جستجو

دلار در هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد و آمارها نشان می‌دهد هرچه به پایان هفته نزدیک شدیم روند افزایشی بوده است، به نظر می‌رسد معاملات در ماه رمضان رکود داشته و اکنون به رونق رسیده که گرانی را به همراه داشته است.


دلار امروز با قیمت ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شد که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از دو هزار تومانی را نشان می‌دهد. برخی بر این باورند موضوع استیضاح وزیر صمت برخی از مسائل مهم مانند عرضه محصولات فولاد را در بورس کالا به حاشیه برده و همین موضوع بر نرخ ارز تاثیر داشته.
از سوی دیگر برخی عنوان می‌کنند اقتصاد ایران در یک شرایط رکود تورمی قرار گرفته و موضوع استیضاح وزیر صمت تاثیری بر بازار نداشته است. با گذر از این موارد می‌توان دریافت که بازار وارد رکود شده اما کارشناسان تنها به دنبال دلیل آن هستند.
شواهد بیانگر آن است که اگر ایران نتواند بازار داخلی خود را به درستی مدیریت کند قطعا در بازار صادراتی هم با معضلاتی روبه‌رو خواهد بود. امروز هر تن اسلب صادراتی ایران با افت ۱۸ دلاری، با قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران هم با کاهش ۱۶ دلاری، با نرخ میانگین ۵۰۰ دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS، با نرخ ۵۵۱ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه نیز تغییری نداشت و به قیمت ۵۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.
البته کاهش نرخ فولاد در بازارهای جهانی به کاهش قیمت مواد اولیه بر میگردد اما سیاست‌های داخلی ایران نیز در از دست دادن بازارها بی تاثیر نیست. قیمت جهانی سنگ آهن برای چهارمین بار پیاپی با کاهش قیمت مواجه شد تا بیشتر از قبل به تراز ۱۰۰ دلاری نزدیک و نزدیک تر شود. بهای سنگ آهن ۶۲ درصدی پس از طی چهار روز کاهشی در بازار روز، با منفی ۲٫۴۵ دلار معادل ۱۰۴٫۳۵ دلار قیمت خورده است.
با کاهش متوالی نرخ زغالسنگ و قراضه در هفته های گذشته و حالا سنگ آهن در روزهای قبل، بازار جهانی فولاد با دو عامل روانی دست و پنجه نرم می کند. عامل اولی که به تضعیف پایه های قیمتی خود یعنی نرخ مواد اولیه مرتبط می شود و عامل دومی به نام رکود جهانی اقتصادی.
با کاهش تولید در چین (و اگر در استرالیا متقابلا کاهش تولید سنگ آهن نداشته باشیم) انتظار پایین تر آمدن قیمت ها باز هم وجود دارد. از این‌رو ۲۳ کارخانه فولاد از احتمال کاهش تولید خود خبر داده اند. تعدادی از فولاد سازان استان شانژی در ماه می (از هفته آینده تقریبا) به دلیل تقاضای ضعیف و موجودی بالا کاهش تولید قطعی خواهند داشت. کارخانه های فولادی دیگر در سراسر چین نیز در حال بررسی شرایط هستند.
بزرگترین کارخانه فولاد استان شانژی به S&P Global اعلام کرده است که قصد دارد در ماه می تولید خود را کاهش دهد، اما جزئیات هنوز مشخص نیستند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز پنجشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در چهار شرکت از ۴۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان افزایش قیمت و در یک شرکت ۴۰۰ تومان کاهش مشاهده میشود.
نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت مشاهده شده است و در دو شرکت از ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شده است.
در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با ۳۰۰ تومان افزایش اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.
در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت ۱۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد .

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.