جستجو

یک کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: طبق اعلام منابع رسمی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید زنجیره فولاد کشور در داخل مصرف می شود و مابقی به کشورهای عراق، چین، اندونزی، تایلند و عمان صادرات می شود؛ به نحویکه ۵۶ کشور مقاصد صادراتی ایران در این حوزه هستند.


پیمان اصفهانی، کارشناس ارشد بازرگانی در حوزه صادرات فولاد گفت: طبق اعلام منابع رسمی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد حجم تولید زنجیره فولاد کشور در داخل مصرف می شود الباقی تولید به کشورهای عراق، چین، اندونزی، تایلند و عمان صادرات می شود، به نحوی که همانگونه که اطلاعات نشان می دهد مقاصد صادراتی ایران ،حدود ۵۶ کشور را شامل می شود.

وی افزود: افت تقاضا که سال گذشته در چین اتفاق افتاد، علاوه بر تاثیر در بازار جهانی بر صادرات ایران هم اثرات بسیار منفی داشت، پس قبل از هر چیز برای صادرات باید به کشورهای آسیای شرقی به خصوص کشور چین توجه ویژه ای داشت.

اصفهانی در ادامه افزود: با توجه به آمار و گزارش انجمن صادرکنندگان فولاد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، رشد ۱۵.۵ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشتیم که این مبلغ نزدیک به ۵ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: با توجه به بخشنامه های متعدد در خصوص عوارض صادراتی برای محصولاتی مانند سنگ آهن، کنسانتره و گندله که باعث سردرگرمی در صادرات شده و نیز زمان باقیمانده تا پایان سال، بخش صادرات دچار مشکلات بسیار خواهد شد که اگر مرتفع نشود، این مشکلات را در سال آتی هم خواهیم داشت.

اصفهانی افزود: پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت های بازار جهانی به شدت متاثر از این اتفاق شد و روسیه برای حفظ موقعیت خود در این بازار مجبور به کاهش بسیار زیاد قیمت های مواد معدنی و فولاد شده است، به نحوی که کشورهای دیگر نیز بدون توجه به قیمتهای تمام شده خود در زنجیره فولاد باید قیمت را به روسیه نزدیک می کردند، چراکه چین ۶۰ درصد فولاد جهان را تولید و از طرفی بزرگترین مصرف کننده مواد خام و نیمه خام است؛ ضمن اینکه چین بخش عمده ای از بازار را در اختیار دارد و مشتری بالقوه و فرصت طلب بازار روسیه شده است.

اصفهانی در ادامه افزود: ایران هم از این قائده مستثنی نیست و باید برای صادرات، قیمت روسیه، نرخ حمل تا چین و موضوعاتی از این قبیل را در نظر بگیرد.

این کارشناس حوزه صادرات فولاد در ادامه با اشاره به تحریم ها و موانع موجود در کشور گفت: ایران در شرایط سخت تحریم قرار داشته و با چالش هایی همچون انتقال پول، نحوه بازگشت ارز و مواردی از این دست، دست و پنجه نرم می کند که این عوامل، سبب کاهش مشتری از کشورهای مختلف شده و مشتری های عمده ما محدود به چند کشور می شود و برای حفظ آن ها باید قیمت را پایین تراز بازار جهانی عرضه کنیم که متاسفانه هم اکنون با توجه به قیمت صادراتی اعلام شده از طرف تولیدکننده ها، امکان این رقابت نیست و مشتری ها را به سمت بازار روسیه سوق می دهد.

وی اظهار داشت: بخشنامه های صادر شده تا امروز و حتی بخشنامه ای که به تازگی از جانب وزارت صمت ابلاغ شد، به نحوی است که برای ارز مدیریت منابع و مصارف ارزی و نحوه بازگشت ارز قطعا صادرات ایران به خصوص مواد معدنی و فولاد را هم دچار چالش جدید خواهد کرد و از این رو امکان کنترل قیمت به علت تقاضای کمتر برای صادرات کاهش خواهد یافت.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.