جستجو

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، امسال با رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه متافو حضور فعال داشت.

در این راستا، به عنوان تنها رسانه اختصاصی فناوری و نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی، گفت‌وگویی با محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه اصفهان، داشتیم.


📝 ساقی نبی‌لو – اختصاصی معدن‌مدیا:

🔎 بر اساس تعریف، اقتصاد دانش‌بنیان بیش از آنکه متکی به منابعی مانند نفت، مواد معدنی و سایر منابع استهلاک‌پذیر و تمام‌شدنی باشد، بر دانش و طبیعتاً افراد نوآور و صاحب فکر و اندیشه‌های خلاق که عامل به وجود آورنده‌ی این دانش هستند، اتکا دارد. سرمایه اصلی این مدل اقتصادی منابع انسانی متخصص است.

🔸 اکنون نیاز به گذار از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان در تمام جوامع بیش از پیش احساس می‌شود و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در سطح دنیا، به خوبی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های خلق شده به دست دانشمندان و متخصصان به عنوان ابزاری برای بهره‌گیری از این مدل اقتصادی و حفظ قدرت رقابت در بازارهای جهانی استفاده می‌کنند؛ لذا برای تداوم حضور پرقدرت در این صحنه، چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم. بخش خدمات به جهت عدم وابستگی یا وابستگی کمتر به منابع به خوبی جایش را در این مدل پیدا کرده و بخش صنعت و معدن نیز با وجود وابستگی به منابع نفتی و معدنی و… باید نهایت استفاده از دانش و فناوری را در جهت کسب بیشترین بهره‌وری از کمترین منابع و همچنین ایجاد ارزش‌افزوده‌ی بالاتر از منابع فعلی داشته باشد.

🔸 بر اساس آمار، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته بیش از 40 برابر ایران است. حدود 2.7 تا 3 درصد از تولید ناخالص کشور امریکا سهم تحقیق و توسعه است و کشوری مانند آلمان نیز بیش از 3 درصد از GDP خود را صرف این حوزه می‌کند و حدود 25 درصد از اقتصاد این کشور متکی به دانش‌بنیان‌هاست؛ در حالی که در ایران شاید سهم تحقیق و توسعه از GDP چیزی حدود نیم درصد باشد!

🔸 فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یک شرکت پیشرو و پیشتاز در این عرصه، حضور فعال خود در این صحنه را در حالی پیش می‌برد که علاوه بر نگاه حمایتی از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، در حال تحولات گسترده در تمامی ساختار خود و تبدیل‌شدن به یکی از شرکت‌های هوشمند و دانش‌محور است.

🔸 روی آوردن به تولید محصولات جدید و پیشرفته’ خود نمودِ درک ضرورت گذار از اتکا به تولید محصولات فولادی خام یا ورق‌های معمولی به سمت محصولات پیشرفته‌ی متکی به دانش و فناوری روز مانند تختال‌های فولاد زنگ نزن و فولادهای خاص است که ارزش‌افزوده بسیار بالاتری به ازای میزان منابعی که مصرف می‌شود، ایجاد کرده و به ازای تناژ تولید پایین‌تر، آورده‌ی ارزی چشمگیرتری برای کشور به همراه دارد و کمتر از تحولات بازار جهانی تاثیر می‌پذیرد.

📌 در حالی که فراز و فرود بازار جهانی کامودیتی‌ها، بازی نرخ بهره و تورم و سطح اشتهای اژدهای زرد، حرکت سینوسی رکود و رونق را در این عرصه رقم می‌زند، برای کاهش آسیب‌پذیری باید تا حد امکان و پس از رفع نیازهای معمول، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در جهت دستیابی به فناوری محصولات با ارزش‌افزوده بسیار بالاتر صورت گیرد که این امر محقق نمی‌شود، مگر این که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی را جدی بگیریم؛ وگرنه به تدریج، با موانع و دست‌اندازهای متعدد موجود و هزینه‌های بالای تولید در داخل کشور، از صحنه بازی در بازار صنایعی که در آن‌ها حرفی برای گفتن در دنیا داریم، حذف خواهیم شد.

🔹 محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، در گفت‌وگو با «معدن‌مدیا» بیان کرد: ضرورت اهمیت‌دادن به حرکت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان بر کسی پوشیده نیست اما این حوزه نیازمند حمایت جدی است و من معتقدم که این حمایت باید از شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه آغاز شود.

🔹 وی افزود: ورود به این عرصه مقطعی نیست و نیازمند نگاه بلندمدت و طراحی‌های ویژه است؛ ما برای اینکه ورود هوشمندانه‌ای به این حوزه داشته باشیم، یک زیست‌بوم نوآوری و فناوری را در شرکت فولاد مبارکه تعریف کرده‌ایم؛ طراحی شرکت پشتیبانی و توسعه نوآوری و فناوری فولاد مبارکه در راستای این اقدام بوده است.

🔹 طیب‌نیا ادامه داد: همکاری‌های متعددی با دانشگاه‌ها، شهرک‌های علم و فناوری و مراکز دانش‌بنیان شکل گرفته‌است. برخی پایان‌نامه‌های دانشگاهی که پاسخگوی نیاز ما باشند و قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه داشته باشند را تا انتهای مسیر حمایت می‌کنیم.

🔹 مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر بومی‌سازی و رفع نیازها و تامین قطعات در دستور کار فولاد مبارکه بوده و همچنان خواهد بود؛ محصولات شرکت‌هایی که پاسخگوی نیاز ما بوده‌اند و به لحاظ کیفی مقبولیت داشته‌اند را به صورت تضمینی خرید می‌کنیم.

🔹 وی افزود: علاوه بر این؛ در حوزه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید نیز ورود کرده‌ایم و نگاه ما صرفاً تامین نیاز در خط تولید نیست؛ بلکه برای سودآوری بیشتر مجموعه به دنبال ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه که محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت در بازارهای جهانی ارائه کنند، نیز هستیم.

🔹 طیب‌نیا در پایان گفت: طی یک سال گذشته، فعالیت بالغ بر صد شرکت را بررسی کرده‌ایم که در حال حاضر 10 شرکت برای سرمایه‌گذاری انتخاب شده‌اند. روند بررسی و ارزیابی شرکت‌ها ادامه خواهد داشت؛ کمیته خطرپذیر فولاد مبارکه در سطح عالی و با حضور مدیرعامل مجموعه در راستای این ارزیابی‌ها تشکیل شده است. شرکت‌هایی که در شاخص‌های مد نظر ما عملکرد قابل قبولی داشته باشند، حمایت شده و یا به صورت شرکت زیرمجموعه با ما همکاری خواهند کرد.

منبع: معدن‌مدیا


اینجا را بخوانید: گفت‌وگوی معدن‌مدیا با مدیرعامل فولاد مبارکه؛ فولاد مبارکه، دلگرمی بزرگ دانش‌بنیان‌ها

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.