جستجو

به گزارش خبرنگار معدن‌مدیا، عضو هیات رییسه اتحادیه طلا و جواهر اصفهان به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سنگ‌های قیمتی و گوهرسنگ‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: عدم وجود قوانین و آئین‌نامه های صادراتی و وارداتی یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت به حساب می‌آید.

ابراهیم حبیب‌اللهی در حاشیه اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها در گفت‌وگو با «معدن مدیا» اظهار کرد: تاریخچه این نمایشگاه به چهار سال پیش برمی‌گردد، یعنی زمانی که استارت فکری آن در بین فعالان این صنعت زده شد و این جریان فکری کار خود را شروع کرد و توانست با سخت‌کوشی زیاد خود را از نمایشگاه طلا و جواهر و صنایع دستی جدا کند و به صورت اختصاصی برای اولین بار این دوره از نمایشگاه را برگزار کند.

او ادامه داد: این کار بسیار بزرگی بود، به این علت که در حوزه گوهرسنگ ها و سنگ‌های قیمتی مصرف‌کننده بزرگی هستیم و هم اینکه می‌توانیم در آینده تولیدکننده بسیار با کیفیتی در دنیا باشیم؛ همچنین این امکان وجود دارد که سهم خودمان از ترنور مالی و اقتصادی این صنعت در عرصه جهانی را به یک سهم مناسب ارتقاء دهیم. بنابراین پیشرفت خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود، به شرط آنکه مشکلات و موانعی که پیش روی صنعتگران وجود دارد را برطرف کنیم.

این کارشناس طلا و جواهر با تاکید بر اینکه باید تلفیق صنعتگران گوهرسنگ‌ها را با سایر صنعتگران دنبال کنیم، گفت: اول از همه باید فعالان این بخش را به رسمیت بشناسیم، یعنی این صنعت را به عنوان یک صنعتی که ارزش افزوده بالایی دارد، به رسمیت بشناسیم و بعد از آن نیز راهکارهایی که می توانیم برای حل مشکلات در دستور کار قرار دهیم را اجرایی کنیم.

حبیب اللهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره همکاری‌های مشترک با ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ‌ها تصریح کرد: در سال 1396 یک طرح اولیه در اتاق بازرگانی اصفهان مبنی بر اینکه بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، به صورت تخصصی در استان راه اندازی شود را مطرح کردیم و این طرح در اداره صمت وقت اصفهان از طرف اتاق بازرگانی ارائه شد. اداره صمت استان این موضوع متوجه شد که این طرح، طرح بسیار خوبی است و به همین دلیل مذاکراتی با کارشناسان ایمیدرو انجام شد و همین موضوع سبب شد که ایمیدرو وارد بحث سنگ‌های قیمتی شود و حمایت‌های بسیار خوبی هم از گوهرسنگ ها انجام شد، چرا که تخصص لازم در این سازمان برای حمایت از گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی وجود داشت. به همین دلیل است که ایمیدرو این امکان را دارد تا از این صنعت حمایت مادی و معنوی انجام دهد.

او اضافه کرد: اگر ایمیدرو و خود صنعتگران به عنوان مشوق‌ها حضور نداشتند، این نمایشگاه امروز در اینجا پا برجا نبود و همچنان در کنار نمایشگاه طلا و جواهر و صنایع دستی برگزار می‌شد. به اعتقاد من دور بعدی نمایشگاه بسیار پرشورتر و پرقدرت‌تر و با دستاوردهای جدیدتری برگزار می‌شود و افراد بیشتری هم شرکت می‌کنند.

مسوول کمیته طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با بیان اینکه آمار دقیقی از گردش مالی این صنعت وجود ندارد، عنوان کرد: در این حوزه آمارها بیشتر به صورت غیر رسمی است. در حال حاضر در اصفهان بیش از 700 نفر در حوزه سنگ‌های قیمتی فعالیت دارند و در بخش فروش نیز نزدیک به 300 نفر را داریم.

حبیب اللهی همچنین با اشاره به برخی چالش‌های حوزه گوهرسنگ‌ها بیان کرد: مشکل عمده این صنعت به عدم وجود قوانین و آئین‌نامه‌های صادراتی و وارداتی برمی‌گردد. ما یک سند راهبردی به همراهی ایمیدرو تهیه کردیم و چند سال روی آن کار کردیم. در این سند مشخص شده که این صنعت قرار است از چه نقطه ای به چه نقطه ای برسد و چه سهمی را در GDP اقتصاد کشور پیدا کند. اولین موضوعی که می‌تواند به این صنعت کمک کند قوانینی است که باید برای آن تدوین شود.

او ادامه داد: ما خیلی از سنگ‌ها را در ایران داریم و منابع آن هم توسط سازمان زمین‌شناسی رصد می‌شود تا مشخص شود دقیقا چه منابع زیرزمینی وجود دارد. عدم رسمیتی که این صنعت پیدا نکرده، چالش‌هایی را ایجاد کرده است. در اکثر معادن فلزی و غیرفلزی رگه‌های سنگ‌های قیمتی وجود دارد اما به دلیل عدم اطلاع و عدم رسمیت، تخریب و تبدیل به باطله می‌شوند و در نهایت از بین می‌رود.

این کارشناس صنعت طلا و جواهر اضافه کرد: ما در استان اصفهان تنها یک معدن فلزی سنگ قیمتی داریم. اکثر معادنمان ثبت نشده‌اند و هیچ آماری از آن‌ها نداریم. البته اخیرا ایمیدرو به همراه سازمان زمین‌شناسی آمارهایی را جمع‌آوری کرده‌اند و در حال تهیه نقشه‌ها به صورت یک دیتای کامل برای این صنعت هستند.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.