جستجو

تولیدکنندگان ورق گرم اروپایی ذخایر ماه دسامبر خود را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و برای سه ماهه نخست سال 2023، افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


شاخص قیمت روزانه ورق گرم داخلی، exw شمال اروپا ۶۲۴٫۶۹ یورو (۶۵۰٫۶۵ دلار) به ازای هر تن محاسبه شد که نسبت به روز قبل، ۸٫۰۲ یورو به ازای هر تن افزایش یافت. این محصول با قیمت ۶۱۶٫۶۷ یورو به ازای هر تن معامله می‌شد.
همچنین براساس آخرین محاسبات، قیمت این کالا در مقایسه با هفته گذشته و ماه گذشته به ترتیب ۱٫۱۴ و ۴۵٫۳۱ یورو به ازای هر تن کاهش نشان می دهد.
معاملات ماه دسامبر با شیوه معاملاتی exw در مناطق آلمان و بنلوکس در بازه قیمتی ۶۱۰ تا ۶۲۰ یورو به ازای هر تن انجام شدند، این درحالی است که کارخانه‌های زیادی عنوان کردند که کمترین میزان قیمت این محصول با شیوه معاملاتی exw در ماه ژانویه، نزدیک به ۶۵۰ یورو به ازای هر تن بوده است.
با این حال، برخی تولیدکنندگان انتظار دارند که تقاضای بخش خودروسازی در سال بعد دوباره افزایش خواهد یافت.

در این راستا، بسیاری از منابع گفتند که قیمت توافقات با مصرف‌کنندگان در مقایسه با نوامبر سال ۲۰۲۱، ۱۵۰ یورو به ازای هر تن کاهش یافته است.
در ادامه یک منبع بازرگانی در آلمان گفت:” در حقیقت، معاملات با فعالان بازار خودرو با قیمتی حدود ۱۵۰ یورو به ازای هر تن کمتر از سال گذشته انجام می‌گیرد درحالی که قیمت ورق گرم در بازار نقدی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۵۰ یورو به ازای هر تن کاهش نشان می دهد، بنابراین کارخانه‌ها از ارائه پیشنهادات کاهش قیمت به بازارهای نقدی خودداری کردند.”

در این رابطه برخی فعالان بازار انتظار دارند که کاهش تولیدات بر قیمت ورق گرم در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تاثیری مثبت خواهد داشت.
از سوی دیگر، شاخص قیمت روزانه ورق گرم داخلی، exw ایتالیا ۵۹۱٫۲۵ یورو به ازای هر تن بود که نسبت به روز گذشته، از کاهش ۴٫۵۸ یورو به ازای هر تن حکایت دارد. این محصول در روز گذشته با قیمت ۵۸۶٫۶۷ یورو به ازای هر تن معامله می‌شد.
براساس آخرین محاسبات، شاخص قیمت ایتالیا در مقایسه با هفته و ماه گذشته به ترتیب ۸٫۷۵ و ۱۰۳٫۷۵ یورو به ازای هر تن کاهش یافت.

در همین رابطه، خریداران قیمت‌های قابل اعمال را در بین بازه ۵۸۰-۶۰۰ یورو به ازای هر تن می‌دانند. همچنین به گفته منابع کارخانه‌ای، قیمت کمتر از ۶۰۰ یورو به ازای هر تن با شیوه معاملاتی exw تنها از سوی یک تولیدکننده مطرح شد. برهمین اساس، پیش بینی می شود قیمت این محصول در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، با توجه به منابع کارخانه‌ای در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۶۵۰ یورو به ازای هر تن خواهد بود.
تازه ترین ارزیابی ها نشان می دهد قیمت بیلت فولادی استاندارد ۵sp، واردات، cfr مانیلا ۵۱۰-۵۲۰ دلار به ازای هر تن بود که این نرخ در مقایسه روزانه و هفتگی ثابت باقی ماند.

گزارش شده که یک فولادسازی اندونزی، بیلت ۳sp، ۱۵۰ میلی‌متری با شیوه معاملاتی فوب را در ابتدای هفته با قیمت ۴۹۵ دلار به ازای هر تن پیشهاد کرده است که این نرخ با محاسبه هزینه‌های حمل و نقل، به بازه قیمتی ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr مانیلا ( واحد پول این کشور) خواهد رسید.
همچنین قیمت‌های پیشنهادی بیلت ۵sp با شیوه معاملاتی cfr مانیلا از مبدا مالزی و ویتنام به ترتیب ۵۳۵ و ۵۳۰ دلار به ازای هر تن بود درحالی که این کارخانه ویتنامی در ابتدای ماه جاری، محموله‌ای از این نوع محصول را به اندونزی در بازه قیمتی ۵۰۷ تا ۵۰۸ دلار به ازای هر تن فروخت.
به گفته منبع یک فولادسازی مالزی، در این مدت پیشنهاداتی از جنوب شرق آسیا به فیلیپین برای بیلت ۵sp با شیوه معاملاتی cfr، حدود ۵۳۰ دلار به ازای هر تن ارائه شد، این درحالی است که این فولادسازی به دلیل هزینه گران حمل و نقل به مانیلا در مقایسه با هزینه‌های بازارهای رقیب همچون مالزی، به این مقصد پیشنهادی ارائه نکرد.
کارخانه‌های فیلیپین، برای بیلت ۵sp قیمتی حدود ۵۰۰ دلار به ازای هر تن پیشنهاد می‌کردند که این قیمت برای فروشندگان صادق نبود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.