جستجو

رالی نزولی قیمت لیتیوم کربنات پس از ۷ ماه در ماه ژانویه ۲۰۲۴ متوقف شد و در ماه فوریه و مارس قیمت لیتیوم صعودی شد. با این حال تحلیل‌گران معتقدند سطح تقاضای پایین و عرضه بالای لیتیوم مانع از افزایش قیمت در کوتاه‌مدت خواهد شد.


انفجار قیمت لیتیوم از سال ۲۰۲۱ همزمان با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی آغاز شد. لیتیوم کربنات در مدتی کمتر از ۲ سال در یک رالی صعودی از قیمت کمتر از ۹۰ هزار یوآن به ازای هر تن به بیش از ۵۶۰ هزار یوآن رسید ولی اواخر ۲۰۲۲ وقتی دولت چین یارانه بخش اتومبیل‌های برقی را قطع کرد، لیتیوم کربنات در یک سقوط تاریخی در مدت چند ماه به کانال ۹۰ هزار یوآن به ازای هر تن برگشت. روند کاهشی قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳ قوی بود ولی این روند ریزشی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ متوقف شد و دو دو ماه فوریه و مارس قیمت لیتیوم افزایش یافته است.

پس از ماه آپریل ۲۰۲۳ برای نخستین بار قیمت لیتیوم در ماه فوریه و مارس افزایش پیدا کرد و به کانال ۱۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن برگشت. آیا این افزایش قیمت به معنای تمام شدن روند نزولی قیمت لیتیوم است یا موج ریزشی قوی‌تری در پیش داریم؟ پاسخ تحلیل‌گران به این سوال شفاف نیست. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی مدعی شد رالی صعودی بعدی در قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ اتفاق می‌افتد و با توجه به سطح فعلی تقاضا رشد قیمت لیتیوم دور از ذهن خواهد بود. داده‌ها نشان می‌دهد موجودی لیتیوم کربنات باتری‌سازان چینی تکمیل است، ضمن اینکه بازار خودروهای الکتریکی در رکود قرار دارد. رویترز در گزارشی سطح عرضه خودروهای الکتریکی در بازار چین را فراتر از حد تقاضا عنوان کرد در مقابل فروش خودروهای برقی در چین طی ۲ ماه ابتدایی از سال جاری تا ۱۸.۲ درصد افزایش یافته است.

تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی پس از کاهش چشم‌گیر تقاضا قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند. بنابر گزارشی BYD یکی از غول‌های فعال در این حوزه قیمت محصولات خود را به طور متوسط تا ۱۷ درصد کاهش داد با این حال بازار خودروهای چینی با مشکل مازاد عرضه دست‌و پنجه نرم می‌کند. در این شرایط قیمت لیتیوم پس از افزایش ۱۸.۲ درصدی فروش خودروهای برقی اندکی افزایش یافت و به کانال ۱۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن بازگشت.

کاهش قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳ اگرچه برای تولیدکنندگان این فلز خبر بدی بود ولی تولیدکنندگان باتری از آن استقبال کردند و نتیجه این اتفاق کاهش قیمت باتری در بازارهای جهانی بود.

بلومبرگ در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت قیمت پک باتری به ۱۳۹ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یافته است. این قیمت نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ و سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۴ درصد و ۹۰ درصد کمتر است. بلومبرگ پیش‌بینی کرد قیمت باتری در سال ۲۰۲۴ نیز ۴ درصد کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۷ به کمتر از ۱۰۰ دلار در کیلووات ساعت برسد. این خبر برای تولیدکنندگان خودروهای برقی نیز مثبت ارزیابی می‌شود زیرا با کاهش قیمت باتری امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد. با توجه به این پیش‌بینی‌ها تحلیل‌گران بسیاری معتقدند قیمت لیتیوم کربنات دست کم طی یکی دو سال آینده صعودی نخواهد شد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.