جستجو

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات عناصر نادر خاکی چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به یک سال قبل، ۷.۳ درصد افزایش یافته که این امر به دلیل افزایش قیمت‌های رقابتی و رشد تقاضای خارج از کشور از سوی سازندگان خودروهای برقی و سایر بخش‌های دارای فناوری بالاست.


داده‌های اداره کل گمرک نشان می‌دهد که بزرگترین تولیدکننده عناصر نادر خاکی در جهان، سال گذشته بیش از ۵۲ هزار تن مواد معدنی به خارج از مرزهای خود ارسال کرده که این بالاترین میزان صادرات عناصر نادر خاکی چین از سال ۲۰۱۸ تاکنون است.

تحلیل‌گران بر این باورند که تقاضا برای عناصر نادر خاکی در راستای توسعه سریع وسایل نقلیه انرژی جدید، نیروی باد و تهویه مطبوع اینورتر افزایش یافته است. مواد معدنی همچنین به طور گسترده در لیزر، تجهیزات نظامی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود.

چین درگیر نبردی پر تنش بر سر کنترل مواد معدنی حیاتی است و از همین رو سال گذشته، محدودیت‌هایی را برای صادرات ژرمانیوم، گالیوم و برخی محصولات گرافیت که در نیمه هادی‌ها و باتری‌های خودروهای الکتریکی استفاده می‌شوند، اعمال کرده است.

همین رویکرد باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران شده مبنی بر اینکه عناصر نادر خاکی ممکن است هدف بعدی باشد و همین دیدگاه باعث هجوم خریداران شد.

اروپا و ایالات متحده در تلاش هستند تا خود را از وابستگی به عناصر نادر خاکی چین که تقریباً ۹۰ درصد از تولید جهانی تصفیه شده را تشکیل می‌دهد، دور کنند.

با این حال، افزایش تقاضا باعث تأخیر در افزایش عرضه شد و بر قیمت‌ها در بخش قابل توجهی در سال گذشته تأثیر گذاشت؛ اگرچه ترس از اختلافات عرضه ناشی از تعلیق معدن در میانمار باعث شد قیمت‌ها در سپتامبر گذشته به بالاترین سطح ۲۰ ماهه خود دست یابد.

چین سهمیه استخراج معادن عناصر نادر در سال ۲۰۲۳ را ۲۵۵ هزار تن و سهمیه ذوب و جداسازی سالانه را حدود ۲۴۴ هزار تن تعیین کرده که هر دو بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

داده‌های شرکت مشاوره بازار فلزات شانگهای نشان می‌دهد که قیمت اکسید نئودیمیم پراسئودیمیم در پایان سال گذشته ۳۴ درصد نسبت به سال پیشتر کاهش یافت و به ۴۵۷ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن رسید.

داده‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات ۱۷ ماده معدنی طبقه بندی شده به عنوان عناصر نادر خاکی در دسامبر ۱۸.۲ درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش یافت و به ۳ هزار و ۴۳۹ تن رسید که این میزان نسبت به دسامبر سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت.

واردات عناصر نادر خاکی در ماه گذشته با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۶ هزار و ۳۸۱ تن رسید، در حالی که کل واردات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته با ۴۴.۸ درصد افزایش به ۱۷۵ هزار و ۸۵۳ تن رسید.

منبع: ایمپاسکو

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.