جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: مسئولان و سیاست‌گذاران همواره و در قالب شعار، تولید محصولات نهایی را مورد توجه قرار می‌دهند اما این شعار در عمل محقق نمی‌شود.


نویدرضا مظفری در رابطه با چالش‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ اظهارداشت: در سال‌های اخیر تأمین انرژی به چالشی جدی برای صنایع، به‌ویژه فولادسازان تبدیل شده است به گونه‌ای که با ورود اولین موج سرما به کشور در آبان ۱۴۰۱، محدودیت در روند تأمین انرژی واحدهای فولادی آغاز شد. این محدودیت‌ها با سردتر شدن هوا شدت گرفت و به این ترتیب شاهد افت تولید فولاد و آهن اسفنجی در کشور بودیم.
وی معتقد است که افت تولید در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد کشور، توازن بین عرضه و تقاضای محصولات را برهم می‌زند.
این کارشناس صنعت فولاد گفت: نگاه کلی به عملکرد دولت و سیاست‌گذاری حاکم بر زنجیره فولاد، ناکارآمدی و ضعف در سیاست‌های دولت را نشان می‌دهد. در این میان، تغییر مداوم رویه‌های دولت بر روند فعالیت صنایع، تاثیر منفی گذاشته است. در چنین شرایطی، فعالان صنعتی در عمل، امکان پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی را ندارند.
مظفری با اشاره به روند معاملات محصولات فولادی در پایان سال ۱۴۰۱، افزود: در هفته‌های پایانی سال گذشته، تقاضا برای خرید مواد اولیه تولید در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد افزایش یافت. این رشد تقاضا به‌ دلیل تعطیلات نوروزی و محدودیت‌های حمل‌ونقل در کشور یا تعطیلی بسیاری از مراکز خدماتی و عمومی طبیعی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، باتوجه به پیش‌بینی محدودیت در تامین برق صنایع از خردادماه ۱۴۰۲، بیشتر شرکت‌ها و صنایع، ناچار هستند در فروردین‌ بدون توقف تولید و تعطیلی، به فعالیت خود ادامه دهند. بر همین اساس، تقاضا برای خرید فولاد و محصولات فولادی افزایش می‌یابد.
این کارشناس صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: تولید فولاد ایران در دهه‌های اخیر توسعه یافته است. با این‌ وجود، تولید محصول نهایی با ارزش‌افزوده حداکثری آن‌طور که باید در اولویت قرار نگرفته است. البته مسئولان و سیاست‌گذاران همواره و در قالب شعار، تولید محصولات نهایی را مورد توجه قرار می‌دهند اما این شعار در عمل محقق نمی‌شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.