جستجو

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت جهانی روی در بازار‌های جهانی در محدوده حمایتی سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.


حمید درعلی گفت: قیمت جهانی روی در بازار‌های جهانی، ریزش سنگین بیش از ۳۵ درصدی را در طول یک سال تجربه کرده است.
وی افزود: داده‌ها تکنیکالی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هم نشان داد که روند این ریزش قیمت در این فلز مشاهده شده است، هر چند که در بازار روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت قیمت روی توانست ۱ تا دو درصد افزایش قیمت را ثبت کند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که خط روند نزولی شکسته نشود، همچنان انتظار روند نزولی فلز روی را باید در بازار‌های جهانی شاهد باشیم.
درعلی دلایل کاهش قیمت روی در بازار‌های جهانی، کاهش تقاضا و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا دانست و گفت: بسیاری از تحلیگران انتظار این را داشتند که با وجود کاهش محدودیت‌های کرونایی از کشور چین، احتمال افزایش تقاضا در بازار‌های جهانی برای این فلز وجود داشته باشد، اما این امر رخ نداد و با کاهش تقاضا در فلز روی در بازار‌های جهانی مواجه شدیم.
وی تصریح کرد: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز موثر بر کاهش قیمت این فلز در بازار‌های جهانی در هفته‌های گذشته بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی اگر داده‌های اقتصادی چین را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که تقاضا این کشور برای فلز روی در مقایسه با یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اما از آن طرف سمت عرضه را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حتی کشور چین نیز بیش از ۱۲ درصد افزایش عرضه را نسبت به سال قبل داشته است.
این کارشناس در خصوص قیمت فلز روی در بازار‌های جهانی در ماه‌های آینده هم گفت: در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت برق بسیاری از کارخانه‌های ذوب روی اروپایی بسته شدند و این امر موجب شد تا ارام ارام ذخایر بورس فلزات لندن کاهش پیدا کند که این امر در طی یک سال آینده می‌تواند کمبود ذخایر فلز روی در بورس فلزات لندن محسوس‌تر کند و این کاهش می‌تواند بر میزان قیمت فلز روی در سطح جهانی افزایش دهد.
در علی در خصوص تعداد شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه گفت: حدود ۱۰ نماد بورسی وجود دارد که ارتباط مستقیم با فلز روی دارند و بیش از ۲۰ نماد بورسی داریم که ارتباط غیرمسقیم با فلز سرب و روی دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.