جستجو

به گفته یکی از بزرگ‌‎ترین تاجران فلزات در چین، بازار جهانی مس در سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. این مسئله احتمالا منجر به کاهش بیشتر کالایی می‌شود که برای گذار به انرژی سبز کاملا حیاتی است.


وانگ وی، رئیس بازرگانی مس در شرکت گروه متالز شانگهای بیان کرد: به نظر می‌رسد محموله‌های سنگ مس از معادن خارج از کشور علی‌رغم افزایش به ظاهر بزرگ ظرفیت فرآوری آن‌ها، برای تغذیه کارخانه‌های ذوب چین کافی باشد.

وی افزود: ما نسبت به قیمت مس چندان خوش‌بین نیستیم و بازار در سال آینده ضعیف خواهد بود؛ در حالی که محرک‌های بیشتر چین و کاهش ذخایر سنگ معدن در درازمدت شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

دیدگاه وانگ با ناظران بزرگ‌ترین بازار مس جهان مطابقت دارد. در همین حال، شرکت گلدمن ساکس در میان دیگر شرکت‌هایی است که انتظارات رشد تقاضای بیشتر مربوط به انتقال انرژی از چین و مناطق دیگر را افزایش می‌دهد.

پس از افزایش شدید قیمت‌ها از ماه نوامبر سال گذشته میلادی تا اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۳ که ناشی از خوش‌بینی اقتصاد چین پس از رهایی از محدودیت‌هایی کرونا بود، مس روند جدیدی را آغاز کرد. این در حالی است که تا به امروز، قیمت مس به طور پیوسته کاهش یافته است.

با وجود تلاش‌های اخیر پکن، سیاست‌های پولی انقباضی برای تحریک اقتصاد در جهان و بهبود نه‌ چندان چشمگیر اقتصادی چین، بازار فلزات از این شرایط تاثیر پذیرفته است.

به گفته شرکت متالز شانگهای که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، این شرکت سال گذشته نزدیک به دو میلیون تن مس تصفیه شده را به حدود یک هزار و ۷۰۰ مشتری عرضه کرد که حدود ۱۵ درصد از کل تقاضای چین است. فلزات وارداتی معمولا توسط مراکز تجاری بزرگ خریداری می‌شوند و آن را به مشتریان خود که عمدتا تولیدکننده هستند، می‌فروشند.

این شرکت درست زمانی که چین، سرکوب معاملات کالاهای مشکوک توسط شرکت‌های دولتی را تشدید می‌کند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. وانگ در این زمینه معتقد است که بازار کاملا رقابتی، قطعا به نفع شرکت متالز شانگهای خواهد بود.

هم‌زمان، سایر شرکت‌های خصوصی فشار ناشی از سقوط اقتصاد چین را احساس کرده‌اند. شرکت بین‌المللی مایک متالز که تا همین اواخر مسئول بیش از یک چهارم واردات مس در چین بود، در هفته جاری پس از مبارزه با بحران نقدینگی اعلام ورشکستگی کرد.

وانگ مطرح کرد: پس از اینکه ۸۰۰ هزار تن دیگر به ظرفیت فرآوری مس در چین اضافه شد، بازار مس پالایش شده از یک تعادل فشرده در سال جاری، به مازاد ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد کرد.

به گفته وی، نقاط روشنی برای تقاضا به ویژه از سوی شبکه‌های برق و صنعت خودروهای الکتریکی چین وجود دارد که ضعف بخش املاک را جبران خواهد کرد. همچنین مصرف مس تصفیه شده چین در سال جاری، بیش از ۳ درصد افزایش خواهد یافت؛ در حالی که رشد ۵ درصدی هدف پکن برای کل اقتصاد است.

در سال جاری، مصرف مس در خودروهای برقی می‌تواند به ۶۰۰ هزار تن برسد که از ۵۰۰ هزار تن خودروهای معمولی بیشتر است.

رئیس بازرگانی مس در شرکت گروه متالز شانگهای، هیچ پیش‌بینی قیمت خاصی ارائه نکرد اما در عین حال تاکید کرد که افزایش قیمت‌های چین به بیش از ۶۹ هزار یوان (معادل ۹ هزار و ۵۱۳ دلار) در هر تن، احتمالا با فروش کوتاه‌مدت یا شرط‌بندی بر کاهش قیمت‌ها برآورده خواهد شد. در حال حاضر معاملات آتی مس در شانگهای، حدود ۶۷ هزار و ۶۶۰ یوان در هر تن انجام می‌شود.

وانگ از نظر پویایی عرضه درازمدت، خاطرنشان کرد: با افزایش عرضه ضایعات مس در چین، ارزش تماشای کالاهای سفید خریداری شده توسط طبقات متوسط نوظهور که از مس استفاده می‌کنند، به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.