جستجو

تازه ترین خبرها از بازار فولاد نشان می دهد نوسانات بازار غیر قابل پیش بینی و به آتش زیر خاکستر تبدیل شده است.


دلار امروز با نرخ ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افزایش اندکی داشته است. بانک مرکزی اعلام کرده با مداخله در بازار قصد دارد دلالان از این بازار کوچ کنند اما این افراد همچنان مانده‌اند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند. این نوسانات قیمت هرچند اندک است اما در بازارهای دیگر مانند فولاد تاثیر می‌گذارد.

در این راستا، امروز قیمت‌ها در بازار پروفیل ایران در برخی محصولات افزایش و در برخی دیگر کاهش داشت. با این وجود، در بازار تیرآهن، نیشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت بودیم که به دلیل شروع فصل سرما و کاهش فعالیت‌های عمرانی است. در بازار میلگرد نیز افت و خیزهایی را شاهد هستیم که ناشی از نوسانات نرخ ارز است.

در همین حال، آمار و ارقام بورس کالای ایران نشان می‌دهد تقاضا رونق سابق را ندارد و به اصطلاح کم رمق است. برهمین اساس، امروز شنبه قرار بود یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۲۰۷ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که ۶۳۲ هزار و ۴۸ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۶۲ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند.

البته امروز برای ۱۰۰ تن شمش بلوم، ۸۰ تن تقاضا وجود داشت. علاوه بر این، به ترتیب برای یک هزار و ۹۵۰ تن و ۴۰۰ تن تقاضا از سوی مشتریان برای میلگرد آلیاژی و میلگرد کلاف وجود داشت. در ادامه یک هزار و ۷۴۸ تن تیرآهن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۶ هزار و ۶۹۳ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت. همچنین تقاضای یک هزار و ۲۰۰ تنی برای ۶۵۰ تن ورق سرد خودرو روی تابلوی معاملات ثبت شد. برای ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی هم ۲۰۰ تن تقاضا از سوی خریدار وجود داشت.

از طرفی، برای ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه، ۵۰ تن تقاضا به ثبت رسید. علاوه بر این، ۱۵۰ هزار تن تقاضا از سوی مشتریان برای کنسانتره سنگ آهن وجود داشت ۲۶۰ هزار تن تقاضا برای آن بود. در پایان ۱۰۷ هزار تن آهن اسفنجی به تابلوی معاملات راه یافت و ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت. این آمار و ارقام نشان می‌دهد تقاضا برای برخی محصولات بسیار بالاست اما سایر زنجیره‌های فولادی از این تقاضا برخوردار نیستند.

در بازار جهانی نیز مداخله کشورهای غربی به موضوعات مختلف این پیامد را به دنبال دارد که فولاد وارد مسیر جدیدی خواهد شد. خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه مقامات اروپایی در آینده نزدیک با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهند داشت و درباره تعرفه واردات فولاد به امریکا، ارتقای تولید فولاد سبز، مازاد تولید فولاد در جهان و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه گفت‌وگو خواهند کرد.

پیش‌تر امریکا با تعلیق تعرفه‌های وضع شده بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا موافقت کرده بود، این تعرفه‌ها در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا وضع شده بود. اگر توافق بین طرفین صورت نگیرد، تعرفه‌های وضع شده بر واردات این فلزات به امریکا از اروپا بار دیگر اعمال می شود.

کمیته جهانی فولاد نیز اعلام کرده ظرفیت ذوب جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ میلیارد تن برسد که به طور قابل توجهی از تقاضای مورد انتظار فراتر رفته و در سال جاری ۵۶ میلیون تن افزایش یافته است. شرایط سخت بازار در شرایطی مشاهده می‌شود که صنعت فولاد به کار پایدار نیاز دارد تا بتواند سرعت کربن‌زدایی را تسریع بخشد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

در بازار میلگرد یک شرکت قیمت محصولات خود ۹۰۰ تو مان افزایش داد و دو شرکت از ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان قیمت خود را با کاهش اعلام کردند. علاوه بر این، قیمت ها در بازار نبشی و ناودانی ثابت ماند.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات هم در بخش کیلویی و هم در بخش شاخه ای ثابت اعلام شد.

در بازار پروفیل، فروشندگان قیمت محصولات خود را با افزایش ۲۰۰ تومانی و کاهش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی اعلام کردند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.