جستجو

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: رویکرد اشتباه دولت مشکلاتی را برای کل زنجیره فولاد رقم زده است و تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره حال خوبی ندارند.

ضربه قیمت‌گذاری دستوری به صنعت فولاد

مهرداد اکبریان، درباره قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار فولاد و سنگ‌ آهن اظهار داشت: این رویکرد اشتباه دولت مشکلاتی را برای کل زنجیره رقم زده و تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره حال خوبی ندارند.
رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران تاکید کرد: زمانی که شرایط برای تولید و صادرات محیا بود و قیمت گذاری ها به درستی انجام میشد متاسفانه مانع صادرات شدند .
وی افزود : دولت و ایمیدرو باید به کمک بخش تولید و تولیدکنندگان می شتافتند تا قیمتها بیش از حد افت پیدا نمی کرد. همیشه پایین آمدن قیمتها هم به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نیست. در این شرایط قیمت‌گذاری تولیدکنندگان شمش ضرر خواهند کرد؛ به همین دلیل، باید تدبیر دیگری اتخاذ شود تا از این وضعیت جلوگیری شود.

اکبریان در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره زنجیره فولاد و مشکلات آن صحبت کنیم، باید به گستردگی این زنجیره توجه داشته باشیم. این زنجیره شامل قسمت‌های مختلفی است که هر کدام مشکلات گسترده‌ای دارند. اگر به صورت تخصصی و مجزا به مشکلات و چالش‌های هر کدام از این بخش‌ها توجه نکنیم، به حل آنها امیدی نیست.
وی گفت: یکی از مشکلات عمده بخش معدن و زنجیره فولاد در ایران، قیمت گذاری دستوری از طرف بخش دولتی است. این یک اشتباه بزرگ است. دولت در سالهای گذشته، سعی داشته تا با قیمت گذاری دستوری برای زنجیره فولاد، این بخش را کنترل کند. این رویکرد اشتباه، مشکلاتی را برای کل زنجیره رقم‌زده است..
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه گفت: این که گمان شود با یک بخشنامه و دستور از طرف بخش دولتی می‌توان مشکلات کل این زنجیره را برطرف کرد، نادرست است. همانطور که اشاره کردم مشکلات این زنجیره به صورت تخصصی باید بررسی شود. در این بررسی نیز حضور بخش خصوصی و فعالان حوزه معدن هم ضروری است. متاسفانه در شرایط فعلی به این ضروریات توجه نمی‌شود و با توجه به این وضعیت، بنده شرایط را برای توسعه مناسب نمی‌بینم.
وی تشریح کرد: نیت دولت حمایت از تولید و مصرف کننده نهایی است، با اینحال، به دلیل این رویکر اشتباه، هیچ‌کدام از این دو امر محقق نشده است. در حال حاضر شاهد این هستیم که تولید وضعیت مناسبی ندارد و تقریبا همه صنف‌ها ناراضی هستند. درواقع الان مصرف کننده نهایی دارد با قیمت بالاتر از قیمت جهانی خرید می‌کند.

رئیس انجمن سنگ‌ آهن ایران در خصوص سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد گفت: در وهله اول باید به این توجه کنیم که سرمایه‌گذاری در بخش معدنی زنجیره فولاد ایران درست و لازم است. در بخش صنعت فولاد مثل تولید شمش، سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و واحدهای مختلفی تاسیس شده است. با توجه به این نیازمندی‌ها، سرمایه‌گذاری در بخش معدن ضروری است و باید توسعه پیدا کند. اما این فقط بخشی از مسئله است. اگر دقیق‌تر به وضعیت زنجیره نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد موضوعاتی که سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را آزار می‌دهد، ظاهر به زودی بر طرف نخواهند شد.
اکبریان در همین خصوص ادامه داد: وضعیت گندله سازی، نمونه بارز این مشکلات است. در سالیان قبل، به تشویق دولت و انجمن‌ها، سرمایه‌گذاران در این بخش سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام دادند که با رشد و توسعه همراه بود.

در حال حاضر ظرفیت تولید بالایی داریم ولی با توجه به با توجه به کوچک شدن بازار داخلی و کاهش مصرف داخلی و عدم صادرات مورد قبول، با مازاد تولید در بازار داخلی مواجه هستیم و برای جلوگیری از رکود، نیازمند صادرات هستیم. در این وضعیت، به جای تسهیل صادرات، بخش دولتی بر سر راه صادرات مانع ایجاد می‌کند و باعث محصولات در داخل ‌می‌شود. امری که باعث رکود در بازار داخلی و از بین رفتن محصول تولید کننده شده است.
رئیس انجمن سنگ‌ آهن ایران راهکار حل بخشی از این مشکلات را توجه به تولید و عدم دخالت در قیمت گذاری ها دانست و گفت: پیشنهاد من این است که دولت به سنت گذشته خود بازگردد و بخش خصوصی و فعالین حوزه‌های مختلف صنعت و معدن را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کند. توجه به نظرات نمایندگان بخش خصوصی در سیاست گذاری‌ها جزیی از قوانین کشور محسوب می‌شود که مغفول مانده است.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.