جستجو

انقلاب صنعتی چهارم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و صنعتی جهان درحال‌حاضر، به‌شدت در حال تحت‌الشعاع قرار دادن صنعت معدن است. این انقلاب شامل استفاده از فناوری‌های نوینی است که سبب بهبود عملکرد و بهره‌وری در صنعت معدن خواهد شد.


هوش مصنوعی را می‌توان یکی از پرتکرارترین کلیدواژه‌های دنیای فناوری در سال۲۰۲۳ دانست. پدیده‌ای که ظهور آن کاملا در زندگی بشر مشهود بود. کارشناسان سال۲۰۲۴ را نقطه عطفی برای هوش مصنوعی دانسته و تاکید کرده ‌اند که به زودی فصل جدیدی از کاربردهای این فناوری در زندگی بشر آغاز خواهد شد. هرچند عده‌ای معتقدند انقلاب چهارمی در کار نیست و هر‌چه مطرح می‌شود، ادامه‌ای است بر انقلاب سوم؛ با این مقدمه به نظر می‌رسد می‌توان از ابعاد گوناگون به انقلاب چهارم پرداخت. لااقل در نگاه اول تأثیر انقلاب چهارم بر زندگی، هویت، روابط، سلامت، ظرفیت‌ها و تعاملات مردم، چندان روشن نیست و شاید قدری نگران‌کننده و در نگاهی بدبینانه‌تر، ناامیدکننده باشد. انقلاب چهارم دولت‌ها را نیز تحت ‌تأثیر قرار خواهد داد. صدای مردم رساتر خواهد بود و دولت‌ها نیز امکانات بیشتری بر اعمال قدرت خود در اختیار خواهند داشت.

دولت‌ها در شرایطی با انقلاب چهارم مواجه می‌شوند که بسیاری از آنها به‌سختی با فرآیندهای انقلاب سوم مجهز شده‌اند. تأثیر عمده و اساسی انقلاب در حوزه اقتصاد خواهد بود؛ جایی که کسب‌وکارها متحول می‌شوند و شرایط برخورداری و نابرابری تغییر می‌کند. انقلاب چهارم امکانات جدیدی برای شرکت‌ها و صنایع فراهم می‌کند تا به شیوه‌ای بهتر پاسخگوی مشتریان خود باشند. امروزه با سیر شتابان تغییر در مدل‌‌‌های تولید، کنترل کیفیت، ارزیابی، صادرات و بازارهای متفاوت که به واسطه ورود و گسترش فناوری اتفاق افتاده و خواهد افتاد، آشنایی با تحول دیجیتال و آماده شدن برای پیاده‌سازی آن برای صنایع دیگر یک انتخاب نیست و به مثابه یک الزام درآمده است. کشورمان ایران نیز از این اصل مستثنی نیست، گرچه ایران، در انقلاب‌‌‌های صنعتی پیشین هم، از قافله تکنولوژی و فناوری عقب مانده بود. اما انقلاب صنعتی چهارم، آنقدر به سرعت ساختارها را تغییر می‌دهد که می‌تواند یک صنعت یا یک کسب و کار را به کلی از بین ببرد.

در انقلاب صنعتی چهارم دیگر آماده شدن برای اجرای گام به گام تحول دیجیتال تنها برای بهبود راندمان یا یکپارچه‌‌‌کردن نظارت، یا داده‌‌‌محور کردن تصمیمات در صنعت نیست، بلکه برای زنده ماندن است. بنابراین، با توجه به حساسیت موضوع، لازم است آموزش تحول دیجیتال در صنایع به عنوان یک موضوع کلیدی در دستور کار صنایع، کسب و کارهای بخش خصوصی و حتی دولت قرار بگیرد. در این رابطه باید متوجه باشیم که تحول دیجیتال فقط مساله فناوری نیست، بلکه شامل فرآیندی نسبتا طولانی، فراگیر و پیچیده است که از مدل کسب و کار تا نیروی انسانی یک شرکت را درگیر می‌کند. نتایج و تاثیراتی درون سازمانی و بیرون سازمانی دارد. اما آنچه عیان است برندگان اصلی این روند، آن‌هایی هستند که در موج ابداع و کارآفرینی فناوری‌ها پیشرو هستند. به آنها می‌توان بسیاری از شرکت‌ها و صنایعی را افزود که مقتضیات انقلاب چهارم را دریافته‌اند. اما این انقلاب مثل تمامی رویدادها و تحولات، بازندگانی هم خواهد داشت؛ مثلاً کارگرانی که دیگر تقاضایی برای نیروی کار آنها وجود نخواهد داشت و شاید برخی از مشاغل و صنایع. این موضوع بر روند توزیع درآمد، ثروت و نابرابری نیز تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.