جستجو

یک فعال صنعت فولاد با ارائه تحلیل اماری، تحقق فولاد 55 میلیونی تنی را ناممکن دانست و گفت: با توجه به شرایط موجود در کشور به خصوص در حوزه انرژی، می‌توان گفت طرح تولید فولاد 55 میلیون تنی به سرانجام نمی‌رسد.


حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان با اشاره به چالش‌های اساسی در تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد، مطرح کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این عملکرد را تحت الشعاع قرار دهد، مشکل کمبود شدید حامل‌های انرژی است که در این میان کمبود برق و گاز در اولویت قرار دارند. کشور در فصل تابستان حدود ۱۲ هزار مگاوات با کمبود برق مواجه بود، این در حالی است که به ۷۲ هزار مگاوات برق نیاز داشتیم. در بهترین شرایط، نیروگاه‌ها ۵۸ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند و از همین رو بخش عمده‌ای از صنایع فولاد در کشور در این فصل با قطعی برق مواجه شدند که نتیجه آن توقف خطوط تولید است.
وی با بیان اینکه تاکنون کشور توانسته است حداکثر حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد را به ثبت برساند، بر نیاز کشور در دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد خام به ۲۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق تأکید کرد.
معاون فروش فولاد خراسان گفت: در صورتی که مصرف انرژی برای تولید یک تن فولاد میانی را ۸۰۰ کیلو وات ساعت در نظر بگیریم که البته مصرف واقعی برای تولید آهن اسفنجی و سپس تبدیل آن از طریق کوره قوس الکتریک به شمش فولادی بیش از یک هزار کیلووات ساعت بر تن است، برهمین اساس، با احتساب این مقدار با ۱۲ هزار مگاوات افت برق، میزان کمبود برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به رقم ۳۲ هزار مگاوات می‌رسد.
بختیاری تصریح کرد: با توجه به اینکه برای تولید هر یک هزار مگاوات انرژی برق، حدود ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به حدود ۱۹ میلیارد یورو می‌رسد که رقم بسیار سنگینی است. همچنین کمبود گاز در کشور از موانع جدی برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تولید بیشتر فولاد کشور از طریق احیای مستقیم صورت می‌گیرد و محصول آن آهن اسفنجی است، اظهارداشت: برای تولید یک تن آهن اسفنجی حدود ۳۰۰ متر مکعب گاز طبیعی لازم داریم و برای تولید ۲۵ میلیون تن فولاد حدود ۳۱ میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز است که حدود ۹.۵ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند.
این فعال فولادی در پایان اظهار کرد: براساس گفته‌های نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران،، صنعت گاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین با توجه به وضعیت کشور از نظر مالی بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک بتوان رویای ۵۵ میلیون تن فولاد را از حیث تامین انرژی محقق نمود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.