جستجو

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو به تشریح ظرفیت‌های گوهرسنگ‌ها در ایران پرداخت و اعلام کرد: با مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اصلاح قوانین به دنبال دستیابی به سهم یک درصدی از بازار جهانی در این صنعت هستیم.


ابومحمد هاشمی در حاشیه اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها در گفت‌وگو با معدن‌مدیا اظهار کرد: سندی را در حوزه گوهرسنگ‌ها به نام «سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور» در اختیار داریم که در حال حاضر سه سال است آن را اجرا می‌کنیم. این سند یک مجموعه به‌هم‌پیوسته از فعالیت‌های توسعه صنعت گوهر سنگ است که از معدن تا تولید مصنوعات و حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

او ادامه داد: در این رابطه بخش‌هایی را به طور مشخص کار کردیم، به عنوان مثال در 11 استان عملیات اکتشاف انجام دادیم و عملیات اکتشاف سراسری یاقوت را در دستور کار داشتیم که به نتیجه رسید. همچنین مسابقه‌ای را در آبان ماه، در شهر فردوس با عنوان اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهرتراشی ترتیب دادیم که موضوع برندسازی را در آن دنبال کردیم.

هاشمی افزود: به تبع آن اولین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ‌ها را شکل دادیم. هدف ما این است که نشان دهیم گوهرهای ایرانی به چه شکل هستند، اینکه تراشکارانمان را به دنیا معرفی کنیم و هم اینکه یک برندسازی صورت بگیرد تا ورودمان به بازارهای جهانی تسهیل شود. برای این کار یکسری مقدمات را انجام دادیم و آزمایشگاه‌های معتبری را در کشور شناسایی کردیم. 12 آزمایشگاهی که معتبر هستند را به سازمان ملی استاندارد متصل کردیم و بحث استانداردسازی و استاندارد 17025 را برای شان دریافت کردیم. همچنین برای ارتقاء آن‌ها ارتباطاتی را با معاونت عملی ریاست جمهوری برقرار کردیم.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو در ادامه گفت: اقدام دیگری را با هدف شناسه‌گذاری گوهرسنگ‌ها که توسط گوهرتراش‌ها ساخته می‌شود، انجام دادیم. این کار را از طریق مرکز کدگذاری کالا و خدمات وزارت صمت انجام دادیم و اولین شناسه‌ها را ایجاد کردیم. در این اقدام شناسه‌ها در مارکت گوهرسنگ‌ها دنبال می‌شود، به این معنی که ما می‌دانیم کدام گوهرسنگ استخراج شده، تراشنده آن چه کسی بوده و نهایتا اینکه این گوهرسنگ چه مشخصات فنی دارد. این موارد کارهای زیر ساختی بوده است که تا الان انجام دادیم.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خبر دیگری را اعلام کرد و گفت: یک مرکز اعتبار سنجی گوهرسنگ‌ها را در «مرکز تحقیقات فراوری مواد ایران» در کرج ایجاد کردیم تا بتوانیم اگر دعاوی نسبت به گوهرها صورت می‌گیرد، این مسائل را در آنجا حل کنیم. اما یکسری مشکلات در زمینه قوانین و مقررات گوهرسنگ‌ها داریم. به عنوان مثال واردات گوهرسنگ خام به داخل کشور ممنوع است که در حال اصلاح قانون آن هستیم تا از گروه کالایی 4 خارج شود و به عنوان ماده اولیه در اختیار صنعت‌کاران قرار بگیرد.

او اضافه کرد: گوهرسنگ‌های ایران گوهرهای خاصی هستند. ما در همسایگی خودمان، یعنی افغانستان، زمرد و یاقوت‌های بسیار خوبی داریم که در داخل کشورمان نیست و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. ما قطعا در گوهرسنگ‌ها پیشرو هستیم ولی برخی گوهرسنگ‌ها را در اختیار نداریم.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو همچنین درباره برخی جزئیات نمایشگاه گوهرسنگ‌ها توضیح داد: در این نمایشگاه در مجموع 90 شرکت گوهرسنگی حضور دارند که از تراشکاران گوهرسنگ‌ها و مصنوعات گوهرسنگی در آن حضور دارند. این مصنوعات به صورت صنعتی اسلب‌های عقیق و گوهرسنگی ایجاد شده که در نمایشگاه هم حضور دارند. همچنین آزمایشگاه و ماشین آلات را در نمایشگاه داریم. از این رو مجموعه این‌ها را به صورت یک زنجیره به هم پیوسته در نمایشگاه مشاهده می‌کنیم.

هاشمی افزود: این صنعت در ایران خیلی قدیمی و باستانی است. ما به عنوان کارهای باستان‌شناسی که صورت گرفته به گوهرهای مصنوعی دست یافتیم و برای همین ایران در این زمینه بسیار پیشرو است اما کاری که مبتنی بر صنعت بوده، حدود سه سال است که شروع شده است. همچنین از سال گذشته تا الان کل کشور را یک آموزش کلی دادیم و حدود 20 کارگاه گوهرتراشی را تجهیز کردیم و زیرساخت‌های خوبی را به وجود آوردیم تا سهم یک درصد از بازار جهانی را داشته باشیم.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.