جستجو

پس از انتشار اطلاعیه در مورد تولید فولاد سبز تحت اقدامات کربن زدایی عمیق صنعتی، بیشتر کشورهای صنعتی متعهد شدند که برای این اقدامات با وجود مشخص نبودن نحوه اجرای آن، برنامه ریزی کنند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن، تولیدکنندگان فولاد اروپایی و انجمن‌های صنعتی از تعهدات دولت برای خرید فولاد سبز مورد استفاده در پروژه‌های زیرساختی و ساختمانی استقبال کرده‌اند. این در حالی است که تولیدکنندگان این سوال را مطرح کرده‌اند که با توجه به فقدان جزئیات بیشتر این تعهدات، چگونه می‌توان این موارد را اجرا کرد.

در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد COP26 که در ماه گذشته برگزار شد، کشورهای بریتانیا، هند، آلمان و کانادا متعهد شدند که فولاد دارای انتشار کم کربن را برای پروژه های بزرگ، تحت اقدامات کربن زدایی عمیق صنعتی (IDDI) خریداری کنند.

فعالان بازار در روز یک شنبه ۵ دسامبر گزارش دادند با اینکه منابع بازار توافق کردند که IDDI می تواند تقاضای ساخت و ساز برای فولاد کم کربن در اروپا را در درازمدت افزایش دهد، این اقدامات برای ایجاد مفروضات خاص تر هنوز بسیار خام می باشد. زیرا فقدان استانداردهای کلی صنعت در مورد آنچه که “کربن زدایی” نامیده می شود، یک مسئله اصلی برای تولیدکنندگان به شمار می آید.

فولاد سبز چیست؟

یک فولادساز مستقر در جنوب اروپا در مورد فولاد سبز در روز یک شنبه ۵ دسامبر اظهار کرد:

اول از همه، باید روشن کنیم که دقیقاً «فولاد سبز» چیست؟ آیا همه فولادهایی که در کوره های قوس الکتریکی (EAF) تولید می شوند نیاز به تاییدیه به عنوان فولاد سبز دارند؟

در این میان متال بولتن اعلام کرد فولادی که از طریق کوره های قوس الکتریکی (EAF) تولید می شود طبیعتاً دورانی در نظر گرفته می شود زیرا از طریق بازیافت ورودی های بازیافتی به نام قراضه فولادی تولید می شود.

یکی دیگر از منابع مستقر در کارخانه ها در مورد اقدامات کربن زدایی گزارش داد:

قرار است IDDI تقاضا برای محصولات کم کربن در صنعت ساختمان را تسهیل کند، بنابراین طبیعتاً در وهله اول بر تولیدکنندگان میلگرد تأثیر می گذارد. با این حال، عملاً تمام میلگردهای اتحادیه اروپا در کوره های قوس الکتریکی (EAF) تولید می شود، بنابراین آیا می توان آن را به طور پیش فرض فولاد سبز در نظر گرفت؟ این امر برای تولید کنندگان هنوز خیلی واضح نیست.

این منبع در ادامه تصریح کرد:

در حال حاضر، این اقدامات مطرح شده برای کربن زدایی فقط یک ایده هستند و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا نتیجه مناسبی از آن بدست می آید یا خیر.

اصول بازار برای تولید فولاد سبز

بر اساس گزارش یوروفر اتحادیه فولاد اروپا، بخش ساخت و ساز در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۱ قوی بوده است و انتظار می رود در سال جاری به طور کلی ۶٫۴ درصد و در سال ۲۰۲۲ حدود ۴٫۲ درصد رشد کند.

معامله گران اعلام کردند تا زمانی که دولت‌های اروپایی در زیرساخت‌ها برای تقویت عملکرد اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند، این رشد عمدتاً توسط بخش مهندسی عمران هدایت می‌شود.

تحلیل گران صنعت اعلام کردند بخش ساخت و ساز تقریباً ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد و برای کربن زدایی تحت فشار است. گازهای گلخانه ای از مواد مورد استفاده توسط تولید کنندگان مانند فولاد و همچنین فرآیندهایی مانند گرمایش، خنک کاری، زیرساخت ها و روشنایی منتشر می شود.

اولیویر وسارت مدیر اجرایی Steligence که یک کسب و کار مربوط به شرکت ساخت و ساز پایدار ArcelorMittal است، اظهار کرد:

“من فکر می کنم این نشانه واقعا خوبی است که خود دولت ها از توسعه فولاد سبز حمایت می کنند. اگر این طرح راه اندازی شود، قابل توجه خواهد بود زیرا در ساخت و ساز، سرمایه گذاری عمومی آینده را هدایت می کند. در برخی مناطق بخش خصوصی در این مورد پیشرو هستند، اما در بخش دولتی نیز زیرساخت ها مصرف کننده بزرگ فولاد به شمار می آیند. هر فرآیندی که در بخش خصوصی انجام می شود، از فولاد زیادی استفاده می کند و این امر به وضوح به توسعه فولاد سبز فشار می آورد.

به نقل از متال بولتن شرکت چندملیتی ArcelorMittal اروپا در اوایل سال جاری محصولات فولادی با کربن کاهش یافته را برای بخش ساختمانی با استفاده از قراضه بازیافتی و انرژی تجدید پذیر عرضه کرد.

واکنش بریتانیا به اطلاعیه تولید فولاد سبز

انجمن صنعتی فولاد بریتانیا، از مشارکت و رهبری دولت بریتانیا در این اقدامات استقبال کرد.

گرت استیس، مدیر کل فولاد بریتانیا در مورد اقدامات کربن زدایی در روز یک شنبه ۵ دسامبر اظهار کرد:

«ایجاد بازارهایی برای فولاد خالص، زیربنای تلاش‌ها به منظور کربن زدایی تولید فولاد خواهد بود. با توجه به اینکه حدود میلیاردها پوند سرمایه گذاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز است، تولیدکنندگان فولاد باید بدانند که بازاری برای تولید محصولات جدید آنها وجود خواهد داشت یا خیر تا مطمئن شوند بازدهی آن سرمایه گذاری را دریافت خواهند کرد. به عقیده من اقدامات کربن زدایی عمیق صنعتی (IDDI) اولین گام مهم در این فرآیند است که شامل تعهد دولت به گزارش در مورد مقدار کربن موجود در پروژه های زیرساختی تا سال ۲۰۲۵ است.

گرت استیس، در ادامه تصریح کرد:

دولت اکنون می تواند این بلند پروازی ها را با اقدامات عملی و ایجاد تغییرات مهم در نحوه خرید فولاد تطبیق دهد. منشور فولاد بریتانیا مدت‌هاست که هدف خود را ایجاد این تغییرات در رویکرد فرهنگ، به ویژه در تشویق پروژه‌های عمومی برای ثبت و گزارش منشاء فولاد و در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی قرار داده است. دولت همه بخش‌ها و پیمانکاران عمومی را تشویق می کند تا منشور فولاد بریتانیا را امضا کنند. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت برای ایجاد بهترین نتیجه هستیم که می‌تواند منافع زیست‌محیطی و اقتصادی را که مالیات‌دهندگان باید ایجاد کنند، به ارمغان آورد.

فعالان بازار گزارش دادند شرکت British Steel که یک تولید کننده محصولات فولادی مستقر در بریتانیا است نیز از این اقدامات استقبال کرد.

یکی از سخنگویان شرکت British Steel در مورد نیازهای مشتری اینگونه اظهار نظر کرد:

“درک نیازهای مشتری و زیرساخت ها به شیوه ای منسجم بسیار مهم است و کلید درک چگونگی تغییر رفتار خرید در طول زمان می باشد. این امر برای طیف وسیعی از عوامل و به ویژه، برای تغییرات آب و هوا نیز صادق است. طرح‌هایی که عوامل تأثیرگذار در سمت تقاضا را ارائه می‌کنند وقتی با دقت اجرا شوند، می‌توانند به ارائه چارچوبی برای جهت‌گیری بازار آینده کمک کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:

در شرکت British Steel، ما برنامه کربن زدایی خود را برای برآورده کردن طیف گسترده ای از نیازهای مشتریان و ذینفعان مدل سازی کرده ایم. برای زنجیره ارزش بهتر است که به صورت مشترک کار کند تا به کربن زدایی عمیق دست یافته و یک بخش فولادی انعطاف پذیر و متنوع را حفظ کند.

در این میان به نقل از منابع خبری شرکت Liberty Steel که یک همکار تولیدکننده فولاد مستقر در بریتانیا است نیز از این اطلاعیه استقبال کرد و به هزینه های تولید بالاتر فولاد کم آلاینده اشاره کرد که تولید آن از سال گذشته آغاز شده است.

سرمایه‌گذاری قابل توجه برای رسیدن به هدف

سخنگوی شرکت Liberty Steel در مورد هزینه های تولید فولاد کم کربن اظهار کرد:

تولید فولاد با انتشار کم کربن در حال حاضر گران‌تر از فرآیندهای تولید سنتی در بسیاری از کشورها می باشد در نتیجه این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد که حمایت از سیاست‌ها را برای تشویق کارخانه هایی که اول از همه این اطلاعیه را پذیرفته اند، حیاتی می‌سازد. اقدامات کربن زدایی عمیق صنعتی (IDDI) گامی در جهت درست در کنار سایر ابتکارات در حال ظهور در مورد COP26 است. این اقدامات شامل بیانیه های ایالات متحده – اتحادیه اروپا و ایالات متحده – بریتانیا در مورد “توافق جهانی در مورد فولاد و آلومینیوم پایدار” است.

شرکت Liberty Steel از اقدامات سیاستی که قبلاً توسط دولت بریتانیا برای ایجاد انگیزه در خرید فولاد کم کربن به منظور توسعه زیرساخت‌ها و تدارکات عمومی ارائه شده است، استقبال می‌کند. این امر برای قادر ساختن بریتانیا برای استفاده از فرصت پیشروی جهانی در عرضه محصولات کم کربن ارزشمند می باشد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.