جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، میزان تولید محصولات فولادی خام ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ حدود 20.6 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت.


انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TÇÜD) آمار تولید محصولات فولادی ترکیه در دوره آوریل ۲۰۲۳ را به اشتراک گذاشت. طبق آمار منتشر شده، میزان تولید فولاد خام ترکیه در آوریل ۲۰۲۳ به ۲.۷ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ترکیه در آوریل ۲۰۲۳ حدود ۲۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت.
فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) گزارش دادند میزان تولید فولاد خام ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۱۰.۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۲۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشت.

بررسی میزان مصرف محصولات فولادی در ترکیه

بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف محصولات نهایی در ترکیه در ماه آوریل حدود ۳.۵ میلیون تن گزارش شد. این در حالی است که میزان مصرف محصولات نهایی در ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ با افزایش ۱۶.۲ درصد نسبت به ماه آوریل ۲۰۲۲ همراه بود. همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف محصولات نهایی در ترکیه در دوره ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ با افزایش ۷.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل همراه بود.

بررسی میزان صادرات محصولات فولادی از ترکیه

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند میزان صادرات محصولات فولادی از ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ حدود ۶۲۹.۹ هزار تن به ارزش ۵۶۶.۴ میلیون دلار بوده است. بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات محصولات فولادی از ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ با کاهش ۵۵.۲ درصدی از نظر کمی و با کاهش ۵۹.۹ درصدی از نظر پولی نسبت به سال قبل همراه بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ میزان صادرات محصولات فولادی از ترکیه در محدوده ۲.۸ میلیون تن به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار گزارش شد. این در حالی است که میزان صادرات محصولات فولادی از ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، از نظر حجم محموله ها با کاهش ۵۰.۱ درصدی و از نظر پولی با کاهش ۵۳.۸ درصدی همراه بوده است.

بررسی میزان واردات محصولات فولادی به ترکیه

همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند میزان واردات محصولات فولادی از ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ حدود ۱.۷ میلیون تن به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار بوده است. بررسی ها نشان می دهد میزان واردات محصولات فولادی از ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ با کاهش ۳۰.۴ درصدی از نظر کمی و با کاهش ۰.۲ درصدی از نظر پولی نسبت به سال قبل همراه بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ میزان واردات محصولات فولادی از ترکیه در محدوده ۵.۹ میلیون تن به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار گزارش شد. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی از ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، از نظر حجم محموله ها افزایش ۱۱.۹ درصدی و از نظر پولی کاهش ۱۲.۶ درصدی را تجربه کرده است.

بررسی تراز تجارت خارجی در ترکیه

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) گزارش دادند نسبت صادرات به واردات محصولات فولادی در ترکیه در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۴۹.۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت صادرات به واردات محصولات فولادی در ترکیه در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۹۴.۳ درصد گزارش شده است.

بررسی تولید جهانی فولاد

به نقل از چندین منبع خبری، بر اساس آمار اعلام شده توسط انجمن جهانی فولاد (worldsteel)، میزان تولید فولاد خام جهان در آوریل ۲۰۲۳ به ۱۶۱.۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام جهان در آوریل ۲۰۲۳ با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به آوریل ۲۰۲۲ همراه بوده است.
همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند میزان تولید فولاد خام جهان در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به 622.7 میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام جهان در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ با کاهش ۰.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل همراه بوده است.
به نقل از برخی تاجران، میزان تولید فولاد خام چین در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۳۵۴.۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام چین در ۴ ماه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش ۴.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است.
در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند میزان تولید فولاد خام هند که در رتبه دوم قرار دارد، در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۴۳.۹ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام هند در ۴ ماه اول ۲۰۲۳ با افزایش ۳ درصدی نسببت به مدت مشابه در سال قبل همراه بوده است.
همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان تولید فولاد خام در ژاپن ، در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۸.۹ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام در ژاپن در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.

ارزیابی بازار فولاد جهانی

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) گزارش دادند در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، تولید فولاد خام ترکیه به دلیل توقف موقت فعالیت شرکت ‌های تولیدکننده در منطقه زلزله، کاهش صادرات و افزایش تقاضای داخلی به سمت واردات کاهش یافت.
به نقل از چندین منبع خبری، ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ حدود ۲.۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که با کاهش ۲۰.۶ درصدی نسبت به آوریل ۲۰۲۲ همراه بود. همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان تولید فولاد ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۱ میلیون تن گزارش شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۲۱.۳ درصدی را تجربه کرده است. با توجه به داده های منتشر شده، ترکیه رتبه دهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده است.
در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند با وجود کاهش قیمت انرژی از دسامبر ۲۰۲۲، عواملی مانند حمایت چند جانبه کشورهای اتحادیه اروپا از بخش های مصرف کننده انرژی، فشار بر نرخ ارز از ماه آگوست، ادامه اجرای اقدامات حمایتی و کاهش تقاضا در بازارها، در دوره ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ مشاهده شده است. در نتیجه موارد ذکر شده منجر به کاهش فوق العاده ۵۰ درصدی صادرات محصولات فولادی از ترکیه شد.
از سوی دیگر به نقل از برخی تاجران، تفاوت زیاد در قیمت خرید و فروش ارز، هزینه‌ های مضاعفی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد و به عامل مهم دیگری تبدیل شد که بر رقابت پذیری آنها تأثیر منفی گذاشت.
همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کردند به دلیل اینکه کشورهای خاور دور که دارای مزیت هایی در هزینه های نهاده هستند، به بازار ترکیه روی آوردند، میزان واردات تا حد زیادی افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد میزان محصولات فولادی مصرف شده در دو ماه اخیر در ترکیه به طور میانگین ۲۵ درصد و در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۸ درصد افزایش داشته است. باید توجه داشت که بخش زیادی از محصولات فولادی مصرفی توسط ترکیه با واردات تامین شده و ناراحتی زیادی را به همراه داشته است.
به نقل از چندین منبع خبری، نسبت صادرات به واردات ترکیه که در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۲ معادل ۹۴.۲ درصد بود، در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به دلیل افزایش واردات با وجود تداوم کاهش صادرات، به ۴۹.۸ درصد کاهش یافت. باید توجه داشت که این وضعیت به وضوح روند منفی تجارت خارجی فولاد را آشکار کرده است.
فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۱ می) گزارش دادند با توجه به اینکه ظرفیت بخش تجارت خارجی نسبت به مصرف داخلی دو برابر شده است، به منظور برقراری مجدد ترازهای بدتر و افزایش سهم آن در جبران کسری تجارت خارجی و رساندن آن به سطوح قبلی، با اتخاذ اقدامات مشابه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا همراه شده است. برای تحقق این اهداف واردات باید تحت کنترل درآیند و در محدوده رژیم پردازش داخلی، اجرای اقدامات چند جانبه ای مانند محدودیت واردات محصولات با ظرفیت تولید داخلی کافی که رقابت پذیری بخش فولاد را افزایش می دهد، از موارد حیاتی به شمار می رود.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.