جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، قیمت جهانی قراضه فولادی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به دلیل افزایش تقاضا در بیشتر مناطق جهان افزایش یافته است.


قیمت های جهانی قراضه فولادی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافت و با افزایش تقاضای فولادسازان پس از تعطیلات سال نو حمایت شد. فعالان بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند در دنیای امروز، نقش قراضه فولادی در زمینه توسعه پایدار و استفاده کارآمد از منابع به طور فزاینده حیاتی شده است. باید توجه داشت که تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته بر اساس تمرکز فزاینده بر مسائل زیست محیطی و کاهش سریع منابع طبیعی، محدودیت های صادراتی را بر مواد خام مربوطه اعمال می کنند.

بررسی ها نشان می دهد استفاده مجدد از قراضه فولادی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی کمک می کند و آن را به یک عنصر مهم در استراتژی های تولید پایدار تبدیل می کند.

وضعیت فعلی بازار قراضه فولادی در اتحادیه اروپا

در این میان معامله گران در روز یکشنبه (۴ فوریه) گزارش دادند در ابتدای سال ۲۰۲۴، بازار قراضه فولادی اتحادیه اروپا با افزایش تقاضای فولادسازان داخلی و افزایش صادرات پس از تعطیلات مواجه شد و شاهد افزایش متوسط قیمت ها بود. بررسی ها نشان می دهد با این حال، این روند موقتی بود و حداکثر افزایش قیمت قراضه فولادی در اتحادیه اروپا بسته به منطقه در محدوده ۵ تا ۲۰ یورو در هر تن باقی ماند.

به نقل از برخی تاجران، در دو هفته اول ژانویه ۲۰۲۴، فولادسازان مستقر در اروپا فعالانه ذخایر مواد خام خود را دوباره پر کردند که منجر به کاهش قیمت خرید در نیمه دوم ماه ژانویه شد. بررسی ها نشان می دهد در آلمان، قیمت قراضه فولادی E3 در ژانویه ۲۰۲۴ در محدوده ۳۴۵ تا ۳۷۰ یورو در هر تن Ex-Works گزارش شد که در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در ایتالیا، قیمت قراضه فولادی E8 در ژانویه ۲۰۲۴ در محدوده ۳۸۰ تا ۴۲۰ یورو در هر تن Ex-Works قرار داشت. این در حالی است که قیمت این محصول در ایتالیا در ژانویه ۲۰۲۴ با افزایش ۵ درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، در منطقه بنلوکس، قیمت قراضه فولادی HMS 80:20 در ژانویه ۲۰۲۴ به ۳۳۰ تا ۳۴۰ یورو در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در این منطقه در ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به قیمت شنیده شده در پایان دسامبر ۱.۵ درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که این افزایش قیمت بین ۱۹ تا ۲۶ ژانویه در حالی رخ داد که در سه هفته اول سال شاهد ثبات قیمت ها بودیم.

فعالان بازار اعلام کردند قیمت قراضه فولادی نوع HMS 1/2 (80:20) در روتردام در ژانویه ۲۰۲۴ به محدوده ۳۸۵ تا ۳۸۸ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در منطقه روتردام در ژانویه ۲۰۲۴ فقط ۱ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته بود.

به نقل از چندین منبع خبری قیمت قراضه فولادی در منطقه روتردام در هفته ۱۹ تا ۲۶ ژانویه در محدوده ۳۹۳ تا ۳۹۴ دلار در هر تن گزارش شد. باید توجه داشت که قیمت این محصول در پایان ژانویه ۲۰۲۴ به دلیل کاهش تقاضا از طرف ترکیه حدود ۱.۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

در این میان معامله گران گزارش دادند در حال حاضر، وضعیت و روند قیمت قراضه فولادی در اکثر مناطق اروپا اساساً یکسان است. اکثر مصرف کنندگان در تلاش هستند تا مواد خام را از منطقه خود تهیه کنند، زیرا هزینه های حمل و نقل به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، برخی از کارخانه ‌های فولادی بر کاهش قیمت ‌های خرید مواد اولیه تاکید می ‌کنند و دلیل آن را هزینه ‌های بالای تولید و تقاضای ضعیف برای محصولات نهایی عنوان می ‌کنند. باید توجه داشت که شرکت ‌های تدارکات قراضه فولادی نیز به نوبه خود با چنین پیشنهاداتی مخالف هستند، زیرا سرعت جمع ‌آوری قراضه فولادی نسبتاً کند است و زمان تحویل تا یک ماه نیز می ‌رسد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند به طور کلی، وضعیت بازار قراضه فولادی اروپا تا حد زیادی به تقاضای مواد خام در ترکیه بستگی دارد که مقصد اصلی صادرات شرکت ‌های قراضه فولادی مستقر در اتحادیه اروپا است. باید توجه داشت که بازار قراضه فولادی ترکیه در دو سال گذشته کاملاً نوسان داشته است.

به نقل از برخی منابع خبری، اتحادیه اروپا طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۹.۵۳ میلیون تن قراضه فولادی به ترکیه صادر کرد که ۵۴.۴ درصد از کل صادرات قراضه فولادی این کشور را به خود اختصای می داد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ترکیه

بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی HMS 1/2 در ترکیه در پایان ژانویه ۲۰۲۴ به ۴۱۹ تا ۴۲۱ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی ترکیه در ژانویه ۲۰۲۴ حدود ۱.۲ درصد نسبت به پایان دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۴ که تقاضا برای محصولات فولادی در اوج خود قرار داشت، قیمت قراضه فولادی ترکیه به ۴۲۵ تا ۴۲۷ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که از آن زمان به بعد قیمت قراضه فولادی ترکیه به تدریج کاهش یافت.

به نقل از برخی تاجران، نیمه اول ژانویه ۲۰۲۴ با افزایش خرید فولادسازان ترکیه همراه بود که دقیقا مانند وضعیت اتحادیه اروپا در آن اتفاق افتاد. باید توجه داشت که رزرو بیشتر محموله های قراضه فولادی ترکیه در ده روز اول ماه ژانویه انجام شد. با این حال، بازار قراضه فولادی ترکیه بعداً آرام بود و مصرف کنندگان پس از برآورده شدن نیاز فوری به مواد خام، شروع به ارزیابی چشم اندازهای بیشتر کردند. بررسی ها نشان می دهد برخی از فعالان بازار پیش بینی کردند که قیمت قراضه فولادی ترکیه می تواند به ۴۳۰ دلار در هر تن نیز برسد.

در این میان معامله گران در روز یکشنبه (۴ فوریه) گزارش دادند فولادسازان ترکیه در خرید مواد خام محتاط هستند و با افزایش شدید قیمت ها مقابله می کنند، زیرا هنوز با مشکلات نقدینگی جدی مواجه هستند. بررسی ها نشان می دهد اگرچه قیمت انرژی برای صنعت ترکیه ثابت است، اما افزایش هزینه های نیروی کار و حمل و نقل فشار قابل توجهی بر صنعت وارد می کند. علاوه بر این، تقاضای داخلی برای محصوات فولادی در شرایط فعلی اقتصادی نوسان دارد که این امر در حجم خرید مواد اولیه منعکس شده است. باید توجه داشت که فولادسازان فقط سهام کوچکی را نگه می دارند تا بتوانند به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند.

به نقل از چندین منبع خبری، به دلیل مشکلات فروش محصولات فولادی نورد شده در بازارهای داخلی و صادراتی، فعالیت تجارت قراضه فولادی در ترکیه در پایان ژانویه ۲۰۲۴ کم بوده است. باید توجه داشت که شرکت های فولادی علیرغم نیاز به مواد اولیه در ماه مارس از خرید خودداری می کنند. بررسی ها نشان می دهد تامین کنندگان نیز به نوبه خود با آگاهی از نیازهای فولادسازان و سرعت پایین جمع آوری، عجله ای برای کاهش قیمت ندارند.

به نقل از برخی تاجران، با اینکه کارخانه ها روند صعودی قیمت قراضه فولادی را غیرقابل تحمل می دانند، اما تامین کنندگان سطوح پایین تر را قابل اجرا نمی دانند. بررسی ها نشان می دهد فولادسازان ترکیه با بازگشت به بازار احتمالاً با مذاکرات دشواری برای خرید قراضه فولادی روبرو خواهند شد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا

فعالان بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده امریکا، نیز روند صعودی را دنبال کرده است. در ژانویه سال جاری، قیمت قراضه فولادی در ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا به ۳۹۰ تا ۳۹۳ دلار در هر تن فوب رسید که نسبت به پایان دسامبر ۲۰۲۳ با افزایش ۲.۹ درصدی همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، آغاز سال ۲۰۲۴ برای بازار قراضه فولادی ایالات متحده نامطلوب بود، زیرا قیمت ‌های پایین ‌تر ناشی از تقاضای ضعیف ترکیه و شرایط آب و هوایی ملایم ایجاد شده است. باید توجه داشت که با نزدیک شدن به معاملات فوریه و افزایش تقاضا از ترکیه، قیمت قراضه فولادی ایالات متحده در اواسط ژانویه شروع به افزایش کرد. این امر با بدتر شدن شرایط آب و هوایی تسهیل شد که منجر به کاهش نرخ جمع آوری قراضه فولادی و عرضه در بازار شد. باید توجه داشت که برخی از تامین کنندگان کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی جمع آوری قراضه فولادی را نسبت به ابتدای ژانویه گزارش می کنند.

در این میان معامله گران گزارش دادند با این حال، با وجود کاهش عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه، مصرف ‌کنندگان داخلی ورق گرم از افزایش قیمت ‌هایی که تولید کنندگان به آن امیدوار بودند، حمایت نکردند. باید توجه داشت که این روند احتمالاً باعث می شود که فولادسازان بر کاهش قیمت قراضه فولادی پافشاری کنند. علاوه بر این، فروش ضعیف محصولات فولادی در ترکیه نیز بر صادرکنندگان آمریکایی فشار خواهد آورد.

چشم انداز قیمت جهانی قراضه فولادی

به نقل از چندین منبع خبری، انتظار می ‌رود قیمت‌ قراضه فولادی در بازار اتحادیه اروپا در ماه فوریه ۲۰۲۴ تا حد زیادی ثابت بماند و بسته به نیاز کارخانه‌ های فولادی، نوسانات نزولی جزئی داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد تامین کنندگان محلی پیش بینی می کنند تقاضا برای حجم زیادی از مواد خام از ترکیه و شمال آفریقا برای تحویل در ماه مارس بهبود یابد. این امر باعث تقویت همچنین تحلیل گران بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند رقابت و افزایش سطح قیمت می شود، زیرا عرضه کاملاً محدود بوده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز یکشنبه (۴ فوریه) اعلام کردند روند قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده امریکا، مشابه اتحادیه اروپا است، زیرا فولادسازان محلی به دلیل تقاضای ضعیف برای محصولات نهایی و مقاومت بازار در برابر قیمت ‌های بالاتر محصولات فولادی نورد شده سعی در کاهش قیمت مواد خام خواهند داشت.

به نقل از برخی تاجران، در ترکیه، چشم انداز تجارت بر اساس ظرفیت فولادسازان محلی تنظیم می شود که به فروش فولاد و عوامل اقتصادی بستگی دارد. بررسی ها نشان می دهد که تقاضای ترکیه تأثیر مستقیمی بر تنظیم قیمت در اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.