جستجو

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران به بخشنامه مهم تغییر نرخ محاسباتی ارز بورس کالا از دلار نیمایی به دلار توافقی، واکنش نشان داد و گفت: با این تصمیم، حداقل 25 درصد قیمت پایه محصولات افزایش می‌یابد.


مصطفی عبداللهی با اشاره به بخشنامه مهم تغییر نرخ محاسباتی ارز بورس کالا از دلار نیمایی به دلار توافقی،، مطرح کرد: قیمت پایه دلار نیما در زمان محاسبه قیمت محصولات فولادی ۳۰ هزار تومان بود ولی در حال حاضر اگر براساس نرخ ارز سنا حساب کنند، قیمت پایه ۳۷ هزار تومان می‌شود. این اختلاف ۷ هزار تومانی مابه‌التفاوت دو ارز نیمایی و توافقی،حداقل ۲۵ درصد قیمت پایه محصولات را افزایش می‌دهد که در نهایت این اتفاق، در افزایش قیمت نهایی محصولات عاملی مهم و تاثیرگذاری خواهد بود.
وی گفت: به دنبال افزایش قیمت پایه محصولات، نرخ کالای شمش، آهن اسفنجی و نورد رشد قیمتی را تجربه خواهند کرد، ضمن اینکه بازار داخلی فولاد در شرایط فعلی مصرف ندارد و اکثر خریداران به دلیل موج تورمی در بازار داخلی حضور دارند تا ارزش سرمایه خود را از دست ندهد. نکته قابل توجه اینکه این اتفاق به راحتی می‌تواند باعث توقف صادرات شود.
عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به متوقف شدن صادرات با افزایش قیمت پایه محصولات، گفت: در حال حاضر به دلیل دامپینگ کشور روسیه و افزایش قیمت محصولات در بازار صادراتی ایران، فولاد کشور ما در کشورهای همسایه و منطقه خریداری ندارد. در واقع، روسیه بازار فولاد سایر کشورها را به هم ریخته و قیمت محصولات این کشور بسیار پایین‌تر از قیمت صادرات ایران است.
عبداللهی اظهار کرد: با قفل شدن صادرات در فولاد ایران، عملا هیچ خریداری برای محصولات وجود نخواهد داشت و بازار داخلی هم شرایط خوبی را تجربه نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه تغییر نرخ محاسباتی ارز بورس کالا از دلار نیمایی به دلار توافقی، نوعی تغییر تصمیم است نه تغییر قیمت، تصریح کرد: زمانی قیمت دلار سنا ۳۳ هزار تومان، دلار نیما ۲۸ هزار تومان و نرخ دلار آزاد ۳۵ هزار تومان بود. در حال حاضر قیمت دلار آزاد، سنا و نیما به ترتیب به ۴۱ هزار تومان، ۳۷ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان رسیده است. در واقع، نرخ انواع ارز قیمت‌ها در بازار ارز به صورت پله‌ای افزایش می‌یابد، بنابراین می‌توان گفت این اتفاق تغیر قیمت نیست، بلکه به نوعی تغییر تصمیم است. این تغییر تصمیم باعث می‌شود صادرات کشور در محصولات نهایی به صفر برسد و به دنبال آن، افزایش حداقل ۲۵ درصدی در محصولات را خواهد داشت.
بورس کالا به تازگی بخشنامه‌ای به شرکت‌های عرضه کننده محصولات در این بورس ابلاغ کرده است که براساس آن، نرخ محاسبه ارز برای قیمت پایه محصولات عرضه از ارز نیمایی تا ارز توافقی متغیر خواهد بود.
با این حال، برخی فعالان بازار فولاد پیش بینی می کنند که بخشنامه اخیر ارزی بورس کالا می تواند به افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت پایه منجر شود.
همچنین برخی کارشناسان صنعت فولاد هشدار می دهند: در صورتی که قیمت مواد اولیه حدود ۳۰ درصد افزایش یابد، شوک بزرگی به کل صنعت کشور وارد خواهد شد.
به هر حال باید منتظر دوشنبه هفته آینده باقی ماند و دید سرانجام بخشنامه اخیر ارزی بورس کالا قیمت پایه را چه میزان افزایش خواهد داد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.