جستجو

کمتر از چند ماه پس از کشف منابع لیتیوم قهاوند، قیمت این فلز گران‌بها در بازارهای جهانی با افت شدید و کم سابقه‌ای مواجه شد و بیش از ۵۰% کاهش یافت. اکنون پیش‌بینی‌های مثبتی از آینده لیتیوم وجود ندارد. گفته می‌شود کاهش تقاضا برای اتومبیل‌های هیبریدی و افزایش عرضه لیتیوم باعث کاهش تقاضا برای آن در بازارهای جهانی شد.


کمتر از چند ماه پس از کشف معادن لیتیوم قهاوند در ایران، قیمت جهانی لیتیوم بیش از ۵۰% کاهش یافت. اگرچه لیتیوم ایران هنوز راهی بازارهای جهانی نشده‌است ولی با کشف دو معدن لیتیوم در قهاوند ایران چهارمین دارنده بزرگ لیتیوم در جهان شد. حالا کارشناسان از احتمال کاهش قیمت لیتیوم طی ماه‌های آینده می‌گویند. ویلیام لی، مدیر اجرایی شرکت چینی Nio در این باره می‌گوید: طرح‌های توسعه‌ای برای استخراج لیتیوم از معادن، عرضه این سنگ گران‌بها را در سال جاری افزایش داد و احتمال ریزش تا ۳۰% قیمت فعلی نیز وجود دارد.
منابع مختلف افزایش عرضه لیتیوم را دلیلی بر ریزش قیمت آن می‌دانند و در این شرایط با ورود لیتیوم قهاوند طی سال‌های آینده احتمال افزایش عرضه و کاهش بیشتر قیمت این فلز وجود دارد. بررسی قیمت سنگ لیتیوم طی ماه‌های گذشته از ریزش ۵۰% قیمت‌ها خبر می‌دهد و فعالین این بازار اکنون منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. ضمن اینکه چندی پیش بانک UBS از افزایش تولید لیتیوم چین تا سال ۲۰۲۵ خبر داد. چین اکنون ۳۰% لیتیوم جهان را تولید می‌کند و به دنبال افزایش بهره‌برداری از معادن لیتیوم است.

چالش خودروهای هیبریدی

بلومبرگ طی گزارشی مدعی شد کاهش شدید تقاضای خودروهای برقی دلیلی اصلی کاهش تقاضا برای لیتیوم است. چندی پیش نیز رویترز طی یک گزارشی تولیدکنندگان خودروهای برقی مانند تسلای آمریکا را از اصلی‌ترین متقاضیان لیتیوم معرفی کرده‌ بود. براساس گزارش بانک جهانی فلزات اصلی‌ترین مصرف لیتیوم برای تولیدات باتری‌های الکتریکی صرف می‌شود و کاهش تقاضا برای این اتومبیل‌های برقی با کاهش شدید تقاضا در بازار لیتیوم همراه بود. با این وجود تولیدکنندگان باتری از کاهش قیمت لیتیوم استقبال می‌کنند. کاهش قیمت مواد اولیه با کاهش قیمت باتری‌ و در نتیجه قیمت تمام شده ماشین‌های برقی همراه بوده‌است.

لیتیوم ایران در روزهای قرمز بازار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در نخستین روزهای سال جاری از صدور مجوز برای بهره‌داری از معادن لیتیوم همدان خبر داد، البته پیش از آن نیز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت بهره‌برداری از لیتیوم همدان دست‌کم به ۲ سال زمان نیاز دارد. اگرچه ریزش فعلی قیمت لیتیوم خطری برای منابع یران ایجاد نمی‌کند ولی ۲ سال آینده، زمان احتمالی استخراج لیتیوم ایران دقیقا با افزایش تولیدات لیتیوم چین در سال ۲۰۲۵ همزمان خواهد بود تا شاید در نخستین روزهای ورود لیتیوم ایران به بازارهای جهانی، با شوک قیمتی سنگینی مواجه شود.
درمقابل تولیدکنندگان خودروهای برقی چشم‌انداز روشنی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و سال ۲۰۲۴ ترسیم می‌کنند و از افزایش فروش می‌گویند که در صورت تقویت تقاضا برای خودروهای برقی، احتمال تقویت بازار لیتیوم نیز وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.