در یکی از پست ها، درباره این صحبت کردیم که برای این که بتوانیم کارآفرین موفقی شویم و با چم و خم دنیای کسب و کار بهتر آشنا شویم، نیاز است پنج تا ده سال در یک سازمان کار کنیم و تلاش کنیم کارآفرین درونسازمانی باشیم و حتی اگر قرار است موقتاً کارمند باشیم، مدل ذهنی افراد کارآفرین را داشته باشیم.
یکی از ویژگی های افراد کارآفرین –درون سازمانی یا برون سازمانی- این است که تلاش می کنند چند بعدی باشند.
شاید برایتان پیش آمده که تصمیم گرفتهاید در کنار درس و دانشگاه، یک کار پاره وقت هم داشته باشید تا بتوانید خرج خودتان را دربیاورید و کمتر از جیب پدرتان خرج کنید و حتماً سری به آگهی های استخدامی زدهاید و احتمالاً معیارهای مشترکی را در آن ها دیدهاید: توانایی کار با فتوشاپ، توانایی ویرایش عکس و فیلم، تسلط به زبان انگلیسی، تسلط به برنامههای آفیس، آشنایی با دیجیتالمارکتینگ، سئو، تولید محتوا، طراحی سایت، تسلط به زبان برنامه نویسی پایتون و سی شارپ، آشنایی با افترافکت مزیت محسوب می شود!
حتی اگر قرار است برای خودمان کسبوکار راه بیندازیم، در ابتدای راه و تا زمانی که کسبوکارمان به درآمدزایی برسد و بتوانیم تیمی از افراد متخصص تشکیل دهیم، باید مهارتهای مختلفی داشته باشیم و از بعضی چیزها هم سر در بیاوریم.
اگر کسبوکارمان به یک وبسایت نیاز دارد، شاید واقعاً بودجه این را نداشته باشیم که از همان روز اول چند میلیون تومان خرج طراحی سایت، UI و UX و سئو کنیم و قطعاً نیاز نیست خودمان متخصص همهی اینها باشیم اما حداقل خوب است که بدانیم سئو یعنی چه؟ کلمات کلیدی، به چه کلماتی می گوییم یا اگر در جایی خواندیم که meta tag و meta description در قالب سایت برای کسب رتبه بهتر در گوگل خیلی مهم است، نوشتن چند خط کد html را بلد باشیم و از همه مهم تر این که با زبان طراح سایت و برنامهنویس، سئوکار، دیجیتال مارکتر و… آشنایی داشته باشیم چون بهرحال قرار است یک تیم خوب تشکیل دهیم.
اهمیت آشنایی با فتوشاپ و ویرایش ابتدایی یک فیلم هم که نیازی به تأکید ندارد. اگر یک کارگاه کوچک راهاندازی کردهاید و محصولاتی تولید میکنید، شاید نیاز داشته باشید از محصولاتتان عکس و فیلم بگیرید و در اینستاگرام یا وبسایت خود قرار دهید. این که بلد نباشید لوگو، آدرس سایت و راههای ارتباطی خود را روی عکس و فیلم قرار دهید باعث میشود در دنیای امروز که اکثر کسب و کارها در گوگل، اینستاگرام، یوتیوب و… به دنبال نیازهای حرفهای خود می گردند، به خوبی دیده نشوید و یا مجبور شوید از خیر گذاشتن عکس و فیلم خود بگذرید یا آنها را بدون حذف بخشهای غیرضروری منتشر کنید.
برای این که بتوانیم کسب و کارمان را توضیح بدهیم، باید بلد باشیم برای هر محصول و خدمت خود، چند خط توضیح روان و درست بنویسیم.
یاد گرفتن این کارهای ساده و ابتدایی واقعاً زمان زیادی نمیگیرد و با دیدن یک فیلم آموزشی از یوتیوب یا خواندن یک مقاله آموزشی خوب، قابل یادگیری است.
برخی مهارتهای دیگر هم نیاز است که شاید کمتر به آنها توجه کرده باشیم ولی تأثیر فوق العاده زیادی در موفقیت ما دارد؛ مثلاً سرسختی، مذاکره، کار تیمی یا مدیریت تعارض و مهارتهایی از این جنس که در قسمتهای بعد دربارهشان صحبت خواهیم کرد.
قرار نیست ما در دهها مهارت مختلف، متخصص باشیم بلکه برای شروع کاری که در آن تخصص داریم و برای متوقف نشدن، نیاز داریم تعدادی مهارت مهم و کاربردی را هم در کنار تخصص اصلیمان یاد بگیریم تا زمانی که کسب و کارمان از آب و گل دربیاید و بتوانیم هزینه کمک گرفتن از نیروهای متخصص را بپردازیم و گاهی از هزینه اضافی و غیرضروری جلوگیری کنیم.
? نویسنده: ساقی نبیلو
بیشتر بخوانید:
چگونه یک مفهوم ذهنی را به رفتار و مهارت خودمان تبدیل کنیم؟ تغییر چگونه ایجاد می شود؟
می خواهم یک کسب و کار جدید راه اندازی کنم!
چرا باید وبلاگ بنویسیم؟ وبلاگ نویسی چگونه باعث حرفهایگری می شود؟
چرا باید سرسخت باشیم؟!
به صفحه اینستاگرام معدن مدیا بپیوندید