز صنعت فولاد نقش مهمی در صادرات غیر نفتی و ارزآوری برای کشور دارد؛ با این حال عدم توجه به تامین زیرساخت ها از سوی دولت می تواند قدرت رقابت پذیری این صنعت در بازارهای جهانی را کاهش دهد. اتفاقی که جبران آن چندان کار آسانی نخواهد بود.

صنعت فولاد در شرایط تحریم محصول خود را با ریسک فراوانی راهی بازارهای صادراتی می کند؛ درنتیجه  ضرورت دارد دولت با نگاه حمایتی در راستای حل مشکلات گام بردارد. البته در حوزه تامین گاز نیز هلدینگ های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه می توانند وارد همکاری دو جانبه با وزارت نیرو شوند.

در همین زمینه محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به موضوع تامین انرژی به ویژه در حوزه گاز، بیان کرد: این موضوع به نگاه حاکمیتی بر می گردد اما ما نیزآمادگی ورود به این حوزه ها را داریم؛ همانطور که در حوزه برق و آب ورود کرده و خوشبختانه امروز شاهد نتایج آن هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه گاز هم اعلام آمادگی کرده ایم؛ اگر حاکمیت در این ‌موضوع دغدغه ای دارد، با همکاری و ‌تعامل با وزارت نفت آماده ورود به آن هستیم.

در واقع ورود واحدهای فولادی به تامین انرژی گازی مانند حوزه های برق و آب نخواهد بود اما از سویی دیگر کمبودهای سالانه توانسته دستیابی به برنامه های تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از شرکت های فولادی، میزان تولید از دست رفته در زمستان که به دلیل کمبود گاز صورت می گرفت را در تابستان جبران می کردند اما متاسفانه بحران برق در سال جاری توانست این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد و امروز زمزمه های کمبود گاز می تواند وضعیت تولید را در شرایط دشواری قرار دهد.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.