جستجو

در سالی که گذشت، تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان با رشد ۱۰ درصدی به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که هنوز با ظرفیت پنج میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد.


سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گزارشی از تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است.

بر این اساس، تجارت غیرنفتی دو کشور مذکور در سالی که گذشت، به بیش از چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱، با رشد ۱۴.۷ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بود.

از این میزان، بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲.۰۷ میلیارد دلار سهم صادرات ایران به پاکستان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش داشته است. واردات ایران از پاکستان نیز در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۶۷۳.۹ میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۳ درصدی در ارزش داشته است.

گفتنی است سال گذشته عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان عنوان کرد که ظرفیت تجارت پنج میلیارد دلاری بین ایران و پاکستان وجود دارد.

البته دو کشور تلاش‌هایی برای توسعه مناسبات تجاری داشتند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. برای مثال در سال ۱۳۸۲، ایران و پاکستان یک موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند اما از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از دو هزار قلم کالا ممنوع شد و بسیاری از کالاهای موجود در توافق‌نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند.

آذر ماه سال ۱۴۰۱ سخنگوی وقت وزارت صمت از احیای این موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی خبر داد و مقرر شد واردات برخی از کالاهای ممنوعه نیز از این کشور آزاد شود و ایران بتواند با تعرفه کمتر به پاکستان، کالاهایی را صادر کند تا کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

پیش‌تر هم محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت بیان کرده بود که ایران با پاکستان قرارداد تجارت ترجیحی داشته است اما این قرارداد از سال ۲۰۱۷ متوقف شده بود. این موضوع بیشتر هم به ایران برمی‌گشت اما در حال حاضر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شده است و موافقت‌نامه تجارت آزاد با پاکستان نیز با این کشور شروع شده که در مراحل نهایی تبادل لیست هستیم و احتمالا در سال جاری به مرحله اجرا می‌رسد.

بررسی آمار تجارت بین ایران و پاکستان نشان می‌دهد، تراز تجاری ایران با پاکستان به لحاظ ارزشی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، همواره به نفع ایران بوده است اما طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، واردات ایران از پاکستان سرعت رشد به مراتب بالاتری در مقایسه با صادرات ایران به پاکستان داشته است.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.